voicO nouă reprezentaţie a spectacolului „Năpasta” de Ion Luca Caragiale în regia lui Valentin Voicilă va avea loc duminică, 26 mai de la orele 19 în Sala Studio a Teatrului Clasic Ioan Slavici.
Valentin Voicilă interpretează, de asemenea, şi rolul Ion din acest spectacol. Alături de el mai joacă Oltea Blaga, Dan Covrig şi Constantin Florea, „cei patru re-aducând la viaţă celebrele personaje ale acestei drame, într-un spectacol care merită a fi văzut ce toţi cei care iubesc dramaturgia românească de mare valoare”.
Mihaela Balint, purtător de cuvânt al Teatrului Clasic Ioan Slavici Arad.
La realizarea spectacolului au mai participat Onisim Colta, care semnează scenografia, Emanuel Florescu – regia tehnică, lumini – Horaţiu Maftei şi sono­rizare – George Dancu.
Primită cu răceală
Premiera absolută a spectacolului Năpasta a avut loc în 3 februarie 1890 la Teatrul Naţional din Bucureşti. Se pare că piesa care a stat la baza acestui spectacol a dus la creşterea adversităţii faţă de opera marelui dramaturg român Ion Luca Caragiale. Criticii au primit cu răceală noua piesă, majoritatea cronicilor fiind defavorabile, fapt care a atras după sine – după cum observa criticul Şerban Cioculescu – uitarea acestei piese, care nu a mai fost jucată până la sfârşitul Primul Război Mondial. În anul 1901, Caragiale este acuzat de plagiat – „descoperit” de Caion în „Năpasta” – izbucnind un mare scandal de presă. În ciuda pledoariei extraordinare susţi­nută de Delavrancea, şi a probelor prezentate în instanţă – calomniatorul lui Caragiale este achitat.
Prima piesă românească
jucată într-o limbă străină
În ciuda acestora, însă, „Năpasta” este prima piesă românească ce a fost jucată într-o limbă străină – în data de 30 decembrie 1895, la Cernăuţi, tradu-cerea în limba germană fiind realizată de Adolf Last. A urmat apoi un spectacol la Berlin, în aceeaşi traducere, în 1902, afişul anunţând spectacolul sub titlul „Anca”. Un an mai târziu „Năpasta” s-a jucat şi la Budapesta, în limba maghiară, iar în anul 1918 este consemnată premiera spectacolului realizat după acelaşi text al lui Caragiale, la Magdeburg.
Totuşi, încă de la început „Năpasta” a avut de partea sa şi cronici favorabile şi susţinători de marcă. Printre aceştia s-a numărat şi Nicolae Iorga, cel care a scris un articol judicios despre „Năpasta”, în „Lupta” – publicaţie aparţi­nându-i uneia dintre „cele mai stabile inteligenţe” de la Junimea (pe care a părăsit-o în 1882), Gh. Pann. Impresionat de rândurile lui Iorga, Caragiale i-a trimis acestuia un exemplar din Năpasta, cu următoarea dedicaţie: „Criti­cu­lui inteligent şi judicios care a binevoit, ca om rar ce este, întâi să citească Năpasta şi să gândească asupra ei, şi apoi s-o critice”.
Se reia campania preţurilor mici
Se pare că „Luna plină de teatru” campania care s-a desfăşurat în prima lună a anului în curs a avut efecte be­nefice şi rezultate mulţumitoare. Astfel, în perioada în care toate producţiile Teatrului Clasic Ioan Slavici Arad s-au jucat pe rând la preţul de doar 5 lei biletul, sălile au fost arhipline la fiecare reprezentaţie. Conducerea instituţiei teatrale intenţionează să reia această experienţă şi în iunie. Şi pentru că sta­giunea 2012-2013 se va încheia înain­te de sfârşitul lunii iunie, actuala cam­­panie va primi denumirea de Semilună de teatru. Vor avea loc nu mai puţin de zece reprezentații la prețuri preferențiale. „Nu știm dacă vom păstra prețul de 5 lei dar, ori­cum, va fi mai mic decât cel cu care s-a obişnuit publicul” a declarat recent Bogdan Costea, directorul Teatrului Clasic Ioan Slavici.
La fel ca anul trecut, la finalul sta­giunii teatrale, se va juca un spectacol gratuit. Este vorba despre producţia care a avut cel mai mare succes în rândul publicului pe parcursul întregii sta­giuni. De asemenea, deşi timpul rămas este foarte scurt, vor mai avea loc încă două premiere: „Tăietura”, de Mark Ravenhill în regia lui Alex Mihăescu, care îl aduce la Arad pe actorul Richard Balint, de la Teatrul Regina Maria din Oradea şi „Domnișoara Nastasia” de George Mihail Zamfirescu, regizat de Laurian Oniga.

Recomandările redacției