imperio2Aşa cum promiteam în numerele trecute ale ziarului nostru, revenim asupra licitaţiei pentru cele şase tramvaie noi, în ciuda ameninţărilor mai mult sau mai puţin directe lansate dinspre un parvenit al vremurilor noastre, care se plimbă cu elicopterul prin judeţ în loc să-şi plătească angajaţii. Deşi am fost acuzaţi atât dinspre oamenii primarului Falcă, cât şi dinspre Astra Vagoane Călători, că nu suntem patrioţi, că nu vrem ca în municipiu să circule tramvaie produse în Arad, noi mergem mai departe şi le spunem „patrioţilor“ că aici e vorba de afaceri private, iar patriotismul e bun, dacă vorbim de licitaţii legale, nu de cele cu „dedicaţie“. Şi noi am fi mândri să avem Imperio în Arad, dar în urma unei licitaţii legale, în care criteriile să fie preţuri corecte şi calitate cât mai ridicată.
Chestia cu patriotismul e doar o chestiune de faţadă, care să justifice „dedicaţia“. În realitate, dacă primarul Gheorghe Falcă era un patriot, dădea dovadă de patriotism şi când au fost îngropate firmele mari de construcţii din Arad, iar mii de angajaţi au rămas pe drumuri. Aceste firme ar fi fost salvate, nu omorâte cu bună ştiinţă, pentru că SC Confort trebuia să câştige toate lucrările, fiindcă în duplexul de pe malul Mureşului se lăfăiau cei doi „fraţi“, unul din Primărie şi celălalt de la SC Confort. Dacă ar fi fost vorba de interesul arădenilor, staţi liniştiţi, nu s-ar fi luat niciodată tramvaie, ba din contră. Fabrica ar fi fost îngropată şi ea. Cum la mijloc sunt însă alte interese, financiare, de grup, de clientelism politic etc., se face totul pentru ca SC Astra Vagoane Călători să câştige această licitaţie.
Falcă pregăteşte terenul de doi ani
Aşa cum spuneam şi în articolele trecute, primarul Aradului, Gheorghe Falcă, pregăteşte minuţios această afacere de câţiva ani de zile. Probabil chiar venirea la Arad a celor de la Siemens pentru a semna un parteneriat cu Astra a fost parte din această afacere, dar nu putem băga mâna în foc. Cert e că, odată cu lansarea primului tramvai modern în Arad, numit Imperio, produs la Astra Vagoane Călători, în mintea primarului a încolţit ideea de a da, cu dedicaţie, acestei fabrici, un contract bănos de milioane de euro, mai precis, 8,7 milioane de euro, şi alte patru pentru modernizarea depoului şi sistemul e-ticketing. Adică 13 milioane de lei, bani pe care primarul Gheorghe Falcă îi ia cu nonşalanţă împrumut de la BERD, îndatorând şi mai mult populaţia Aradului, pentru binele clientelei PD-L. În timp ce arădenii nu-şi pot plăti dările la stat şi facturile la întreţinere, în timp ce primăria nu are spaţii de învăţământ pentru toţi copiii din Arad, în timp ce cetă­ţenii de pe zeci de străzi îşi rup zilnic maşinile în drumurile preistorice.
De altfel, faptul că licitaţia cu dedicaţie este pregătită de doi ani de zile (de când am auzit şi noi că s-a produs un troc, Falcă să cumpere tramvaiele, iar grupul de presă deţinut de patronul Astra Călători să-l susţină până la moarte) este recunoscut de însuşi primarul Aradului. Şi nu oricum, şi nici oriunde, ci chiar în fabrica de Vagoane Călători Arad, în faţa presei, la lansarea tramvaiului Imperio.
