Dan Boar Sunt oameni care nu ies în evidenţă, nu fac acel pas în faţă pentru a fi văzuţi de ceilalţi, nu vor aplauze nemeritate. Îşi fac munca lor de zi cu zi, în linişte, fără a avea pretenţia de vorbe mari. Însă le merită. Sunt oameni care după ce îşi termină treaba la locul lor de muncă nu se opresc acolo. Vor ca lucrurile să iasă mai bine şi dispreţuiesc mediocritatea. Despre astfel de oameni, prea normali într-o societate care îi aplaudă doar pe cei care îşi câştigă numele peste noapte, nu prea vorbim.
Familia Boar reprezintă un asemenea caz. Au înfiinţat coruri, orchestre, sunt profesori, au un mare rol în cultura Aradului, iar prin mâna lor au trecut şi trec an de an generaţii întregi care pe viitor vor şti să aprecieze frumosul. Sunt generaţii care vor ridica România la un alt nivel pentru că au fost învăţaţi ce înseamnă bunul simţ, au învăţat să nu fure şi să nu injure. Au învăţat să clădească şi nu să dărâme. Au învăţat toate astea de la profesorii lor.
Dan Boar lucrează în învăţământul artistic de 35 de ani, începând cu anul 1980, an în care a absolvit Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj. Primii patru ani a fost profesor de vioară în cadrul şcolii de muzică din Hunedoara, unde şi-a început activitatea de dirijor de orchestră. Împreună cu o formaţie camerală pe care a înfiinţat-o a iniţiat şi desfăşurat o micro-stagiune de concerte care s-a bucurat de un deosebit succes din partea publicului meloman din municipiul Hunedoara. Începând cu anul 1984 şi până în prezent activează la Liceul de Artă Sabin Drăgoi, ca profesor de vioară, iar din anul 1990 este titularul disciplinei orchestră. „Anul 1990 a fost momentul în care am pus bazele actualei orchestre în ceea ce priveşte organizarea şi constituirea ansamblului, repartiţia pe partide, stabilirea repertoriului. Primii ani au fost de formare, de consolidare, de omogenizare a formaţiei şi începând cu anul 1993 am desfăşurat concerte permanente în sălile de concert ale municipiului“, ne spune maestrul Dan Boar.
Activitatea orchestrei liceului pe parcursul celor 25 de ani (1990-2015) a fost deosebită. În toţi aceşti ani a susţinut peste 100 de concerte în Arad, în alte oraşe din ţară (Oradea, Timişoara, Alba-Iulia, Deva), precum şi numeroase turnee în străinătate (Germania, Danemarca, Franţa, Italia, Croaţia, Ungaria, Serbia). Printre realizările deosebite ale orchestrei amintim doar câteva: Festivalul internaţional al tinerilor muzicieni Copenhaga 1996, unde a prezentat în primă audiţie mondială lucrarea compozitorului ară­dean Adrian Diaconu – Sînzienele; concertul cu Gloria de Antonio Vivaldi în 1998, având-o ca solistă pe Teodora Ciucur, solistă pe atunci a Operei din Timişoara şi cadru didactic la Conservator; prezentarea în 1999 pe scena Teatrului Ioan Slavici din Arad şi pe cea a Operei din Timişoara, a operetei Orfeu în infern de I. Offenbach¸ lucrare realizată exclusiv cu cadrele didactice şi elevii Liceului de Arte Sabin Drăgoi; numeroase concerte vocal-simfonice, împreună cu corul Eutherpe al liceului (dirijor prof. Crina Brad ), concerte în care solişti au fost profesori ai liceului şi membrii ai corului academic al Filarmonicii din Arad (Felicia Fleter, Viorel Dihel, Radiana Barb, Melinda Duffner, Adrian Cotuna, David Buzgău, Florin Hanţig, Monica Vale, Diana Ardelean).
Aprecieri prezidenţiale
Apariţiile scenice ale orchestrei conduse de maestrul Dan Boar au fost primite întotdeauna cu bucurie şi entuziasm de public de fiecare dată numeros şi aproape de ei. „Cred că aprecierile publicului şi căldura cu care ne-au înconjurat sunt definitorii pentru noi. Menţionez că ne-am bucurat de succes peste tot unde am cântat, atât în ţară cât şi în străinătate. Păstrăm în caietul-program al orchestrei, apărut în 2015, când am sărbătorit 25 de ani  de activitate neîntreruptă, scrisoa­rea de apreciere şi mulţumire trimisă de domnul ambasador al României în Danemarca, Ion Diaconu şi cea a fostului preşedinte al României, domnul Emil Constantinescu, ca semn de apreciere deo­sebită a prestaţiei noastre“, spune maestrul.
