bun1E un haos general în preajma şcolilor din oraş dimineaţă de dimineaţă, iar calvarul se reia zilnic şi mai intens, la orele prânzului. La miezul zilei, în vecinătatea multor instituţii de învăţământ arădene, şiruri duble sau triple de automobile blochează traficul în aşteptarea elevilor care ies de la cursuri.
Trafic blocat şi nervi întinşi la maxim. Într-un cuvânt, anarhie. De asta au parte şoferii aflaţi în trafic la respectivele ore în vecinătatea unităţilor de învăţământ arădene. De vină pentru ambuteiajele zilnice creeate în vecinătatea tuturor şcolilor din oraş sunt deopotrivă şoferii care, în calitatea lor de părinţi ai unora dintre elevi, blochează traficul oprind automobilele în faţa şcolilor pentru a-şi debarca odraslele cât mai aproape de sălile de clasă, scutind astfel efortul căutărilor unui loc de parcare, precum şi lipsa unor echipaje de Poliţie care să se îngrijească de fluidizarea traficului din respectivele zone.
Blocaje din tupeul unora, pe nervii altora
E greu să înaintezi în trafic dimineaţa, în jurul orei 8.00, dacă te afli în vecinătatea unei şcoli din municipiu. Coloanele interminabile de maşini care se formează în aceste zone devin, uneori, impresio­nante cu câteva minute înainte ca primul clopoţel să vestească începutul cursu­rilor. Comoditate sau sfidare faţă de semeni aflaţi în trafic ce se întâmplă a fi la rândul lor părinţi de şcolari, practica unora dintre părinţii care aleg zi de zi să blocheze circulaţia doar pentru a-şi aduce copiii până în pragul şcolii cu maşina nu poate fi „taxată”. Cel puţin, aşa reiese din informaţiile Inspectoratului Judeţean de Poliţie, ai cărui reprezentanţi ar trebui să fie prezenţi zi de zi în trafic, în vecinătatea unităţilor de învăţământ. Teoretic vorbind, echipajele de poliţie ar trebui să îşi facă simţită prezenţa, zilnic, la intrarea în şcoli, în intervalele orare în care elevii sosesc sau pleacă de la cursuri. Mai mult decât atât, traseele pe care elevii se deplasează ar trebui să fie în permanenţă supravegheate de ochiul vigilent al oamenilor legii. Pentru ca elevii să fie pe deplin protejaţi în trafic atunci când se află în vecinătatea şcolilor, fiecare unitate de învăţământ ar trebui să fie inclusă în itinerariile de patrulare auto şi pedestre ale Poliţiei. În plus, pe avizierele fiecărei şcoli ar trebui să se regăsească afişate datele de contact ale poliţistului de proximitate, pentru o mai bună comunicare. Toate aceste condiţii elementare pentru siguranţa elevilor şi buna desfăşurare a traficului rutier din jurul şcolilor se regăsesc, de altfel, chiar şi în pachetul de măsuri impuse, la începutul anului şcolar 2012-2013, tuturor inspectora­te­lor judeţene de poliţie din ţară de Petru Tobă, şeful Poliţiei Române.
