someri ajofmExperienţa slabă în derularea de proiecte pe bani europeni şi birocraţia excesivă – spun reprezentanţii AJOFM Arad – sunt motivele pentru care, agenţia întâmpină greutăţi într-un proiect de evidenţiere a numărului real al şomerilor arădeni. Lucrurile nu sunt nici pe departe simple însă, pe fondul acestor piedici, proiectul în valoare de peste 18,9 milioane de lei, cu a cărei implementări s-a întârziat mult, a trebuit prelungit cu câteva luni. Banii accesaţi sunt folosiţi pentru identificarea şomerilor neînregistraţi până acum în vreo statistică, pentru consilierea şi îndrumarea lor pe piaţa muncii şi implicit, pentru toată logistica necesară implementării proiectului. Proiectul care ar trebui să fie gata cu tot cu prelungire peste opt luni ar urma să arate o situaţie clară a şomajului, numărul real al arădenilor fără loc de muncă urmând să crească atunci cu miile.
Este vorba de proiectul „Cercetarea si prognozarea pietei muncii din Vestul Romaniei. Evidentierea somajului neînregistrat din judetul Arad”, al cărui beneficiar este Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă Arad. Proiectul de peste 18,9 milioane de lei este finanţat în procent de 75 la sută din Fondul Social European, la care se adaugă finanţare proprie.
Proiectul despre care se discută de trei ani de zile a prins schimbări repetate în conducerea agenţiei de şomaj locale. Între timp, în acesta au fost înlocuiţi şi parte din parteneri, astfel că, în prezent, după schimbări aceştia sunt: AJOFM Timiş, AJOFM Bihor, Consiliul Judeţean Arad, Universitatea de Vest Vasile Goldiş Arad, Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad, Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Arad, IRPET Italia şi o companie care se va ocupa de chestionarea şomerilor. Conducerea AJOFM Arad recunoaşte lacunele care au dus la întâzierea proiectului. „Pe proiectul de identificare a şomerilor neînregistraţi am fost în mare întârziere şi de aceea am solicitat o prelungire a acestuia cu încă şase luni, ca să ne încadrăm cu tot ce mai trebuie făcut. (…) Un motiv pentru întâziere este incompetenţa şi mă refer la oameni care nu s-au mai ocupat de un proiect ca acesta. Eu sunt doar din iunie însă, ca atare pot spune că doar de atunci mă ocup de proiect. Trebuie să recunoaştem că, la un proiect ca acesta sunt foarte multe de făcut“, susţine Marinel Henteş, directorul executiv al AJOFM Arad.
Astfel, anul viitor ar urma să fie construite în municipiu, prin proiect, două săli pentru derularea activităţilor proiectului, într-una dintre acestea urmând să fie organizate bursele de locuri de muncă. Primăriile de oraşe, angrenate în proiect au fost dotate pentru activitatea de înregistrare a şomerilor. Arădenii fără loc de muncă din mediul rural urmează să fie chestionaţi de personalul din cadrul proiectului, care va face deplasări în teren. Practic, şomerii identificaţi vor fi consiliaţi pentru a se stabili în ce domeniu şi-ar putea găsi un loc de muncă. În funcţie de specificul zonelor şi de investitorii prezenţi, autorităţile ar trebui să sprijine persoanele fără loc de muncă în găsirea unui serviciu. „Grupul ţintă al proiectului, de evidenţiere a şomerilor neînregistraţi este de 5.000 de persoane din întreg judeţul, din care vor fi selectaţi 4.000. Şomerii identificaţi vor fi trecuţi în statistici ca persoane aflate în căutarea unui loc de muncă“, a mai spus directorul AJOFM. Proiectul trebuia să fie finalizat în februarie anul viitor, după prelungire, termenul fiind finele lunii august 2014. Prin acest proiect, arădenii fără loc de muncă și care nu au figurat ca şomeri în nicio statistică, vor fi trecuţi în evidenţe şi sprijiniţi în găsirea unui serviciu.

Recomandările redacției