Rolul tatălui
Numărul dirijorilor de mare valoare pe care îi apreciază sunt foarte mulţi. „Îmi place mult Herbert von Karajan, pentru precizia, rigurozitatea şi eleganţa gesturilor, dar în egală măsură îmi place şi Iosif Conta. Ca dirijor de cor, rămân un admirator fidel al celui care mi-a fost profesor, Dorin Pop, un inegalabil, nu numai dirijor, ci un mare maestru al cântului coral“, spune Dan Boar.
O mare influenţă în cariera maestrului a avut-o însă familia sa. „În ceea ce priveşte familia este absolut necesar să îl amintesc pe tatăl meu, cel căruia îi datorez cariera mea muzicală. El a fost de meserie contabil, dar un meloman desăvâr­şit şi un mare iubitor al muzicii. A vrut să cunoască cât mai mult din tainele acesteia şi pentru aceasta a luat lecţii de teoria muzicii si armonie cu maestrul Nicolae Brânzeu, o personalitate marcantă a vieţii muzicale arădene. Tatăl meu a fost cel care m-a îndrumat spre şcoala de muzică, cu speranţa că voi putea realiza ceea ce şi el ar fi vrut, dar datorită situaţiei de atunci nu a putut. Eu sper că prin tot ceea ce am rea­lizat, am reuşit să nu-l dezamăgesc“, spune emoţionat profesorul.
Este firesc şi în limitele normalului ca soţia sa, Victoria, membră a Corului academic al Filarmonicii din Arad, să fie în permanenţă alături de maestru, să înţeleagă specificul muncii artistice, a faptului că pentru a duce ceva la bun sfârşit nu sunt suficiente orele la clasă, ci trebuie depusă o muncă susţinută, care de cele mai multe ori necesită ore suplimentare, mult peste programul obişnuit.
Urmaşii
„Am un băiat, se numeşte tot Boar Dan (junior, aşa cum este el cunoscut). A urmat tot o carieră artistică, nu în muzică însă, ci în artele plastice. Este absolvent al Facultăţii de Arte din Timişoara, secţia grafică şi în prezent, profesor de desen la Liceul de Arte Sabin Drăgoi. Este membru al U.A.P. din România şi ca artist plastic are peste 70 de participări cu lucrări în cadrul unor expoziţii din ţară şi de peste hotare. Are participări expoziţionale în numeroa­se ţări din Europa, Asia, Africa, America de Nord, mult prea multe pentru a le putea menţiona pe toate. Ca profesor are rezultate cu totul şi cu totul remarcabile, în cei 10 ani de carieră didactică obţi­nând foarte multe premii cu elevii lui la concursuri de specialitate şi Olimpiadele şcolare. Referitor la olimpiade, la care a obţinut pe parcursul anilor premiile I, II, III şi menţiune, trebuie să remarc faptul că la specialitatea lui desen-arhitectură, a obţinut de patru ori nota 10 (maximă), de fiecare dată elevii lui fiind singurii pe ţară cu această notă. Fapt şi mai mult de apreciat este acela că nota maximă şi unică de altfel, a obţinut-o doi ani consecutivi (2014-2015), evident cu doi elevi diferiţi“, susţi­ne mândru tatăl.
Ovidiu Boar cu mamaOvidiu Boar
Fratele mai mic al lui Dan, Ovidiu Boar, este în prezent artist liric la Filarmonica arădeană şi totodată dirijează corurile Emil Monţia Arad, Lira din Lipova, Armonia al Catedralei ortodoxe vechi şi grupul vocal bărbătesc din Macea. Este angajat din 1979 la filarmonică, şi a participat la numeroase turnee artistice atât cu filarmonica arădeană, cât şi cu cea din Timişoara şi opera din acelaşi oraş. Pe plan local a avut colaborări cu Liceul de muzică Sabin Drăgoi, atât ca şi corist, cât şi partener cu formaţiile corale pe care le conduce.
Ovidiu Boar a absolvit Liceul de muzică din Arad şi Academia de mu­zică Gheorghe Dima din Cluj. Două nume pot fi amintite în influenţarea carierei sale: profesorul Gavrilă Câmpan şi regretatul maestru Doru Şerban. „Dacă luăm în considerare că tata a frecventat cursurile Conservatorului din Arad, putem spune că familia a avut un rol important în plasarea mea pe orbita muzicii corale. Tata a fost atât absolvent al Conservatorului din Arad, cât  şi a Facultăţii de Teologie din acelaşi oraş, însă nu a profesat în domeniile respective, fiind atras mai mult de ştiinţele exacte, desfăşurându-şi activitatea  ca şi contabil la Uzina de vagoane. Totodată tata a fost fondator şi membru al corului filarmonicii pe vremea când muzica se făcea din plăcere, nu ca şi profesie. Mama a urmat Şcoala medie tehnică financiară şi este absolventă a Liceului Economic, desfăşurându-şi activitatea tot ca şi contabilă la Centrul Teritorial de Calcul Arad“, ne spune maestrul Ovidiu Boar.
