Muncitorii de la Astra Rail Industries au ieșit în stradă și astăzi, în ciuda faptului că au fost îndemnați să înceapă activitatea și în această dimineață. Și în ciuda faptului că au de pierdut și ei o parte bună din salar. Contractul colectiv a expirat, dispunându-se o perioadă de prelungire de o lună, însă angajaților Astra Rail li se comunicase că respectivul contract nu poate fi reînnoit decât la încheierea anului fiscal american. „E posibil să se ajungă azi la o soluție, dar va fi probabil ceva de circa 10 sau 15%, nu cum am pretins noi 30 sau 40%, asta nu se va întâmpla niciodată, pentru că nu au de unde”, a precizat unul dintre angajați, membru al sindicatului muncitorilor.

Muncitorii fabricii de vagoane au ieșit în stradă la momentul la care unor indieni care activau la Astra li s-a scăzut din salar costul transportului precum și de cazare, masă și așa mai departe. „Indienii aveau salarii de 4.200 de lei, în vreme ce dintre români sunt care au salar de 2.600 sau 2.200 de lei, brut, dar ei s-au solidarizat cu noi când le-a tăiat transportul și viceversa”, a spus unul dintre angajații fabricii.

Deoarece, acum doi ani, s-a produs fuziunea Greebrier și Astra Rail Industries, se întrevedeau șanse ca salariile să fie aduse la un alt nivel, să fie eliminate inechitățile salariale, iar spre exemplu, transportul pe care fiecare muncitor îl plătește, în valoare de 65 de lei, să fie suportat de firmă.  „În anul 2000, efectiv ne-au dublat salariile, dar tot așa câte cinci ani, probabil au avut ceva beneficii de la stat. Salarii bune am avut în cei cinci ani cu patronatul de atunci, Trinity, dar cei de acum au vechime mai mare pe piața de desfacere și uite că nu e mai bine. În perioada aceea, începând cu 1999, a fost o perioadă bună, până s-a schimbat din nou patronatul. După aceea, a fost patronat românesc, atunci nu ne-au mai dat nici bonuri de masă, au tăiat salariile, nu ne-au mai dat nimic, după aceea am tot stagnat, nu a mai fost nicio majorare de salar. Sunt mulți angajați, de exemplu aici la Casa Albă, care au salarii mult mai mari, mult personal de care nu e nevoie, ingineri de sudură, care câștigă pe spezele noatre, pentru că noi ducem greul. Eu lucrez de 24 de ani, noi care stăm aici de atâția ani primim salarii atât de mici. Patronatul american de atunci a investit, dar cei de acum nu au investit în nimic, nu au adus tehnologie, spre exemplu. Practic, ei te plătesc efectiv cât ai lucrat, nu-i ca la stat, că indiferent dacă ai lucrat sau nu, tot aceeași bani îi primești la sfârșit de lună. Însă aici, dacă ai lucrat 15 zile sau 22 de zile într-o lună nu iei aceeași bani. Dacă sunt și multe zile de sărbători legale, atunci iar rămân mult mai puține zile lucrate, care se simt puternic la buzunar. Fabricile din Caracal și Drobeta Turnu Severin au oprit, de asemenea, activitatea. În special la Caracal, situația e mai gravă decât în Arad”, ne-a povestit unul dintre muncitori.  Rămâne de văzut cum vor evolua protestele în zilele ce urmează și dacă se va ajunge la un numitor comun, după ce angajații și-au exprimat revendicările.

 

 

 

 

 

Recomandările redacției