CreArtConsiliul Județean Arad a găzduit, vineri, un simpozion pe tema politicilor culturale.  Evenimentul , parte a Seminarului internațional CreArt, a fost organizat de Centrul  Cultural Arad și a întrunit reprezentanți din cel puțin douăsprezece orașe europene. CreArt- Rețeaua Orașelor pentru Creație Artistică – este un proiect coordonat de către Fundația Municipală pentru Cultură a orașului spaniol Valladolid, în cadrul Programului European Cultural 2007-2013.
Simpozionul a fost deschis de Nicolae Ioțcu, președintele CJ Arad, care îl consideră  „un bun prilej pentru noi de a ne face cunoscuți în Europa”. A luat cuvântul, printre alții, și Juan Gonzáles- Posada, coordonatorul  principal al CreArt.
Thomas Perrin, cercetător asociat la PACTE-CNRS al Universității din Grenoble și la Institutul Universitar de Studii Europene din Barcelona,  expert în politici culturale și tendințe în Europa, precum și membru al ECURES, a prezentat un studiu comparativ al politicilor culturale europene, concentrându-se pe dificultățile de aliniere statistică și semantică care pot uneori periclita proiectele culturale internaționale.  Abordarea sa a fost însă optimistă, îndemnând la responsabilitate, la contextualizarea informației, la colaborare interinstituțională și la diseminarea bunelor inițiative.
Rebecca Amsellem, doctorand, cercetător în economie la Universitatea Paris 1- Panthéon-Sorbonne, nu a putut fi  pre­zentă la eveniment, fiind suplinită formal.  Aceasta urma să vorbească despre producția artistică în politicile culturale europene, precum și despre noile politici și strategii de finanțare a muzeelor.
María Iglesias, șef al Biroului de Cercetare și Analiză din cadrul KEA (Bruxelles),  s-a concentrat pe contribuția culturii la dezvoltarea locală, subliniind reușita unor orașe europene care au abordat strategiile potrivite. Discursul ei a continuat în nota optimistă a lui Thomas Perrin, insistând pe rolul inovației și al colaborării dintre sectorul public și sectorul privat.
O masă rotundă a reunit spre finalul zilei principalii invitați, care au încercat să ajungă, împreună cu reprezentanții celorlalte orașe europene și cu publicul arădean, la o posibilă concluzie. S-a creat însă o oarecare discordanță între discursul optimist al oratorilor și experiența personală a unora dintre inițiatorii de proiecte culturale din România și Cehia, inițiatori care se confruntă adeseori cu obstacole de natură politică sau cu indiferența responsabililor din sectorul public.
Giorgiana Stoica

Recomandările redacției