Filarmonica ne „păcăleşte” cu un concert cameral în Sala Regele Ferdinand

Muzică preclasică, partituri de inspiraţie sacră, arii antice dar şi numere de coloratură lejeră, cântece de dragoste sau de adoraţie, ópusuri de velocitate instrumentală sau vocală, sunt toate cuprinse în concertul (pe bune) din 1 aprilie 2017 al Filarmonicii, un eveniment realizat pe suportul orchestrei de cameră, dirijată de Petronius Negrescu.

În seara de debut a lunii, la ora ora 19.00, în Sala Regele Ferdinand, continuă seria programelor de mare popularitate, cu numere convenabil alese, demonstrând o diversitate neîncorsetată, inspirată deopotrivă din calendarul anotimpului dar şi din cel al anului religios. Valsurile Voci de primăvară op.410 de Johann Strauss şi Il bacio de Luigi Arditi, sau Cavatina Rosinei din Bărbierul din Sevilla de Gioacchino Rossini, partituri de acrobaţie vocală, definitorii pentru secolul al XIX-lea, al virtuozităţii, o readuc pe soprana Annamaria Kaszoni, în timp ce arta lirică a secolului precedent se lasă prospectată cu ajutorul baritonului David Buzgău şi al liceenilor Lois Borlovan (mezzosoprană) şi Răzvan Jurcuţă (tenor). Între capodoperele primelor lui decenii, materializate sub semnăturile lui Georg Friedrich Händel (Lascia ch’io pianga din opera Rinaldo) sau Francesco Durante (rugăciunea Vergin tutto amor, închinată Fecioarei Maria), şi acelea ale articulaţiilor finale, din splendida baladă de dragoste a lui Giovanni Martini (Plaisir d’amour) sau sublimul imn euharistic mozartian (Ave Verum Corpus K. 618), secolul al XVIII-lea îşi reconfirmă cu ajutorul lor, al invitaţilor, splendoarea şi puterea de seducţie, ne-a declarat Doru Orban, managerul Filarmonicii de Stat Arad.

Economic dimensionat, tabloul instrumental al serii completează punctual colecţia de audiţii lirice cu  alte patru favorite ale literaturii universale: Adagio de Tomaso Albinoni,  Intermezzo din opera Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni, Concertul în re minor pentru oboi şi orchestră de coarde al preclasicului Alessandro Marcello (solist Ovidiu Giurgiu), precum şi o celebră lucrare pentru marimbă a secolului XX, Prokleti Koreni de Nebojsa Jivkovic, care scoate în evidenţă performanţele tinerei percuţioniste Sara Gheorghe.

 

Petronius Negrescu

Absolvent al clasei de Regie de Teatru Muzical al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, promoţia 1995, licenţiat în muzică în 1996,  Petronius Negrescu a absolvit în cadrul aceleiaşi universităţi  secţiile de Pedagogie Muzicală şi Jazz. Studiile de masterat, doctoratul şi specializarea în dirijat orchestră le-a realizat deopotrivă sub egida Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

Petronius Negrescu a “debutat dirijoral”, ca o predestinare, de la cea mai fragedă vârstă, la clasa ilustrului profesor Valentin Gabrielescu, unde făcând parte din grupa specială de auz absolut, a câştigat cu consecvenţă concursul de solfegiu – dictat, ca premiu  revenindu-i de fiecare dată bagheta şi dreptul de a dirija orchestra.

A început studiile de orchestră încă din gimnaziu, ca violoncelist la Liceul de artă “George Enescu” din Bucureşti, unde manifestând o adevărată pasiune pentru instrument, a susţinut concerte ca şef de partidă al ansamblului orchestral.

A urmat cursuri de orchestră la Händel  Akademie – Karlsruhe  (Germania) în 2000, 2001 şi 2003, atât la secţiunea instrumentală cât şi la cea de operă.

În anul 2008 a beneficiat de o bursă post – universitară în SUA, unde a fost asistent dirijor al Maestrului Larry Livingston şi a participat ca instrumentist, în Idellwild Festival Orchestra, alături de care a concertat în celebra Disney Hall.

A asistat de asemenea la repetiţiile orchestrelor Los Angeles Philharmonic, Pacific Symphony, Los Angeles Opera, U.S.C. Thornton Orchestra, iar la sfârşitul acestui stagiu i-a fost acordat un  binemeritat Certificate of Highest Distinction.Ca dirijor, Petronius Negrescu a susţinut concerte cu orchestrele Filarmonicilor din  Iaşi, Cluj, Timişoara, Arad, Oradea, Bacău,  Botoşani şi Ploieşti, cu orchestra Teatrului Muzical “Nicolae Leonard” din Galaţi, aceea a  Teatrului de Operetă din Kiev şi Orchestra Naţională de Cameră a Moldovei – Chişinău.

Din anul 2000 se dedică în întregime artei dirijorale, parcurgând etape de studiu în particular, de masterat şi doctorat, avându-i ca profesori pe Petru Andriesei, Cristian Brâncuşi, Dumitru Goia. A studiat  totodatăcu maeştrii Petru Oschanitzky, Sabin  Păutza, Valentin Doni, Ilarion Ionescu Galaţi şi Larry Livingston.

Ca muzician de jazz a susţinut numeroase concerte şi a realizat înregistrări de radio şi televiziune. Este autorul unor albume, printre care unul integral solo, iar altele ca autor de muzică de teatru şi film.

După o îndelungată carieră didactică, în prezent este profesor al Universităţii de arte din Târgu Mureş, unde predă  arta interpretării în teatrul liric, ansamblu coral şi  dirijat.

Pe scena de concert i-a avut ca parteneri solişti pe Florin Croitoru, Gabriel Croitoru, Florin Ionescu Galaţi, Daniel Podlovschi, Anton  Diaconu,  Adam la Motte, Ion Bogdan Ştefănescu, Dorel Baicu, Alexandru Moroşanu, Filip Papa, Aron Petrus Boloni, Thomas Pandolfi, Horia Mihail, Daniel Goiţi etc.