Ca să nu părem subiectivi, prezentăm ce spunea Realitatea TV în 9 iulie 2011, în materialul cu privire la lansarea Imperio: „Tramvaiul Imperio a fost prezentat vineri în faţa reprezentanţilor autorităţilor locale, a celor de la Siemens şi a jurnaliştilor, la sediul fabricii din Arad. După prezentare, atât preşedintele Astra Vagoane Călători, cât şi primarul Aradului, Gheor­ghe Falcă, au urcat la pupitrul de co­- ­mandă şi au condus tramvaiul, câţiva metri, în curtea fabricii. «Este o zi importantă pentru Arad, dar şi pentru economia naţională. În Arad, cu mulţi ani în urmă, se produceau avioane, maşini, trenuri. Din acest moment, Aradul devine unicat în România prin producerea acestui tramvai. Aceste tramvaie vor circula în oraşele din România, vor reprezenta Aradul şi în economia naţional㻓, a declarat Gheorghe Falcă.
Primarul Gheorghe Falcă a mai spus că „primele tramvaie Imperio ar putea fi livrate în Arad la sfârşitul anului sau la începutul lui 2012 (n.r. a întârziat un an şi ceva), în funcţie de momentul în care municipalitatea va obţine finanţare pentru achiziţia a zece bucăţi“. (Realitatea TV, 9 iulie 2011)
Cum se vede cu ochiul limpede, Gheor­ghe Falcă pregătise deja terenul pentru achiziţia a zece tramvaie Imperio. De altfel, chiar dacă licitaţia care este în derulare se referă la şase tramvaie, Gheorghe Falcă a declarat, chiar în ultima lună, că doreşte să achiziţioneze şi alte tramvaie în afară de cele şase. În plus, vedem că încă din 2011 primarul Aradului pregătea obţinerea unei finanţări, adică a împrumutului BERD de 13 milioane de euro, care se pare că va fi extins până la 20 de milioane de euro, ca să aibă arădenii ce plăti, timp de generaţii.
Staţiile de tramvaie, dedicaţie pentru Imperio
La scurt timp după lansarea tramvaiului Imperio produs de cei de la Astra Vagoane Călători, primarul Gheorghe Falcă s-a gândit că ar fi nevoie ca arădenii să se obişnuiască cu noul mijloc de transport, astfel încât viitoarea licitaţie să decurgă cât se poate de normal, adică nimeni să nu-şi pună măcar problema că Astra Vagoane Călători ar putea pierde. Şi, fie vorba între noi, nu cred că vreun arădean informat are impresia că această societate are vreo şansă să piardă.
Când a vrut însă să lanseze la apă, cum ar spune naşul Băse, magnificul Imperio, Falcă şi ai lui s-au trezit că tramvaiul… nu se potriveşte cu staţia. Şi nu cu staţiile vechi şi părăginite din Micălaca sau Confecţii, unde ar fi trebuit reabilitată linia înainte de a se cumpăra tramvaie, fiindcă şi cei de acolo plătesc taxe, ci chiar staţiile din centru. Adică unde tocmai se reabilitase linia de tramvai, se făcuseră staţii moderne cu un credit de 30 de milioane de euro, pe care tot noi, arădenii, îl plătim. Cu toate că erau nou-nouţe, plătite cu bani grei de arădeni, staţiile cu pricina au constituit un obstacol prea mic, faţă de afacerea Imperio. Aşa că Primăria s-a pus să le „retuşeze“, la ordinul lui Falcă probabil, fiindcă e greu de crezut că vreun „agarici“ din Primărie putea lua o astfel de decizie.
De altfel, faptul ne este prezentat chiar în presa locală a acelor vremuri, iar ca să nu fim acuzaţi de subiectivism, vom lucra cu materialul clientului, citând dintr-un articol apărut în 9 august pe vestic.ro. „Staţiile de tramvai din zona centrală a oraşului, remodelate în cadrul proiectului de reabilitare a infrastructurii de tramvai finanţat din împrumutul BERD, au nevoie de o mică modificare înainte ca prototipul tramvaiului Imperio, realizat de Astra Vagoane Călători, să poată fi scos în probe de Zilele Aradului. Deşi atunci când a început «lucrarea BERD» se spunea că noile staţii au fost gândite pentru tramvaie moderne, cu podea joasă, iată că ele totuşi necesită unele remodelări. Începând cu acest weekend, o echipă de muncitori a început să taie din lăţimea staţiilor câte o fâşie de câţiva centimetri. S-a lucrat noaptea, începându-se cu staţiile din zona UTA şi continuându-se spre Centru“. (Vestic.ro, 9 august 2011)
Cum vedem, oamenii au lucrat zi şi noapte, au tăiat din staţiile de tramvai proaspăt făcute de municipalitate pe bani grei, pentru care noi plătim astăzi şi vom plăti ani de zile, atâţia ani încât unii dintre arădeni nu vor mai apuca să vadă creditul plătit. Însă acest efort al populaţiei e chiar mic faţă de importanţa tramvaiului Imperio, aşa că s-a dat cu piciorul la o lucrare gata făcută şi a fost refăcută. Pe banii cui? Ai noştri, normal.