Picior de poliţist nu calcă prin vecinătatea şcolilor
Nu a fost să fie aşa. Cel puţin la Arad, niciuna dintre măsurile de mai sus nu se regăseşte în realitatea cotidiană. În vreme ce reprezentanţii IPJ fac referire la un protocol ce implică Poliţia, Poliţia Locală şi Jandarmeria în acţiunile cotidiene de supraveghere şi dirijare a traficului rutier precum şi în sfera protejării integri­tăţii corporale a elevilor, Poliţia Locală anunţă că nu are competenţa de a dirija traficul rutier, această sarcină revenind strict Poliţiei. Cât despre părinţii cu tupeu, care nu fac o tragedie din faptul că între­gul trafic este paralizat din pricina maşi­ni­lor lor oprite, după caz, cu sau fără avariile pornite în faţa şcolilor, aceştia nu pot fi, oficial, sancţionaţi de oamenii în uniforme. „Facem eforturi pentru a asigura zilnic prezenţa echipajelor de poliţie în zonele adiacente instituţiilor de învă­ţământ din municipiu, atât dimi­neaţa, cât şi la prânz, când elevii ies de la cursuri. Cu toate acestea, este dificil să fim prezenţi la toate şcolile în acelaşi timp. La fel de dificil este să elimi­năm aglomeraţia din trafic la respectivele ore din zi, pentru că nu le putem cere părinţilor să nu parcheze, sau să le impunem să nu îşi aducă şi să îşi ia copiii de la şcoală. Există patrule ale Poliţiei la şcoli şi avem chiar un protocol cu Poliţia Locală şi cu Jandarmeria. În cadrul acestui protocol ce implică toate cele trei structuri, noi asigu­răm ordinea şi disciplina şi preîntâmpinăm eventualele agresiuni sau evenimente rutiere. Desigur, este importantă şi fluidizarea traficului rutier în preajma şcolilor, însă siguranţa şi integritatea corporală în caz de agresiuni sau accidente este prioritară”, a declarat subcomisar Camelia Tuduce, purtător de cuvânt al IPJ. „Există, într-adevăr, un protocol încheiat între Poliţie, Poliţia Locală şi Jandarmerie, însă acesta prevede doar constituirea de patrule de ordine publică. Dirijarea circulaţiei şi fluidizarea traficului rutier nu intră nici în atribuţiunile Poliţiei Locale, nici în cele ale Jandarmeriei, Inspectoratele Judeţene de Poliţie fiind singurele abilitate să acţioneze în acest sens. Avem atribuite mai multe unităţi şcolare, însă rolul echipajelor Poliţiei Locale prezente dimineaţa şi la momentul terminării cursurilor se rezumă la a asigura ordinea publică. Avem competenţa de a fluidiza traficul numai în zonele în care se execută construcţii. Dincolo de acest aspect, cred că vinovaţi pentru blocajele din zona şcolilor sunt chiar părinţii, care în calitatea lor de şoferi creează blocaje în trafic în intenţia lor de a-şi lăsa copiii cât mai aproape de clase”, e de părere Viorica Graur, director executiv al Po­liţiei Locale.
Şoferii tupeişti pot fi traşi la răspundere
Potrivit Noului Cod Rutier, chiar şi autorităţile locale ar trebui să se implice în bunul mers al lucrurilor din zonele adiacente instituţiilor de învăţământ, însă nici acest aspect nu este pus în practică la Arad. „Autorităţile publice locale, cu autorizaţia administratorului drumului public şi cu avizul Poliţiei Rutiere sau la solicitarea acesteia, sunt obligate să ia măsuri pentru realizarea de amenajări rutiere destinate circulaţiei pietonilor, bicicliştilor, vehiculelor cu tracţiune animală şi cal­mării traficului, semnalizate corespunzător, în apropierea unităţilor de învăţământ, pieţelor, târgurilor, spitalelor, precum şi în zonele cu risc sporit de accidente”, se arată în articolul 53 al noului Cod Rutier.
În ceea ce îi priveşte pe şoferii care blochează traficul doar pentru ca odras­lele lor să păşească din maşini direct în clase, ei ar putea fi destul de uşor fi traşi la răspundere pentru acest prost obicei. Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prevede, între altele, la articolul 145 că: „Se interzice conducătorului de autovehicul şi pasagerilor ca în timpul opririi sau staţionării să deschidă sau să lase deschise uşile acestuia ori să coboare fără să se asigure că nu creează un pericol pentru circulaţie”. Potrivit conţinutului aceluiaşi regulament, despre al cărui conţinut nu par să aibă cunoştinţă nici aceşti participanţi la trafic, nici poliţiştii arădeni de la Serviciul Rutier: „Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor: pe trecerile pentru pie­toni ori la mai puţin de 25 metri înainte şi înainte de acestea în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauză, să treacă peste acest marcaj”. Totodată, regulamentul sus-menţionat prevede că: „Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor în toate ca­zurile în care este interzisă oprirea voluntară (…) pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6 metri (…) în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice”. În plus, pentru cei care se folo­sesc în mod abuziv de luminile de avarie atunci când opresc maşinile în mijlocul drumului pentru a-şi trimite copiii la şcoală, acelaşi regulament prevede că: Luminile de avarie se folosesc în următoarele situaţii: când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă; când vehiculul se depla­sează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic; când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat”. Cu alte cuvinte, în lipsa dovezilor de bun simţ care întârzie să apară din zona şoferilor ce obişnuiesc, zi de zi, să paralizeze traficul din jurul şcolilor arădene, aceştia ar putea fi temperaţi conform legii. Asta doar dacă ar fi identificată autoritatea care e în măsură să îi sancţioneze.

Recomandările redacției