timp liber

Majoritatea absolută a arădenilor preferă să își petreacă timpul liber acasă, uitându-se la televizor sau navigând pe internet, aceasta este concluzia la care au ajuns specialiştii care au realizat un sondaj privind practicile culturale ale populaţiei municipiului Arad.

Conform sondajului, „jumătate din timpul liber arădenii îl alocării vizionării programelor de televiziune, iar un sfert navigării pe internet”.

Cei mai mulţi dintre repondenţi, respectiv un procent de 71 la sută au declarat că urmăresc posturile naţionale generalist, în timp ce 66 la sută au spus că se uită la posturile naţionale de ştiri. De asemenea, un procend de 54 la sută dintre repondenţi au susţinut că se uită la posturile de cultură generală, în timp ce 52 la sută urmăresc canale de filme. Un procent de 37 la sută se uită la canale de muzică populară, iar un procent de 36 la sută urmăresc canalele TV de sport.

Canalele pentru publicul feminin sunt urmărite de 31 la sută dintre repondenţi, în timp ce canalele de muzică pop sunt urmărite de 30 la sută dintre repondenţi.

Totodată, arădenii au mai spus că urmăresc zilnic la TV ştiri (69 la sută), filme (39 la sută), seriale-telenovele (26 la sută), documentare (25 la sută), divertisment (22 la sută), dezbateri politice (19 la sută). Atunci când se uită la TV, arădenii au mai declarat că urmăresc transmisiuni sportive (19 la sută), emisiuni cultural (19 la sută), talk-show-uri cu vedete (15 la sută) şi desene animate (10 la sută.)

Din acelaşi sondaj mai reiese faptul că tinerii și persoanele educate preferă internetul. „Se înregistrează o puternică prezență a echipamentelor TIC și a celor electronice de comunicare, redare și stocare. Peste o treime din gospodării au în dotare tablete”, se menţionează în sondaj.

Astfel, din sondaj reiese că 94 la sută dintre repondenţi au cablu TV, 56 la sută au telefoane inteligente şi 55 la sută au conexiune la internet de înaltă viteză.

Un procent de 54 la sută dintre repondenţi au calculator, 51 la sută au laptop şi 37 la sută au tablet. Procentul celor care au e-book reader este de 8 la sută.

 

Mall, cinema, ştrand

Atunci când ies din casă, cei mai mulți arădeni merg la shopping în hipermaketuri și la mall-uri (aproximativ 75%), iar aproximativ o treime se distrează la cinematograf și ștrand, conform sondajului.

La capitolul „Spaţii şi evenimente frecventate”, specialiştii care au realizat sondajul au scos în evidenţă instituţiile şi evenimentele culturale frecventate în ultimele 12 luni în Arad.

Un procent de 79 la sută dintre subiecţi a declarat că sunt preocupaţi de cumpărături în hypermarketuri, în timp ce 72 la sută dintre subiecţi fac vizite la mall în timpul liber. De asemenea, arădenii mai merg la cinematograf (38 la sută), la ştrand (37 la sută) şi la librărie (35 la sută).

Totodată, arădenii mai participă la festivaluri – 34 la sută, evenimente non-culturale (târguri cu vânzare) – 24 la sută, vizitează rezervaţii naturale – 24 la sută şi vizitează muzee – 23 la sută.

Din acelaşi document mai reiese faptul că arădenii vizitează muzee – 23 la sută, participă la sărbători locale religioase şi alte manifestări religioase – 23 la sută, merg la bibliotecă – 22 la sută, frecventează un pub – 22 la sută, merg la spectacole de teatru – 20 la sută şi frecventează cluburile – 20 la sută. „Dacă includem în analiză doar instituțiile cu destinație culturală – eliminând spații precum centrele comerciale, Lunca Mureșului ori Cetatea – media devine 3,2 instituții culturale vizitate pe an. Cei care nu au vizitat nici o instituție de cultură în anul anterior reprezintă 36,8%”, se menţionează în sondaj.

Cele mai cunoscute instituții de divertisment sau/și de cultură din Arad sunt Teatrul Clasic Ioan Slavici, Ștrandul Neptun, Filarmonica de Stat Arad, centrele comerciale Galleria și Atrium. Dintre cele mai puțin cunoscute amintim: Barfly Venue, Galeria Oldart, cafenelele KF și Joy’s, clubul Flex, conform sondajului.

Cele mai frecventate sunt spațiile comerciale și cele publice denumite aici spații urbane centrale (Parcul Reconcilierii, Strada pietonală Mețianu, Piața Avram Iancu, Platoul din fața Primăriei, Parcul Pădurice etc.) – locuri pe care mulți arădeni le frecventează cu alte motivații decât cele de consum cultural, după cum reiese din sondaj.

Alături de acestea, frecventate intens sunt alte spații bine-cunoscute: centrele comerciale, ștrandul, Lunca Mureșului și Cetatea (care, aparent, atrage un număr mare de vizitatori în scurtele intervale în care este deschisă pentru public).

Sondajul a fost realizat la comanda Centrului Municipal de Cultură Arad, în cadrul procesului de elaborare a strategiei culturale a orașului.

Eșantionul a cuprins 569 de subiecți selectați din 28 de puncte de eșantionare. Ponderarea eșantionului s-a făcut pornind de la structura pe niveluri de instrucție și vârste obținută în urma Recensământului din 2011.

 

Recomandările redacției