Falcă face noi promisiuni la „Zilele Aradului“
După nopţi nedormite, muncitorii au reuşit să satisfacă plăcerea primarului Falcă şi, implicit, a patronului Astra Vagoane Călători de a avea pe străzi noul Imperio, tramvai ce urma să fie achiziţionat printr-o licitaţie corectă, bine­înţeles. Ca să nu existe dubii că tram­vaiul scos la plimbare va fi achiziţionat de Primăria Arad, în data de 19 august, într-o conferinţă de presă, Gheorghe Falcă reia promisiunea, probabil pentru ca patronul Astra Vagoane Călători să poată dormi liniştit şi să-l sprijine la alegerile din 2012. Cităm din Jurnalul arădean: „Gheorghe Falcă a precizat, în plus, faptul că speră că, în viitorul apropiat, Primăria va declanşa o licitaţie pentru cum­părarea de tramvaie şi acest tramvai modern va rămâne definitiv pe liniile din oraş. Preţul de producţie este unul mai mic decât în alte fabrici din Europa, aşa că tramvaiul Imperio are şanse să fie văzut permanent în Arad. Municipalitatea are de gând să achiziţioneze în timp zece astfel de mijloace de transport ecologice“. (Jurnalul arădean, 18 august 2011)
Pofta lui Gheorghe Falcă s-a făcut chiar de Zilele Aradului, când tramvaiul Imperio a fost scos la plimbare. Orice efort pentru acest vis de a-şi mulţumi partenerii a fost prea mic. Iar satisfacţia primarului a fost reflectată cu vârf şi îndesat în presa acelor vremuri. Iar ca să fim din nou obiectivi, cităm de la colegi: „La prezentarea din faţa Palatului Administrativ a fost prezent şi primarul Aradului, Gheorghe Falcă. Acesta a spus că «pentru noi este important că, de Zilele Aradului, industria arădeană îşi prezintă cel mai nou produs. Acest produs este deja o mândrie naţională, Aradul făcând de aici încolo un nou segment de industrie pentru naţiunea română. Sperăm să fim printre primii beneficiari ai acestei mari investiţii şi, evident, să aducem confort în trafic. Din punctul meu de vedere, mulţi cetăţeni din România vor beneficia de acest produs». Iar afirmaţia lui Falcă are susţinere, dacă ne gândim că la prezentare au participat şi reprezentanţi ai primăriilor din Timişoara, Cluj-Napoca şi Craiova“. (Jurnalul arădean, 25 august 2011).
Cum se vede, Falcă îşi manifestă din nou dorinţa de a cumpăra tramvaiele Imperio, de parcă ar cumpăra flori din piaţă. În plus, au fost chemaţi la Arad primari din alte oraşe, în special cel din Cluj-Napoca. Un municipiu unde s-au achiziţionat, anul trecut, tramvaie noi, de la firma poloneză PESA. Numai că, licitaţia de la Cluj nu a fost lipsită de pripeţii. Mai întâi, presa a scris că licitaţia a fost organizată cu dedicaţie pentru Astra Vagoane Călători, numai că, până la licitaţie, primarul Sorin Apostu a fost arestat, iar noul primar n-ar mai fi intrat în afacere, astfel că a câştigat, cum ar trebui şi la Arad, preţul cel mai mic. Fiindcă doar aşa se pot evita ilegalităţile, iar arădenii nu vor plăti bani grei pentru lucruri proaste. La Cluj, scandalul a durat aproape un an de zile, Astra Vagoane făcând contestaţii, dar în cele din urmă instanţa a dat dreptate Primăriei Cluj-Napoca. Iată că vedem acum că primarul Sorin Apostu fusese chemat, probabil la comandă politică, să ia cunoştinţă cu tramvaiul Imperio la Zilele Aradului şi, probabil, îndrăgostit fiind, tot la comandă politiciă, s-a gândit că n-ar fi rău să circule astfel de tramvaie şi la Cluj. Patriotism domne’, ce mai. La vremea respectivă, presa din Cluj a prezentat toate problemele licitaţiei, subiect pe care vom reveni la momentul potrivit, pentru a vedea ce presiuni au existat şi la ce nivel s-a intervenit pentru cei de la Astra Vagoane Călători.
