Prin Legea nr. 186/2014 a bugetului de stat pe anul 2015 a fost repartizate judeţului Arad, din sume defalcate din TVA, următoarele sume pentru plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti definitive având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială în favoarea personalului din unităţile de învăţământ: pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat finanţate prin consiliile locale/primării – 19.304 mii lei; pentru unităţile de învăţământ special finanţate prin Consiliul Judeţean Arad – 2.344 mii lei.
Dacă pentru unităţile de învăţământ special sumele au fost suficiente pentru a acoperi necesarul pe anul 2015, nu acelaşi lucru putem spune despre unităţile de învăţământ finanţate prin consiliile locale/primării, pentru asigurarea întregii sume fiind nevoie de încă 11.476 mii lei.
Prin Ordonanţa Guvernului nr. 20/2015 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015 au fost alocati judeţului Arad 6.076 mii lei reprezentând sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor determinate de plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti definitive având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, devenite executorii până la 31 decembrie 2014.
Fondurile alocate sunt destinate pentru plata sumelor calculate ca diferenţă între sumele aferente anului 2015 şi sumele plătite în anul 2014 potrivit art. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014 şi unele măsuri bugetare, respectiv tranşa aferentă anului 2016, plata tranşei aferente celui de-al patrulea an de la data la care hotărârea judecătorească a devenit executorie, precum şi tranşei aferente celui de-al treilea an de la data la care hotărârea judecătorească a devenit executorie, în condiţiile art. 35 alin. (1)–(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice.
Suma alocată acoperă doar 53% din necesarul de suplimentare de 11.476 mii lei comunicat de unităţile administrativ-teritoriale/unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, şi se utilizează în principal în pentru plata tranşei a III a de hotărâri judecătoreşti aferentă anului 2016, tranşă care trebuia achitată începând cu luna iunie 2015, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, iar pentru acoperirea diferenţei de 5.400 mii lei au fost făcute demersurile necesare către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice şi Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Arad.
Salarii de peste 176 de milioane pentru profesori
De asemenea, prin Legea nr.186/2014 a bugetului de stat pe anul 2015 au fost repartizate judeţului Arad, din sume defalcate din TVA, următoarele sume pentru plata salariilor personalului din învăţământ: pentru unităţile de învăţământ preuniver- sitar de stat finanţate prin consiliile locale/primării – 154317 mii lei; pentru unităţile de învăţământ special finanţate prin Consiliul Judeţean Arad – 11.406 mii lei.
În ambele situaţii bugetul alocat acoperă 94% din necesarul estimat la această dată (având ca şi bază de calcul standardele de cost mediu/elev/ preşcolar, respectiv numărul de preşcolari şi elevi /grupe şi clase din anul şcolar 2014-2015 şi ţinând cont de creşterile salariale cunoscute deja), necesar care în cazul unităţilor de învăţământ finanţate prin consiliile locale este de 164.300 mii lei, deci ar mai fi nevoie de aproximativ 10.000 mii lei pentru asigurarea fondurilor estimate, iar în cazul unităţilor învăţământ special este de 12.200 mii lei, deci ar mai fi nevoie de aproximativ 800 mii lei pentru asigurarea fondurilor estimate.
„Având în vedere faptul că nu au fost încheiate toate etapele de înscriere/repartizare a elevilor în unităţile de învăţământ şi a faptului că de la 01.09.2015 se vor produce modificări în structura reţelei şcolare, adică se vor înfiinţa noi unităţi de învăţământ cu personalitate juridică şi se va modifica arondarea de unităţi de învăţământ cu statut de structură în cadrul unor unităţi cu personalitate juridică, acestea ducând automat la modificarea numărului de preşcolari/elevi/ grupe/clase şi modificarea încadrării cu personal la fiecare unitate de învăţământ, o estimare corectă a fondurilor necesare pentru plata salariilor personalului din învăţământ se va putea face doar după 15 septembrie 2015 pe baza datelor ce se vor comunica de către unităţile de învăţământ. Deîndată ce se va cunoaşte suma necesară pentru acoperirea cheltuielilor cu salariile personalului din învăţământ până la finele anului 2015 se vor face de- mersurile necesare către Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice şi către Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Arad pentru alocarea resurselor necesare“, susţine Claudius Mladin, inspectorul şcolar general al judeţului Arad.
Asigurarea fondurilor pentru noul an şcolar
Având în vedere modificările ce se vor produce în structura reţelei şcolare începând cu data de 01.09.2015, toate unităţile de învăţământ afectate de aceste modificări, şi în special cele cu personalitate juridică nou înfiinţate, vor lua măsurile ce se impun în astfel de cazuri pentru estimarea bugetelor necesare şi solicitarea asigurării fondurilor necesare de către unităţile administrativ-teritoriale atât pentru cheltuieli de personal/salarii, cât şi pentru celelalte tipuri de cheltuieli necesare funcţionării instituţiilor de învăţământ, în concordanţă cu condiţiile create de noile arondări de structuri (diminuarea bugetelor unităţilor de la care pleacă structuri, creşterea bugetului la unităţile care preiau structuri, buget nou la unităţile nou înfiinţate, după caz).
Unităţile cu personalitate juridică nou înfiinţate vor face demersurile necesare pentru alocarea de către Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Arad a codurilor fiscale, întocmirea fişei entităţii publice, încadrarea cu personal didactic auxiliar (dacă nu are loc preluarea prin transfer de la unităţile din care se desprind sau de la alte unităţi), solicitarea alocării bugetului necesar de către unităţile administrativ-teritoriale/ inspectoratul şcolar, după caz, încheierea de contracte cu toţi furnizorii de utilităţi, asigurarea materialelor şi condiţiilor necesare desfăşurării activităţii de învăţământ.
Toate unităţile de învăţământ vor proceda la analiza încadrării în bugetele alocate, atât alocările funcţie de standardul de cost/elev/preşcolar cât şi cele din veniturile proprii ale primăriilor, şi vor face din timp, dacă este cazul, demersurile pentru asigurarea fondurilor la nivelul estimărilor, atât către inspectoratul şcolar, dar şi către unităţile administrativ-teritoriale.
![](https://www.glsa.ro/wp-content/uploads/2024/06/8b36ffeb-225f-4319-8dac-35b13eb28037-600x336.jpg)
Eveniment 16
Interviu cu primarul Petrică Moldovan despre proiectele actuale și de viitor ale comunei Conop
citește mai mult »