OLYMPUS DIGITAL CAMERAAdministraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Arad a avut un an plin în 2014. Potrivit unui raport, semnat de şeful administraţiei   Marius Drăgănescu, pe parcursul anului 2014 au fost trimise 65.656 de somaţii, pentru debite de 421.267.000 lei; au fost puse 73.009 popriri pe conturi bancare, pentru debite de 266.319.000 lei; 23.199 popriri pe venituri la terţi, pentru debite de 111.306.000 lei; s-au pus 216 cazuri sechestre asupra bunurilor mobile, pentru debite de 98.339.000 şi s-au făcut 240 de indisponibilizări în cazul bunu­rilor imobile, pentru datorii de 184.439.000  lei. „În totalul sumelor colectate la bugetul general consolidat încasările prin măsuri susţinute de executare silită au depăşit 11%”, se arată în raport.
Aproape 1.600 de controale…
În ceea ce priveşte Activitatea de Inspecţie Fiscală, trebuie spus că numărul acţiunilor de control realizate a fost de 1.598, fiind cuprinse aici inspecţii fiscale generale, inspecţii fiscale parţiale, controale inopinate, controale încrucişate, pentru „depistarea, limitarea, prevenirea şi ţinerea sub control a fenomenelor de evaziune şi fraudă fiscală”. Po­trivit raportului, inspecţiile fiscale efectuate au urmărit „verificarea legalităţii şi conformităţii declaraţiilor fiscale, corectitudinii şi exactităţii îndeplinirii obligaţiilor de către contribuabili, respectării prevederilor legislaţiei fiscale şi contabile, verificarea sau stabilirea după caz a bazelor de impunere, stabilirea diferenţelor privind obligaţiile de plată, precum şi a accesoriilor aferente acestora.”
… şi prejudicii mai mari decât anul trecut
Dacă în 2013 s-au constatat prejudicii de 126.844.000 lei,    anul trecut, cifra a crescut la 220.189.000 lei. Astfel, valoarea sumelor suplimentare atrase la         bugetul consolidat a crescut de  la 126.200.000 în 2013, la 219.379.000 lei, în 2014, din care 159.275.000 lei reprezintă obligaţii principale, iar 60.104.000 lei, obligaţii accesorii, valoarea amenzilor aplicate fiind de 810.000 lei.
În urma inspecţiilor s-au depistat achiziţii intracomunitare de bunuri făcute fără documente legale; agenţi economici care au declarat doar parţial operaţiunile derulate în vederea diminuării masei impoza­bile şi implicit a impozitelor datorate bugetului general consolidat al statului; dar şi existenţa în ges­tiunea unor firme a unor produse ce nu pot fi justificate cu acte de provenienţă şi transport.
„S-a acţionat pe linia monitorizării permanente a operaţiunilor comerciale derulate de ope­ratorii economici, selectarea pentru inspecţie fiscală pe baza analizei de risc, supravegherea procesului de solicitare a rambursărilor de TVA. O direcţie de acţiune importantă o reprezintă prevenirea fraudei fiscale în faza de colectare forţată, referitor la intenţia unor contribuabili de a-şi diminua sau înstrăina patrimoniul.  Având în vedere poziţionarea judeţului nostru la graniţa cu un alt stat membru UE, Ungaria, se acordă atenţie sporită monitorizării  tranzacţiilor intracomunitare”, se mai arată în raport.
Vor o colectare mai bună
Pentru anul acesta, inspectorii AJFP şi-au propus să crească eficienţa şi dinamica colectării, prin creşterea gradului de conformare voluntară, îmbunătăţirea gestio­nării arieratelor fiscale precum şi reducerea evaziunii şi fraudei fiscale; să încurajeze conformarea vo­luntară prin colaborarea mai efi­cientă cu contribuabilii, diversificarea şi creşterea calităţii serviciilor şi asigurarea unor proceduri simplificate, în vederea asigurării unei colectări la costuri reduse. Inspectorii AJFP şi-au mai propus să promo­veze interac­ţiunea serviciilor publice cu cetă­ţenii prin aplicaţia e-guvernare, concomitent cu promovarea schimbului electronic de documente, astfel încât să devină principalul mijloc de transmitere a informaţiilor la nivelul administraţiei fiscale; să combată indisciplina financiară şi să reprime eva­ziunea fiscală precum şi oricare formă de evitare a declarării şi plăţii obligaţiilor fiscale, prin „promovarea unui control fiscal de calitate şi orientat spre sectoarele cu risc ridicat de fraudă” şi să crească calitatea actului de inspecţie fiscală prin informarea permanentă a personalului cu atribuţii de inspecţie fiscală din subordine cu privire la modificările apărute în legislaţie, organizarea de întâlniri de lucru şi dezbaterea aspectelor deosebite constatate în timpul acţiunilor de control desfăşurate.

Recomandările redacției