Între multele discuţii purtate pe marginea utilităţii unui aeroport funcţional la Arad, am auzit inclusiv de… inutilitatea de a investi în Aeroportul Arad, pe motiv că oricum nu putem face faţă unei concurenţe cu Timişoara, că scurtarea distanţei dintre cele două oraşe prin inaugurarea autostrăzii nu face decât să ne întărească acest dezavantaj.
Trebuie să spun că o astfel de opinie arată nu doar o viziune îngustă, pe termen mediu, ci şi o doză importantă de rea-voinţă. Dincolo de orgoliile „seculare” dintre arădeni şi timişoreni, ar trebui să ne gândim în mod real la un pol de dezvoltare în această parte a ţării, un pol care să se bazeze pe complementaritate, nu pe vasalitate. Centralismul excesiv din perioada comunistă a dus la consolidarea şi chiar „dictatura” Capitalei. Practic, descentralizarea înseamnă crearea unor contra-poli de dezvoltare, ca „ora exactă” să nu se mai dea doar la Bucureşti. Prin comparaţie, tot din cauza centralismului, de această dată judeţean, municipiul joacă un rol similar Bucureştiului, diferenţa de dezvoltare între Arad şi celelalte oraşe din judeţ fiind – nu doar ca populaţie, ci şi ca multe alte oportunităţi – la fel de mare.
Revenind la speţa aeroportului, cred că existenţa unui Aeroport la Arad, cu o activitate complementară celui din Timişoara, este nu numai posibilă, ci şi necesară. Dacă acum călătoria cu avionul este încă văzută ca un lux de către mulţi dintre noi, în 10 sau 20 de ani lucrurile se vor schimba, cu siguranţă. Aşa cum în Statele Unite, bunăoară, funcţionează şi aeroporturi mai mici, care deservesc rute mai scurte, în viitorul apropiat şi România va avea nevoie de astfel de aeroporturi mici sau, mă rog, mici în comparaţie cu marile aeroporturi din lume, cu zeci de porţi şi de piste.
Şi factorul economic poate fi decisiv întru funcţionarea aeroportului arădean. Sunt foarte multe firme străine în zona Aradului, multe dintre ele cu personal de specialitate străin, de la firma mamă, sau care trimit muncitori români la specializare la sediul firmei mamă. Sunt de asemenea foarte mulţi oameni de afaceri străini, să nu uităm că avem Camera de Comerţ arădeană, că mai avem Casa româno-chineză sau Camera de Comerţ Italiană, care şi-a deschis o sucursală în oraşul nostru. Sunt tot atâtea oportunităţi, iar direcţia înspre care mergem, volens-nolens, atât noi ca judeţ sau ca şi ţară, cât şi întreaga lume, această globalizare şi scurtare a rutelor, nu va face decât să încurajeze călătoriile cu avionul. Şi, oricât de mare ar fi capacitatea aeroporturilor regionale sau ale marilor oraşe, oricât de mult ar încerca aceste mari aeroporturi să acapareze piaţa, tot nu vor reuşi să o facă în întregime. Întotdeauna vor fi oameni care vor să călătorească decent, discret, dincolo de tumultul marilor oraşe. Întotdeauna e loc pentru toată lumea…
Închei aşa cum am început: cei care nu înţeleg importanţa unui Aeroport local au o viziune îngustă, iar ieşirile acestora în spaţiul public nu fac decât să-i discrediteze pe ei înşişi, în primul rând. Din păcate, discreditează şi Aradul. Aeroportul e doar un exemplu, dar mai sunt şi altele.

Recomandările redacției