Din păcate activitatea maestrului nu este dusă mai departe, doar soţia activând în formaţiile corale pe care le conduce, fetele deşi talentate, s-au îndreptat spre alte sectoare mai pro­fitabile din punct de vedere financiar.
Fondator de coruri
Corul Emil Monţia participă la ma­nifestările artistice organizate de municipalitate şi promovează valorile tra­diţionale şi creştine ale muzicii corale româneşti, fiind în prezent ambasa­dorii culturali ai Aradului şi Româ­niei, foarte apreciaţi la manifestările culturale internaţionale la care sunt invitaţi.
Formaţia feminină Lira, una dintre cele mai bune formaţii de acest gen din ţară, reprezintă cu cinste şi onoare oraşul Lipova, judeţul Arad şi România la activităţile culturale de pe plan local, naţional şi internaţional la care ia parte.
„Armonia“ deserveşte latura spirituală a comunităţii, impunându-şi respectul prin muncă, calitate şi serio­zitate.
Grupul vocal bărbătesc din Macea, o formaţie mică, achitându-se onorabil de sarcinile ce-i revin într-o localitate mică şi chochetă.
„După această trecere în revistă, permiteţi-mi să spun că am obosit enumerându-le, aşa că se apropie din păcate vremea când trebuie să ştim să părăsim activitatea de creaţie, lăsând locul liber unei noi generaţii care să ducă mai departe tradiţia şi valorile nepieri­toare  ale culturii româneşti“, susţi­ne maestrul Ovidiu Boar.
Astfel, putem delimita activitatea maestrului pe două mari laturi, cea laică şi cea spirituală. Laic: Corul Zărandul al Veteranilor de război; Corul mixt al CARP Arad; Corul Lira al oraşului Lipova; Corul Emil Monţia al teatrului Ioan Slavici; Corul deţinuţilor din Penitenciarul Arad; Corul liceului Nicolae Bălcescu Gyula Ungaria. În ceea ce priveşte sectorul spiritual, este fondator al:  Corului mixt de tine­ret 70% parohia Şofronea; Corul mixt al parohiei Şeitin; Corala Amadeus şi corul bărbătesc Macea; Corul bărbătesc Miniş; Corala bărbătească Nicolae Brânzeu Catedrala veche Arad; Corul mixt al parohiei Michereghi Ungaria şi Corul bărbătesc Curtici, cofondator corul mixt.
Ovidiu Boar a sprijinit şi promovat tânăra generaţie de dirijori: Emanuel Matula, Radu Stana, Tiberiu Ardelean, Laviniu Morariu, Suciu Eugen, Ema­nuel Gheorghe.
Referinţe
„L-am întâlnit pe Ovidiu Boar ca alev clasa a VII-a. Generos dotat de natură cu talent, putea să fie dezinvolt la o oră la care de regulă se tremură. Multe necunoscute ale citirii la prima vedere sau ale dictatului ritmico-melodic, aduc în ma­joritatea situaţiilor spaima. Nu şi la Ovidiu!!! Vocea frumoasă de tenor i-a deschis calea spre Corul Academic al Filarmonicii de Stat Arad, dar apropierea de  maestrul Şerban a fost, cred eu, momentul decisiv pentru cariera de dirijor. Aplauzele noastre au fost însă pe măsură! Cel puţin aşa credem noi, cei ce am fost contemporani cu forma­rea şi dezvoltarea sa ca muzician“, îl prezintă profesoara Silvia Demian.
„Ovidiu Boar este împletirea dintre talent, muncă şi dăruire încununate sub cupola profesionistului desăvârşit“, ne spune dirijorul Dorin Frandeş.
„Maestrul Ovidiu Boar provine dintr-o familie de iubitori ai mu­zicii, în special ai muzicii biseri­ceşti. Tatăl dirijor (fost) al Corului Parohiei Micălaca Veche, fratele violinist, profesor la Liceul de Muzică Sabin Drăgoi din Arad, dirijor de coruri bisericeşti. Este perseverent şi aspru. Nu face niciodată rabat la calitate. Aşa se explică performan­ţele Domniei Sale“, spune preotul Traian Micoroi, Parohul Catedralei Vechi.
„În cei trei ani de când slujesc în Catedrala Veche din Arad am fost şi eu împreună cu credincioşii bisericii noastre, înălţat de cânta­rea coralei Armonia, care, prin pres­taţiile de excepţie, reuşeşte la fiecare Liturghie a potoli în sufletul nostru marea cea sărată a acestei vieţi şi pornirile cele greu de purtat ale plăcerilor”, susţine protopop Preot Flavius Petcuţ.
„Suntem încrezători ca pe vii­tor Ovidiu Boar să fie o prezenţă crea­toare şi vie la pupitrul corului Armonia îmbogăţind poftele celor dor­- nici de frumos şi armonie cu valorile muzicii bisericeşti“, susţine părintele Ioan Tulcan.

Recomandările redacției