O licitaţie lipsită de transparenţă
Ca urmare a declaraţiilor primarului Gheorghe Falcă din data de 23 mai, prin care anunţa că licitaţia pentru achiziţia de tramvaie moderne pentru Municipiul Arad a fost publicată pe SEAP, ne-am pus să căutăm, cum am mai scris, licitaţia cu pricina pe SEAP. Nici urmă de ea. Am trimis o adresă către SEAP, iar răspunsul acestora este cât se poate de clar: să verificăm pe site, la secţiunea anunţuri de participare sau proceduri de atribuire – cerere de Oferte, unde se găseşte şi documentaţia verificată în prealabil de ANRMAP (de la ANRMAP încă aşteptăm răspunsul). Cum ar veni, căutaţi pe site, iar dacă nu e…. nu e. Prin urmare, cum nu e pe site, ori Gheorghe Falcă a minţit arădenii şi investitorii interesaţi de licitaţie (nu ştim din ce motive), ori cineva din Primărie trebuie dat afară pentru că a greşit postând pe site informaţii false. Cum purtătorul de cuvânt Corina Drăghici ne asigura acum o săptămână că este vorba de procedură BERD (vom reveni şi la acest tertip), iar SEAP-ul nu are nicio treabă, aşteptăm şi noi ca cineva să plătească pentru dezinformarea arădenilor care au dreptul să ştie pentru ce plătesc un nou credit împovărător.
Apropo de arădenii care au dreptul la informare, în ultima săptămână am încercam şi noi să procurăm caietul de sarcini, aşa cum am mai scris. După peripeţiile relatate deja, am încercat să trimitem banii prin contul indicat de site-ul BERD. Surpriză! Nu e bun contul, iar banii ne-au fost returnaţi. Aşa că am apelat din nou la Biroul Achiziţii din cadrul Primăriei Arad, de unde am primit un nou cont, am trimis din nou banii, am prezentat confirmarea plăţii şi acum aşteptăm să primim în 48 de ore caietul de sarcini. Asta fiind de joi, adică de 96 de ore. Fiind însă sărbătoare, investitorii pot să mai aştepte şi probabil azi vom putea intra în posesia faimosului document, pe care îl vom prezenta în numerele viitoare.
Şi tot în numerele viitoare vom prezenta fascinanta licitaţie de la Cluj, cu toate amănuntele apărute în presă, precum şi legăturile pe care Gheorghe Falcă le are cu cei de la Astra Vagoane Călători, dincolo de „interesul arădenilor“, care ne îndoim că este printre priorităţile edilului şef. În schimb, pentru noi e important ca arădeanul atât de invocat de politicieni să cunoască iţele acestei afaceri, pentru care ei dau 13 milioane de euro. E important ca fiecare arădean să ştie că va avea de plătit în următorii ani în jur de 900 de euro, de pe urma acestei idei a primarului Falcă. Nu ştim câţi dintre arădeni îşi permit să suporte aceste costuri, dar dacă tot o fac, măcar să fie pentru Arad şi nu pentru grupuri de interese. Iar dacă tot dau bani, măcar banii lor să fie cheltuiţi legal şi nu pe sub masă, departe de ochii cetăţenilor.

Recomandările redacției