Un nou episod al licitaţiei pentru tramvaie s-a derulat ieri, 13 august, o zi cu ghinion se zice, nu se ştie deocamdată pentru cine în acest caz. Dincolo însă de clarificările făcute ieri de cei doi combatanţi, PESA şi Astra Călători, în faţa comisiei de licitaţie, clarificări despre care probabil vom afla în zilele următoare, dacă onor Primăria va dori să fie transparentă pe acest subiect, rămâne un mare semn de întrebare: de ce tace primarul Aradului, Gheorghe Falcă?
Dacă ne aducem aminte, în urmă cu mai bine de două luni, Gheorghe Falcă ieşea să se laude cu licitaţia pentru cele şase tramvaie. Atunci, printr-un comunicat de presă, ni se spunea ce mare licitaţie organizează Primăria Arad, cât de interesate sunt firmele, care au cumpărat deja cinci caiete de sarcini, cum e licitaţia pe SEAP, o minciună de fapt, noi demonstrând că nici vorbă de aşa ceva. Imediat însă ce ziarul nostru a început să facă dezvăluiri legate de această licitaţie, Gheorghe Falcă s-a dat la o parte, practic s-a dezis total de această operaţiune, probabil de frică să nu fie asociat cu vreo măsluire şi să se trezească cu un nou dosar la DNA, lucru ce nu i-ar conveni, mai ales că aflăm că numai săptămâna trecută ar fi dat o raită pe la filiala timişoreană a instituţiei mai sus amintite.
Tăcerea primarului Falcă e cel puţin suspectă, având în vedere faptul că vorbim de o licitaţie de 8,7 milioane de euro, bani mulţi pentru orice municipalitate din România. Iar arădenii ar avea dreptul la nişte răspunsuri din partea primarului Gheorghe Falcă, cel care a fost ales să administreze banii publici în folosul urbei şi cel care ar putea da răspunsurile cele mai bune la întrebările arădenilor. De exemplu, să le explice arădenilor de ce a susţinut că licitaţia e pe SEAP, când ea de fapt nu e ? Sau de ce a apelat la un credit BERD, când de fapt aveam banii necesari în buget? S-a apelat la BERD pentru că procedura de licitaţie e mai flexibilă şi nu mai trebuie trecut prin SEAP şi ANRMAP? Să spună arădenilor dacă s-a cerut firmelor participante să aibă experienţă, adică tramvaiele lor să circule prin alte oraşe. Ar fi multe alte întrebări la care Gheorghe Falcă ar trebui să răspundă, fiind cel mai în măsură să o facă.
Primarul Aradului a ales, însă, să păstreze tăcerea. Asemeni unui copil mic, care a umplut scutecul şi tace în pătuţ, aşa şi primarul Falcă stă liniştit în birou şi se face că n-a auzit de licitaţie şi nu are nicio reacţie, exceptând procesul pe care ni l-a intentat pe alt subiect sau presiunile făcute asupra firmelor care au contracte cu noi. Acţiuni care arată cât de importantă este tăcerea pe acest subiect, nu doar tăcerea primarului Gheorghe Falcă, ci şi tăcerea noastră, care din nefericire pentru cei implicaţi nu mai vine. Până la urmă, şi tăcerea poate fi un răspuns. Ori Gheorghe Falcă nu vrea să le explice arădenilor şi tace, sperând că afacerea merge de la sine, iar Astra Călători va câştiga aşa cum se anticipa şi cum anunţa însuşi Falcă acum doi ani, ori primarul a dat un pas înapoi, adică nu vrea să mai aibă de a face cu acest subiect, nedorind, cum spuneam, un nou dosar la DNA. Dacă va fi varianta a doua, tovarăşul Blidar va deveni noul Moisescu, cum bine spunea consilierul judeţean Vesa, de la PC. Numai că, spre deosebire de Moisescu, Blidar nu va pierde doar un post, ci şi un purcoi de bani, cu care ar fi putut să mai ţină fabrica pe linia de plutire. Rămâne de văzut, până la urmă, de ce tace Gheorghe Falcă. Iar aşteptarea nu poate fi prea mare, fiindcă primăria ar cam trebui să încheie telenovela cu licitaţia pentru tramvaie, asta dacă nu, aşa cum am mai scris, încearcă să o amâne până când se aşterne liniştea, aşa cum îşi doreşte şi tovarăşul Blidar, care are idei tot mai originale despre libertatea de exprimare.

Recomandările redacției