OLYMPUS DIGITAL CAMERALa aproape patru luni de la demararea, de către Primăria Arad, a licitaţiei pentru achiziţionarea a şase tramvaie noi, printr-un credit BERD, în valoare de 8,7 milioane de euro, nu ştim încă cine este câştigătorul şi ce tramvaie vor circula în Arad. O situaţie inexplicabilă, care ar trebui lămurită de responsabilii Primăriei Arad, mai precis de primarul Gheorghe Falcă, cel care trebuie să dea socoteală arădenilor despre modul în care cheltuie 8,7 milioane de euro, bani pe care îi vom plăti cu toţii, ani de zile de acum încolo. Din păcate, dinspre Primăria Arad primim în continuare aceleaşi răspunsuri evazive, neexistând niciun termen precis pentru etapa a doua, de depunere a ofertelor, semn că temerile noastre se confirmă şi asistăm la o tărăgănare fără precedent a unei licitaţii de 8,7 milioane de euro, în speranţa că lucrurile se vor linişti. Mai precis, se speră ca cei de la Astra Călători să reuşească cumva, nu ştiu nici ei cum, prin metode securisto-comuniste, prin procese, prin plângeri penale, prin trafic de influenţă, să pună batista pe ţambal şi să ne bage pumnul în gură.
O licitaţie trasă de păr
Licitaţia pentru tramvaie organizată de Primăria Arad este cu adevărat o făcătură, cum bine punctau cei de la vestic.ro, o făcătura în detrimentul arădenilor, care stau şi se uită uimiţi la spectacolul jalnic pe care Primăria lui Gheorghe Falcă îl dă de patru luni de zile. După ce în 23 mai, Gheorghe Falcă ne anunţa cu surle şi trâmbiţe că vom cumpăra tramvaie noi, că s-au cumpărat nu ştiu câte caiete de sarcini, că într-o lună vor fi deschise ofertele, lumea s-ar fi aşteptat să avem deja tramvaie prin oraş. Cum însă şantajiştii de noi, de la Glasul Aradului, am început să scormonim dedesubturile licitaţiei, brusc, lucrurile au început să treneze, iar Falcă s-a făcut nevăzut şi a refuzat orice explicaţii pe acest su­biect.
La 1 iulie, cum s-a promis de către Falcă, au fost deschise ofertele. A fost nevoie de câteva zile pentru ca Primăria lui Falcă să dea un răspuns evaziv, fără niciun detaliu, cu privire la licitaţie, în care ni se spunea că „Raportul de evaluare a ofertelor primite în cadrul primei etape se va transmite către BERD  pentru avizare, urmând ca după aprobarea acestuia ofertanţii să fie invitaţi la depunerea ofertelor financiare. Etapa a II-a urmează aceiaşi paşi de evaluare şi aprobare de către BERD şi se va finaliza cu semnarea contractului“.
Asta era în 5 iulie, iar de două luni de zile Primăria Arad se tot chinuie cu prima etapă, asta în condiţiile în care din cei zece cumpărători ai caietului de sarcini doar doi au decis să depună oferte, Astra Călători şi PESA Polonia, fiindcă ceilalţi, probabil, au constatat din caietul de sarcini că jocurile sunt făcute pentru un anumit tip de tramvai, iar o eventuală prezenţă la licitaţie ar fi fost inutilă. Între timp ne mai aducem aminte că a fost, în 13 august, o şedinţă de clarificări, şedinţă în care s-a încercat de către cei de la Astra Călători introducerea unor noi reguli în timpul jocului, cum ei înşişi au declarat-o. Numai că, deşi Primăria Arad ar fi fost de acord cu aceste reguli, din câte înţelegem, pentru că altfel cei de la Astra Călători i-ar ataca şi pe cei din Primărie, consultantul s-a opus, motiv să fie luat la ochi de tovarăşii lui Valer Blidar, la fel ca şi cei de la BERD. De unde înţelegem că în această licitaţie se cam dă o luptă între Primăria Arad, pe de o parte, şi BERD şi consultant, pe de altă parte, fiecare având o anumită preferinţă în ceea ce priveşte câştigătorul. Cam aşa se traduc acuzele lansate de reprezentantul Astra Călători, aduse consultantului şi BERD, dar nu şi Primăriei.
O dată terminată şedinţa de clarificări din 13 august, era de aşteptat să se treacă la etapa a doua, adică la prezentarea ofertelor finale, pentru că trecuseră totuşi vreo trei luni de când ne-a ameninţat Falcă cu tramvaiele noi. Numai că zgomotul fiind la fel de mare în jurul licitaţiei, probabil organizatorii au decis că nu e nicio grabă, poate, poate, se va reuşi instaurarea liniştii, lucru cam greu, dacă nu imposibil de realizat, având în vedere şi succesul pe care ziarul nostru l-a avut în instanţă, în faţa solicitărilor aberante depuse de oamenii lui Blidar, care cereau să fim cenzuraţi, să nu mai avem voie să scriem de o licitaţie pe bani publici, pe foarte mulţi bani publici, adică 8,7 milioane de euro.
