taieturaO nouă premieră va avea loc duminică, 2 iunie, de la orele 19, în Sala Studio a Teatrului Clasic Ioan Slavici Arad. Este vorba despre „Tăietura”, de Mark Ravenhill, în regia lui Alexandru Mihăescu.
Cu „Tăietura”, autorul Mark Ravenhill surprinde într-o neagră alegorie, care parcurge trei momente din viața unui mic funcționar, ajuns torționar. Câteva laitmotive care se repetă în istorie cu regularitate: schimbările de regim marcate prin revoluții și contrarevoluții, existența unui pact tacit între clasa conducătoare și cei conduși și efectele propagandei și ale îndoctrinării. Cel mai interesant element este însăși metafora centrală, „tăietura”, o operație ce reprezintă aspirația către o viață mai împlinită, la care se poate ajunge printr-o transformare bruscă. E vorba de fapt de o capcană: oamenii renunță benevol la dorințe, ba chiar și la personalitate, pentru a scăpa în același timp de orice fel de responsabilități în societatea pe care o desconsideră. Actul de a fi „tăiat” poate semnifica orice ieșire în „vid”, sau altfel spus, o plecare din leagănul oferit de dezvoltarea socială și popularea acelui gol de cunoaștere cu istorii alternative, misticism de duzină și variante proprii ale adevărului, cu care îți poți petrece întreaga viață în interiorul minții. Pentru că acest mod de a trece prin viață este pentru mine un fals paradis, textului lui Ravenhill i-am adăugat un prolog sugestiv împrumutat de la Cinghiz Aitmatov, din romanul „O zi mai lungă decât veacul”.
Mankurții lui Aitmatov sunt fără îndoială victimele unei barbarii și suferă o caznă cumplită, însă în „Tăietura” rămâne la latitudinea spectatorului dacă John este o victimă sau propriul său călău. Umorul negru și cadrul distopic al piesei lasă loc multiplelor interpretări, iar societatea descrisă aici se poate afla oriunde între totalitarismul cel mai dur și „hedonismul de stat”. Cel mai uman personaj rămâne până la urmă torționarul, care își înfruntă conștient și cu demnitate sfârșitul.
Richard Balint
O dată cu prmeiera acestui spectacol, pe scena arădeană îl veţi putea vedea evoluînd şi pe cunoscutul actor Richard Balint. Membru al Trupei Iosif Vulcan al Teatrului Regina Maria din Oradea, Richard Balint s-a remarcat în roluri de facturi dintre cele mai diferite, de la tragedia antică, la musicaluri, la piese bulevardiere, având o forţă de expresie extraordinară. Numele său apare în distribuţiile a zeci de spectacole produse de teatrele din Baia – Mare, Oradea, Timişoara, Brăila, Bucureşti, dar şi de companii independente.
Richard Balint a lucrat alături de importanţi regizori de teatru români, cum sunt Alexandru Dabija, Mihai Măniuţiu, Alexander Hausvater, Victor Ioan Frunză, Claudiu Goga, Chris Nedeea, Alexandru Colpacci, Radu Afrim, Andrei Şerban. Indiferent că este vorba de regizroi consacraţi sau de tineri aflaţi la începutul parcursului artistic, Raichard Balint nu refuză colaborările care i se oferă, considerând că orice spectacol va deveni o nouă experienţă în bagajul său profesional.
În stare să ne lase cu gura căscată
Scenografia spectacolului este reali­zată de Alina Herescu, cea despre care criticul de teatru Iulia Popovici scrie: „E o scenografă întotdeauna în stare să lase un spectator cu gura căscată, chiar şi dintre cei mai versaţi din teatru”
Lucrările ei sunt uşor recognoscibile, ea lăsându-şi amprenta specifică asupra fiecărui decor, fiecărui costum pe care le realizează. Atenţia la detalii este prima şi marea ei caracteristică. Îi place ca la un spectacol să îşi lase semnătura atât pe decor, cât şi pe costume – dacă se poate – considerând că cele două elemente vitale în structura unui spectacol trebuie să formeze un tot unitar, fără nici o notă discordantă între ele. Cariera sa artistică i-a legat numele de regizori importanţi ai „noului val“, cum sunt Radu Apostol, Radu Afrim, Sorin Militaru, Alina Nelega, Peter Kerek, Gianina Cărbunariu, Ana Mărgineanu.
Traducerea textului „Tăietura” a fost realizată de Alexandru Mihăescu. Din distribuţie mai fac parte Mariana Tofan Arcereanu, Andrei Elek, Marian Parfeni, Alina Danciu şi Cecilia Donat. Asistent regie a fost asigurată de Roxana Sabău, regia de culise de Claudiu Oblea. La realizarea spectacolului au mai participat: light design – Lucian Moga, make-up artist – Monica Popmarc, lumini – Horaţiu Maftei, sunet – George Dancu, videoproiecţie – Adelin Ghionghioşan.
Premieră la preţ special
Biletele pentru spectacolul „Tăietura” se pot cumpăra de la agenţia Teatrului Clasic Ioan Slavici. Pentru că premiera este prima reprezentaţie din cadrul anunţatei campanii Semilună de teatru, care se va desfăşura pe parcursul lunii iunie, preţul unui bilet va fi unul special, de 7 lei de persoană.

Recomandările redacției