Săptămâna Patimilor, marcată la Filarmonică prin Recviemul lui Mozart

Miercuri, 12 aprilie 2017, în cea de a treia seară a Săptămânii Mari, parcurgem împreună unul dintre cele mai profunde momente ale anului bisericesc, însoţiţi de muzica Recviemului lui Wolfgang Amadeus Mozart, cea mai extraordinară adaptare so­noră a slujbei funebre din întreaga istorie a tradiţiei apusene. „Ultima lucrare a catalogului mozartian, începută în octombrie 1791 şi finalizată dupa moartea compozitorului, de unul dintre discipolii acestuia, Franz Xavier Süssmayer, Rec­-viemul K. 626 este unul cele mai răvăşitoare simboluri ale muzicii culte universale, care impresionează prin mesajul său sumbru, din care nu lip­seşte însă căldura şi seninătatea, dar şi detaşarea de sentimentele aceluia care îşi simte sfârşitul. Vă invităm la ora 19.00, în  Sala Cercului Militar, la o nouă producţie a ansamblului vocal simfonic, o audiţie pregătită de dirijorii Cristian Neagu şi Robert Da­niel Rădoiaş, alături de so­liştii invitaţi Oana-Maria Trîmbiţaş, Melinda Duffner, Paul-Ştefan Onaga, Sandor Simonfi”, ne-a declarat Doru Orban, managerul Filarmonicii de Stat din Arad.
Oana-Maria Trîmbiţaş
Soprana Oana-Maria Trîmbiţaş este solistă colaboratoare a Ope­rei Naţionale Române din Cluj-Napoca, debutul ei având loc în anul 2015, în rolul Rosinei din Il barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini. Invitată a diferitelor instituţii de cultură din ţară precum: Filarmonica de Stat Moldova Iaşi, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti Satu-Mare, Teatrul de Stat Regina Maria Oradea, abordează roluri de operă şi operetă precum Silberklang din Der Schauspieldirektor de Wolfang Amadeus Mozart, Fanny din La cambiale di matrimonio şi Rosina din Il barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini,
Sophie din Werther de Jules Massenet, Oscar din Un ballo in maschera de Giuseppe Verdi, Lauretta din Gianni Schicchi de Giacomo Puccini, Adela din Die Fledermaus de Johann Strauss – fiul, dar şi din repertoriul de musical şi operă pentru copii, în roluri precum: Wendy (Alice in Wonderland), Fata moşului, Motanul încălţat. S-a afirmat deopotrivă şi în repertoriul vocal simfonic, în Recviemul de Wolfgang Amadeus Mozart, Recviemul de Gabriel Fauré, Gloria de Francis Poulenc.
Melinda Duffner
A absolvit în anul 2009 cursurile Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca, unde a studiat la clasele de canto îndrumate de Elena Andrieş şi Iulia Merca. În acelaşi an a participat la cursul de măiestrie al sopranei Mariana Nicolesco şi şi-a iniţiat studiile masterale la clasa Ramonei Ere­mia.
Membră a Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, mezzosoprana colaborează şi cu alte instituţii de concert sau spectacol din România, abordând în mare parte roluri din literatura vocal simfonică. Repertoriul ei cuprinde deopotrivă partituri ale barocului şi clasicismului muzical  – Gloria (Antonio Vivaldi), Uns ist ein Kind geboren (Johann Sebastian Bach), Recviem şi Nelson Messe (Joseph Haydn), Recviem şi Krönugs­messe  (Wolfgang Amadeus Mo­zart) – dar şi creaţii ale secolelor XIX şi XX: Die erste Walpurgisnacht (Felix Mendelssohn Bar­tholdy), Oratoriul Bizantin de Crăciun (Paul Constantinescu) sau, în primă audiţie, Messa Votiva (Matteo Salvi). Pe scena Filarmonicii din Arad a interpretat şi roluri din partituri de operă sau operetă: Mamma Lucia – Cavalleria Rusticana (Pietro Mascagni), Maricica  – Dragostea triumfă şi Bunica – Scufiţa roşie de Nicolae Brânzeu.
Paul-Ştefan Casian Onaga
Casian a absolvit în anul 2009 cursurile Liceului de Artă „Sabin Drăgoi” din Arad şi şi-a finalizat educaţia muzicală la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca.
În perioada anilor 2008 – 2012, tânărul tenor a fost membru al Operei Române din Cluj-Napoca, următorii doi ani, fiind membru al studioului de Operă de la Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf/ Duisburg Germania.
