imperioDeşi primarul municipiului Arad, Gheorghe Falcă, ne anunţa prin intermediul unui comunicat publicat pe pagina web a Primăriei, în data de 23 mai, „că licitaţia pentru achiziţia de tramvaie moderne pentru Municipiul Arad a fost publicată pe SEAP iar ofertele sunt aşteptate până în data de 1 iulie 2013“, lucrurile nu stau deloc aşa. Iar asta nu o spunem noi, ci chiar Autoritatea Na­ţională pentru Reglementarea şi Mo­nitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP).
La solicitarea Glasului Aradului, ANRMAP a făcut demersurile necesare pentru a stabili dacă informaţia furnizată de Primăria Arad cu privire la licitaţia pentru cele şase tramvaie, în valoare de 8,7 milioane euro, este corectă, iar documentele au fost într-adevăr trimise la SEAP, cum susţinea Gheorghe Falcă. Aşa cum ne aşteptam, ANRMAP confirmă faptul că avem de a face cu o minciună mare sau o eroare impardonabilă pentru care cineva trebuia să plătească până acum.
Iată ce ne transmit cei de la ANRMAP: „Ca urmare a adresei dvs., înregistrată la Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice cu nr. 11127/25.06.2013, prin care ne solicitaţi, în baza Legii nr. 544, privin liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, comunicarea unor informaţii referitoare la achiziţia de tramvaie moderne de către Primăria municipiului Arad, suntem în măsură să vă comunicăm următoarele:
În urma analizei efectuate de către direcţiile specializate din cadrul instituţiei noastre, s-a constatat faptul că la nivelul SEAP nu a fost iniţiată nicio procedură de atribuire de către Primăria municipiului Arad, care să fi avut ca obiect achiziţia de tramvaie. Pe cale de consecinţă, ANRMAP nu a verificat documentaţia de atribuire“.
ANRMAP ne-a răspuns extrem de prompt la solicitarea noastră, lucru ce nu se întâmplă la Primăria Arad, unde avem solicitări de mai bine de opt luni, fără ca cineva să se sinchisească să răspundă, ascunzând de ochii arădenilor investiţii de milioane de euro, despre care noi avem bănuiala că ar fi fost rderulate în condiţii suspecte. Iar adre­sa celor de la ANRMAP este cât se poate de clară: nu există astfel de documentaţii pe SEAP, cum susţinea Falcă, şi nici pe la ANRMAP nu au trecut.
Varianta BERD, mai sigură
În toată această afacere cu tramvaiele se ridică o mare întrebare: de ce e nevoie de un credit BERD de 13 milioane de euro pentru achiziţia celor şase tramvaie (8,7 milioane de euro sunt tramvaiele efectiv), când la finele lui 2012 Aradul a avut un excedent bugetar de 600 de miliarde, adică exact vreo 13 milioane de euro? Nu se puteau cumpăra din acei bani două-trei tramvaie, iar la anul să luăm alte două trei, dacă astea sunt priorităţile absolute ale administraţiei? Se puteau, numai că atunci, nu mai era sigur că va câştiga Astra Vagoane Călători.
Dacă Primăria Municipiului Arad ar fi cumpărat aceste tramvaie cu banii proprii, bani care vedem că există din belşug, ar fi trebuit să meargă pe varianta SEAP şi ANRMAP. Adică, să organizeze o licitaţie după modelul celei organizate la Cluj, unde am văzut că cei de la Astra Călători au pierdut cu brio. Iar dacă s-ar fi organizat astfel licitaţia, criteriul principal ar fi fost preţul cel mai mic. Or, în acest caz, nu s-ar fi putut face şmecherii cu tot felul de chichiţe, cum e uşa dublă faţă, chichiţe prin care vom vedea cum vor fi eliminaţi adversarii nepoftiţi la licitaţie. Pe când, pe procedura BERD, pe care merge Primăria Arad, fără SEAP şi ANRMAP cum a fost indusă în eroare populaţia Aradului, se pot introduce tot felul de criterii, iar preţul va fi un criteriu neglijabil, în niciun caz cel mai important.
Pe româneşte, dacă mergea pe procedura clasică, Aradul ar fi luat tramvaiele la cel mai mic preţ. Deci, plăteam mai puţin, cum a fost şi la Cluj. Cum mergem pe procedura BERD, vom plăti pe un tramvai de o să ne doară capul, pentru că la mijloc vor fi alte criterii de evaluare. Nu mai vorbim de dobânzile pe care le plătim la BERD, când noi aveam banii noştri, din care ne puteam gospodări. Dar dacă domnii de la Astra trebuie să o ducă bine, vom fi cu toţii patrioţi, cum tot ni se solicită dinspre părţile interesate, şi vom plăti credite până la adânci bătrâneţi., Să aibă unii să se plimbe cu elicopterul, să-şi întreţină trustul de presă atât de folositor lui Gheorghe Falcă, să-şi facă unii magazine de lux, restaurante şi hoteluri pe banii arădenilor. Şi mai puţin să-şi plătească angajaţii, care se pare că au restanţe destul de mari.
Din toată această afacere, rămâne marea întrebare pe care autorităţile competente pot să o pună celor implicaţi: de ce să faci un credit, când tu ai banii în buget? Ce om normal ia, să zicem, o sută de mii de euro de la bancă ca să-şi cumpere o casă, iar el de fapt are aceşti bani în buzunar? Pentru ce să mai plătească dobânzi şi să tremure ani de zile, când ar putea pune banii jos? Există un singur răspuns: procedura de achiziţie favorabilă celor de la Astra.
Ultima zi pentru depunerea ofertelor
În acelaşi comunicat din 23 mai 2013, primarul Gheorghe Falcă ne anunţa că pentru tramvaie ofertele sunt aşteptate până la data de 1 iulie, adică până astăzi. Dacă informaţia este corectă şi nu avem de a face cu o nouă minciună, astăzi sau cel târziu mâine ar trebui să aflăm câte firme s-au înscris în cursă, în dorinţa de a-i încurca pe cei de la Astra Călători. În funcţie de numărul acestora, vom şti şi cât de mult vor avea de muncă cei din comisie ca să-i elimine pe adversari. Sperăm că măcar de data aceasta vom avea parte de transparenţă din partea primarului Falcă, iar acesta va avea bunăvoinţa să spună arădenilor care sunt competitorii. Nu de alta, dar dacă tot plătim 13 milioane de euro pentru un credit BERD, măcar să ştim pe ce se duc banii.
Cât despre competitori, sperăm că au avut mai mult noroc decât noi în achiziţionarea documentaţiei, fiindcă societatea noastră a avut nevoie de vreo zece zile până să intre în posesia documentaţiei. Dacă am fi dorit să participăm la licitaţie, am fi avut la dispoziţie două zile lucrătoare să completăm un vraf de documente în limba engleză, ceea ce probabil ar fi fost imposibil. Încă o dovadă despre cum tratează cei de la Primărie firmele care sunt interesate de această licitaţie sau dacă nu firmele, măcar pe cetăţenii care doresc să afle câte ceva despre achiziţiile ce se fac pe banul public.

Recomandările redacției