Primăria e de pe altă planetă
Trecând alte două săptămâni de la şedinţa de clarificări, am vrut să vedem când vom avea, totuşi, un câştigător al licitaţiei pentru tramvaie. Nu de alta, dar nici măcar privatizarea CFR Marfă nu a durat atât de mult. Aşa că am făcut, din nou, greşeala de a ne adresa Primăriei Arad, cerând să ne precizeze nişte lucruri simple şi pentru un elev de clasa a II-a: când se depun ofertele, când se deschid şi până când se pot face contestaţiile. Nimic complicat, trei informaţii clare şi precise, cu termene, ca la orice licitaţie serioasă. Din păcate, am omis că avem de-a face cu o făcătură, cum spun cei de la Astra Călători, nu cu o licitaţie serioasă, motiv pentru care cei de la Primăria Arad nu poate să ne dea astfel de detalii, fiindcă… nu le ştie. Sau nu vor să le ştie. Da, aţi citit bine. Instituţia care vrea să cheltuie 8,7 milioane de euro în urma acestei licitaţii nu cunoaşte date exacte despre acest proces. O situaţie nemaintâlnită, cel puţin la nivelul Aradului, dar probabil la nicio primărie din ţară. Nu credem că mai există vreun municipiu în această ţară care organizează o licitaţie de 8,7 milioane de euro şi nu ştie când anume se depun ofertele finale şi când se deschid.
Dar ia să vedem ce ne scrie Primăria Arad la solicitările noastre, un nou comunicat probabil atent analizat de Gheorghe Falcă: „Prima etapă a procedurii de achiziţie publică pentru atribuirea contractului de furnizare tramvaie nu a fost încă finalizată. Abia după aprobarea de către BERD a raportului de evaluare pentru prima etapă, se va stabili data limită până la care firmele vor fi invitate să depună oferte în cadrul celei de-a doua etape, respectiv data şedinţei de deschidere a acestora. În cadrul achiziţiilor organizate în conformitate cu politicile şi regulile BERD, nu există un termen stabilit pentru depunerea contestaţiilor, acestea putând fi transmise Băncii în orice moment al procedurii sau după atribuirea contractului. Banca este cea care analizează contestaţiile, pe baza dovezilor oferite, şi transmite concluziile sale contestatarului“.
BERD contrazice Primăria
Cum ar veni, nu ne întrebaţi, că habar nu avem, totul este la BERD, ei decid, ei ştiu ce şi cum, Primăria Arad n-are nicio treabă, doar cheltuie banii arădenilor, 8,7 milioane de euro, pentru nişte tramvaie noi, când Aradul nu are în unele cartiere nici linii pe care să circule aceste tramvaie. O atitudine tipică pentru Gheorghe Falcă, cel care probabil le interzice funcţionarilor să dea orice informaţie concretă despre licitaţie, aceştia din urmă neavând niciun motiv să le ascundă arădenilor date cu privire la această procedură.
Cei de la Primăria Arad încearcă să arunce, din nou, pisica în curtea BERD, aşa cum au mai făcut-o şi cu altă ocazie. Însă, aşa cum am făcut-o şi atunci, arătăm din nou punctul de vedere al BERD care susţine că Primăria Arad se ocupă de întreaga licitaţie. „Ținem să confirmăm faptul că achiziționarea tramvaielor noi finanțate din împrumutul BERD este supusă politicilor și regulilor de achiziții ale BERD. Primăria Arad însă este responsabilă pentru tot procesul de achiziții“, ne precizau cei de la BERD în 19 iulie.
Cum nu ştim să se fi schimbat ceva, Primăria Arad fiind responsabilă în continuare de procesul de achiziţii, înseamnă că cei de la Primărie refuză, efectiv, să dea date concrete despre licitaţie, confirmând temerile noastre privind o posiblă tărăgănare a lucrurilor, fiindcă Gheorghe Falcă nu ştie cum să iasă din acest scandal. Pe de o parte, nu ar vrea să-l supere pe Blidar, iar tramvaiele să fie aduse de polonezii de la PESA, pe de altă parte n-ar vrea să-i dea licitaţia lui Blidar, iar astfel să se confirme bănuielile că avem de-a face cu o licitaţie cu dedicaţie, aşa cum reieşea şi din condiţiile de participare şi cele tehnice, dar şi din declaraţiile edilului şef, care de doi ani de zile promitea că vom cumpăra tramvaie Imperio de la Astra Vagoane Călători. O dilemă mare, care din păcate se va rezolva pe spatele arădenilor, iar la mijloc este băgată şi Primăria Arad, care, iată, a ajuns în postura de a nu putea oferi date concrete despre o licitaţie de 8,7 milioane de euro pe care ea o organizează. O situaţie nedemnă pentru un oraş european ca Aradul, un oraş despre care altă dată se vorbea ca despre o Mică Vienă şi care astăzi se „afirmă“ prin baroni, afaceri clientelare, jaf din banul public, procese de corupţie şi aşa mai departe.

Recomandările redacției