A urmat cursuri de măiestrie susţinute de mari cântăreţi de operă, precum sopranele Deborah Polaski şi Linda Watson, baritonul Sir Thomas Allen ş.a.
Repertoriul său de operă cuprinde rolurile Tamino din Zauberflöte, Don Ottavio din Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart,  Dritter Jude din Salome de Richard Strauss, Beppe din Pagliacci de Ruggiero Leoncavallo, Main Top din Billy Budd de Benjamin Britten, Minister din Prinzessin auf der Erbse de Ernst Toch.
Din repertoriul său vocal-simfonic amintim Krönungsmesse şi Requiem de Wolfgang Amadeus Mozart, Messa Votiva de Matteo Salvi, Petite Messe Solennelle de Gioacchino Rossini, Cäcilienmesse de Charles Gounod.
Sandor Simonfi
A studiat la Academia de Mu­zică Gheorghe Dima din Cluj Napoca, absolvind  în anul 2006 Facultatea de canto şi artă scenică, la clasele profesorilor Gheorghe Roşu şi Alexandru Fărcaş. După un stagiu de câţiva ani ca membru al Corului Operei Naţionale Române, devine în anul 2006 solist al aceluiaşi teatru de operă, repertoriul său oglindind deopotrivă diversitatea stilistică şi adaptabilitatea la cerinţele scenei.
Solistul a asimilat roluri de bas din operele Don Giovanni şi Flautul fermecat de Wolfgang Ama­deus Mozart, Cenuşăreasa de Gioacchino Rossini, Elixirul dra­gostei şi Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti, Puritanii de Vincenzo Bellini, Carmen de Georges  Bizet, cele mai cunoscute titluri de Giuseppe Verdi (Nabucco, Rigoletto, Traviata, Trubadurul, Bal mascat, Forţa destinului, Aida, Otello)  Boema, Tosca, Turandot, Madame Butterfly dar şi acelea din opere rareori puse în scenă de Giacomo Puccini (Gianni Schicchi şi Il Tabarro), precum şi  Evgheni Oneghi  de Piotr Ilici Ceaikovski. A fost cuprins deopotrivă în distribuţiile la Olandezul zburător de Richard Wag­- ner, The Rake’s Progress de Igor Strawinski sau Candide de Leo­nard Bernstein, însă nu a neglijat nici domeniul vocal simfonic, abordând partiturile miselor funebre de Wolfgang Amadeus Mo­zart, Giuseppe Verdi şi Mikis Theodorakis.
Cristian Neagu
Născut în 1 martie 1964 la Timişoara, Cristian Neagu a absolvit Liceul de muzică în 1982. Între 1983 şi 1987 a urmat
cursurile Academiei de muzică «Gheorghe Dima» din Cluj-Napoca şi a obţinut diploma în muzicologie, după studii prealabile de vioară, pian, compoziţie şi dirijat orchestră.
A studiat dirijatul cu maestrul Cristian Mandeal şi profesorul Constantin Bugeanu.
Participarea la Festivalul ti­nerilor dirijori de orchestră de la Buşteni, în anul 1987, a marcat începutul unei activităţi prodigioase. În anii următori s-a bucurat de numeroase invitaţii la pupitrul diverselor orchestre simfonice din România.
Din 1990 Cristian Neagu este dirijor permanent al Filarmonicii de Stat Arad.
Alături de orchestra simfonică a concertat în Italia şi Germania. A realizat numeroase înregistrări pentru radio şi televiziune, iar în 1992 a apărut primul său disc.
În iunie 1992 Cristian Neagu a participat la cursurile organizate la Cluj de «Internationale Ba­chakademie» din Stuttgart, unde s-a perfecţionat  cu  maestrul Christfried Brödel. Ca urmare a prezenţei sale la aceste cursuri renumite, i-a fost acordată o bursă în scopul frecventării cursurilor de vară  susţinute în anul următor de maestrul Helmuth Rilling la Stuttgart.
În 1995 a debutat ca tânăr dirijor de orchestră la pupitrul Filarmonicii „George Enescu” şi totodată cu spectacolul „Spărgă­- torul de nuci” pe scena Operei Naţionale din Bucureşti.
Între 1992 şi 1999 Cristian Neagu a predat contrapunct la  Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timi­şoara şi la acelaşi institut a condus între 1993 şi 1995 clasa de orchestră.
Cristian Neagu este câştigătorul premiului oferit de Fundaţia SOROS pentru cel mai bun dirijor român, la Concursul internaţional de dirijat Constantin Silvestri Bucureşti 1996.