Serviciile de comunicaţii din România conectează în prezent în jur de patru milioane de abonaţi la telefonia fixă şi peste 25,5 milioane de abonaţi la telefonia mobilă, iar aproape jumătate din gospodăriile din România au o conexiune la internet fix şi peste 85% dintre ele un abonament la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale, relevă datele furnizate miercuri de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Potrivit ANCOM, românii pot afla informaţii despre serviciile de comunicaţii electronice pe care le utilizează (telefonie, internet şi televiziune), precum şi despre serviciile poştale în cadrul secţiunii Infocentru de pe site-ul ANCOM.

În zilele de 9 şi 10 octombrie, Infocentrul ANCOM este prezent şi offline la Internet & Mobile World 2013, târg dedicat industriei de comunicaţii ce are loc la Romexpo. Vizitatorii pot afla de la specialiştii ANCOM ce trebuie să aibă în vedere atunci când aleg un serviciu de comunicaţii electronice, care este modalitatea în care pot încheia un contract (care poate fi în scris, dar şi prin telefon sau online) şi la ce ar trebui să fie atenţi înainte de a-l semna (durata acestuia, timpul de instalare şi activare a serviciului, tarifele aplicabile etc.).

ANCOM îşi propune să crească gradul de informare al utilizatorilor cu privire la încheierea contractelor pentru servicii de comunicaţii, concentrându-se asupra situaţiilor semnalate prin petiţiile primite de Autoritate. Numai în anul 2013, până la data de 1 octombrie, ANCOM a primit 863 de petiţii cu privire la diferite aspecte legate de relaţia utilizator-operator.

„Marea majoritate a problemelor semnalate de utilizatori anul acesta se referă la relaţia contractuală dintre aceştia şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, mai precis la aspecte privind derularea, prelungirea, încetarea contractelor sau neincluderea anumitor clauze minime obligatorii în contracte. Nemulţumirea utilizatorilor provine, în principal, din neînţelegerea prevederilor din contracte, generată fie de complexitatea acestora şi informarea insuficientă din partea furnizorilor, fie de faptul că utilizatorii nu citesc cu atenţie contractele la momentul semnării lor. Alte aspecte semnalate Autorităţii au vizat neînţelegeri privind modalitatea în care sunt tarifate şi facturate serviciile de comunicaţii electronice, precum şi calitatea acestora, viteza scăzută de transfer a datelor în cazul serviciului de acces la internet şi întârzieri la instalarea serviciului contractat”, se arată în comunicatul ANCOM.

În cazul serviciilor poştale, cele mai frecvente probleme semnalate se referă la faptul că utilizatorii nu primesc sau primesc cu întârziere contravaloarea bunurilor livrate prin serviciul ramburs deşi suma este încasată de la destinatari, precum şi la deteriorarea conţinutului coletelor. Pentru evitarea unor astfel de situaţii, utilizatorii trebuie să citească cu atenţie condiţiile generale de furnizare a serviciilor poştale, inclusiv mecanismul de soluţionare a reclamaţiilor.

În Infocentrul ANCOM, utilizatorii au posibilitatea să afle informaţii detaliate şi despre serviciile poştale, condiţiile pentru depunerea trimiterilor poştale şi modul de soluţionare a reclamaţiilor, dar şi o bază de date cu furnizorii autorizaţi şi punctele de acces ale acestora. Utilizatorii trebuie să ştie că drepturile şi obligaţiile lor sunt stabilite prin condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale, document ce reprezintă în fapt contractul încheiat între un furnizor şi utilizatorii serviciilor poştale prestate de acesta, chiar dacă nu este un contract încheiat în scris. Un astfel de contract se consideră încheiat la momentul acceptării unei trimiteri poştale în reţeaua poştală a furnizorului respectiv.

ANCOM precizează că furnizorii au obligaţia să pună la dispoziţia utilizatorilor condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale.

 

 

(AS – autor: Mariana Nica, editor: Oana Tilică)

 

Recomandările redacției