În aceste zile a apărut numerele 4-5-6 ale Revistei ARCA Arad, publicaţie de literatură, eseu, arte vizuale şi muzică.

Revista ARCA este fondată de poetul Vasile Dan, în februarie 1990 la Arad.

Trebuie să menţionăm că ARCA apare sub egida Uniunii Scriitorilor din România, aspect care onorează atât revista în sine, cât şi pe scriitorii care semnează în conţinutul ei.

De asemenea, facem precizarea că Revista Arca este editată de Centrul Cultural Judeţean Arad, noul director al instituţiei, istoricul dr. Doru Sinaci continuând să sprijine cu entuziasm şi satisfacţie apariţia acestei valoroase reviste de cultură, care dă strălucie Aradului intelectual.

Iată membrii redacţiei, aceia care coordonează să înfăptuiască o calitate superioară conţinutului revistei, căutând să semneze în ea cei mai buni colaboratori, să publice cele mai bune texte literare: deci, Vasile Dan – redactor-şef; Romulus Bucur – redactor-şef adjunct; Gheorghe Mocuţa, Carmen Neamţu – membri; Onisim Colta – prezentare artistică; Călin Chendea – DTP, design, web-design; Horia Ungureanu – corectură. Redactori asociaţi sunt: Lucia Cuciureanu, Lavinia I. Olariu, Lajos Notaros, Gheorghe Schwartz, Ciprian Vălcan.

La rubrica EVENIMENT, se prezintă o cronică a Colocviului Naţional al Revistelor de Cultură (Literare) din România care s-a ţinut la Arad, între 5-7 mai şi care a ajuns la cea de-a III-a ediţie. De menţionat că cronica este însoţită de un bogat album foto cu aspecte de la manifestare.

La rubrica CRONICA LITERARĂ, criticul Gheorghe Mocuţa analizează cartea de poezii-antologia „Papirus“ a lui Gabriel Chifu; Romulus Bucur vorbeşte despre volumul de debut, „Piese răsfirate pe o placă electrică“ al poetei Anca Dumitru, iar Lucia Cuciureanu scrie despre volumul de proze scurte „Îngeraşul purta fustă mini“ semnat de Nicolae Spătaru.

În DIALOG, Ciprian Vălcan poartă un interesant interviu despre Aurel Cioran cu Paolo Vanini, profesor la Universitatea din Trento-Italia.

Eseista Carmen Neamţu semnează în cadrul rubricii ARTE VIZUALE o cronică la piesa „Crima din strada Lourcine“ de Eugene Labiche, piesă care s-a jucat la Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ Arad; Tot la ARTE VIZUALE, Ioan Paul Colta prezintă expoziţia de artă plastică japoneză intitulată „Kuchi-e. Stampe japoneze din perioada Meiji“ deschisă la Muzeul de Artă din Arad, prezentare bogat ilustrată policrom cu lucrări din expoziţie. De menţionat că una dintre lucrări este reprodusă pe prima copertă a acestui număr din Revista ARCA.

În cadrul rubricii PRO MUSICA, criticul muzical din Germania, Johannes Waldmann vorbeşte despre „Umbra lui Max Reger la Weiden“.

Melomanul-redactor Călin Chendea face o amplă prezentare – în cadrul aceleaşi rubrici muzicale – a grupului „Trans-Siberian Orchestra (TSO), grupare care s-a impus lumii muzicale cu opere rock memorabile, inspirate de Creştinism sau din lucrările şi viaţa lui Beethoven, dar nu numai. Căldura şi ştiinţa cu care Călin Chendea prezintă în detaliu operele acestui grup, nuanţele referitoare atât la sunetul compoziţiei cât şi la textul ei stârnesc curiozitatea cititorului, făcându-l să dorească să cunoască mai multe despre grupul „Trans-Siberian Orchestra“, trupă care a depăşit în cele două decenii de activitate 10 milioane de albume vândute.

POEZIE semnează: Constantin Novăcescu, Gellu Dorian, Anna Kaliankova, Iulian Leonard şi Al. Francisc.

Istoricul şi eseistul Lucian-Vasile Szabo din Timişoara deschide rubrica RESTITUIRI cu un material bine documentat despre „Camil Petrescu: primele scrieri, primele vibraţii“; Iulian Negrilă îl prezintă pe profesorul Liviu Mărghitan (1937-2011), iar istoricul Horia Truţă reface atmosfera Aradului la „Veste de război (o eroare istorică)“ referitoare la declanşarea Primului Război Mondial.

La rubrica LECTURI PARALELE semnează recenzii: Radu Ciobanu-Pe drumul lupilor; Dumitru Vlăduţ-Portrete lexicale şi pedagogie lingvistică; Gheorghe Mocuţa-Virgil Diaconu şi poezia postmodernă; Luiza Caraivan-Pasaj către literatura Europei de Est; Simona Constantinovici-Între fluidizare (meta)textuală şi intuiţie dispusă-n holograme; Vasile Dan-Haiku. Pauză. Poezie; Felix Nicolau-Sublimul marsupial: trasoare bucureştene; Romulus Bucur-Avantajul (poetic al) bilingvismului; Ioan Matiuţ-Literatura poveştilor repovestite; Doina Bogdan-Dascălu-Subliminalul poetic; Lucia Cuciureanu-La vie continue…; Andrei Mocuţa-Ultima pauză de ţigară; Mircea Popa-O permanenţă literară: Pavel Dan; Petre Don-Ioan Dehelean şi umbrele iluzorii; -67 de scântei deznodate…; Horia Ungureanu-77 de sonete; -Sub stăpânirea cuvintelor (un posibil portret); Ionel Bota-Din nou despre cronica unei iubiri anunţate…; -Poemul, alchimia unor supravieţuiri…; Ion Mierluţiu-Scrisori, scrisori…; Alexandru Moraru-Cealaltă faţetă a lucrurilor; Florin Corneliu Popovici – Maria Niţu şi Reciclare la cubul Rubik; Mircea M. Pop-Secvenţe literare germane.

Poetul şi eseistul Vasile Dan comentează cartea de antologie de autor „Poştaşul rural“ semnată de echinoxistul Viorel Mureşan în rubrica ACCENT LIRIC,  sub titlul „Mesaje SOS“, iar eseistul Constantin Dehelean în PRE-TEXTE vorbeşte „Despre Libertate, o nouă etapă“.

Iată, deci, că şi acest număr al Revistei ARCA este unul bogat în conţinut, variat ca tratare tematică şi deosebit de atrăgător pentru iubitorii de literatură.

Recomandările redacției