ULALA acuză RETIM că face presiuni asupra administratorilor, cărora li se cere să ocolească asociațiile

Afacerile cu gunoaie sunt printre cele mai rentabile. Au fost dintotdeauna, iar acum sunt cu atât mai rentabile, cu cât România este obligată să respecte o serie de cerințe europene, astfel încât nu prea mai este loc de întors. Cu toate acestea, Aradul nu a avut nici o firmă capabilă să câștige licitația pentru salubrizare, astfel încât, în curând municipiul și o serie de localități din județ vor fi curățate de RETIM, o firmă din Timișoara, rezultată, conform site-ului propriu, în urma asocierii Consiliului Local Timișoara cu societatea germană RWE. „Ulterior acţiunile acesteia din urmă au fost preluate de concernul RER. Ambii acţionari deţin câte 50% dintre acţiuni”, se mai arată pe site.
ULALA sare în apărarea asociațiilor
Marea problemă este însă alta. După câștigarea licitației, noua firmă care va curăța Aradul a început să-și pregătească terenul pentru a intra în pâine, provocând astfel nemulțumirea asocia­- țiilor de proprietari. „Asociația de proprietari, conform Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, nu are obligația legală de a intermedia încheierea contractului dintre prestatorul ser- viciului de salubrizare a localității și beneficiar, cu atât mai puțin colectarea și virarea tarifului și raportarea lunară a numărului oscilant de persoane per proprietate individuală de locuit. Activitatea de conducere a asociațiilor de proprietari trebuie să se încadreze în prevederile legale. Astfel, conducerea asociației trebuie să urmărească ca toate actele pe care le semnează și și le asumă, să aibă legătură cu obiectul ei de activitate și anume, administrarea și gestionarea proprietății comune a condominiului”, susține Dorina Lupșe, președintele Uniunii Locale a Asociațiilor de Locatari Arad (ULALA), după ce cei de la RETIM au început să sune administratorii de bloc pentru a le cere să semneze contractele în numele asociațiilor de proprietari. „În opinia noastră pentru ușurarea desfășurării activității prestatorului serviciului de salubrizare pe domeniul public și privat al localității, ar fi mai potrivit ca redevența achitată de fiecare cetățean să fie colectată prin Direcția venituri a localității, având în vedere faptul că contractul în baza căruia prestatorul operează este un contract administrativ și operează pe domeniul public al unității administrativ-teritoriale”, mai susține Dorina Lupșe. În plus, aceasta susține că angajații RETIM fac presiuni asupra administratorilor, cărora li se cere să încalce legea. „Administratorii, angajați ai unei entități private, sunt sunați de o altă entitate privată pentru a se face presiuni asupra lor. Li se cer tot felul de documente din arhiva asociației: listele de cheltuieli pe ultimele trei luni; împuternicire ca administratorul să semneze contractul în numele comitetului executiv, cu toate că asociațiile au și  vicepreședinte, care poate semna în locul președintelui, nu trebuie să facă acest lucru administratorul; copie de pe cartea de identitate a președintelui; ștampila asociației, care trebuie să stea numai la președinte; codul fiscal al asociației. Or, anumite documente nu pot fi scoase din asociație fără aprobarea Comitetului Executiv. Doar instituțiile abilitate le pot cere, Poliția, Parchetul, Primăria… Cei de la RETIM nu fac decât să forțeze nota”, a mai spus președintele ULALA.
O altă problemă ridicată de asociațiile de proprietari este cea a contractelor. Asta, în condițiile în care un specimen de contract a fost pus pe site-ul RETIM abia săptămâna trecută, după ce începuse deja „campania de strângere de semnături” de la admi­- nistratori. „De vreo trei săptămâni le-am tot cerut contractele. Nu erau date oamenilor pentru a fi studiate, li se ce­rea să meargă la sediul firmei, să le semneze. Deci angajațiilor asociațiilor erau chemați să le semneze un contract, fără să-l citească, deși urma să se deruleze pe domeniul public”, a continuat Dorina Lupșe. În ceea ce privește tariful, trebuie spus că în contract se vorbește despre 7,02 lei pe persoa­- nă, fără TVA, în care sunt incluse doar colectarea și transportul, fără a se spune nimic despre depozitare. Asta, în condițiile în care vechiul contract prevedea un preț de 7,88 de lei pe persoană, în care era inclusă și depozitarea deșeurilor, pe lângă colectare și transport.
Nu se fac presiuni, dar amenzile sunt foarte mari
În ceea ce-i privește, reprezentanții RETIM susțin că acționează cum scrie la carte, că respectă prevederile ofertei cu care au câștigat licitația, dar nu au știut să spună dacă arădenii vor trebui să plătească în plus pentru depozitare sau nu. De menționat că în contractul pus pe site nu există nicio prevedere în acest sens. „Contractul a fost pus pe site-ul nostru, să-l citească toată lumea. Cei interesați nu trebuie decât să-l lectureze. Sunt sigur că în contract sunt stipulate toate aspectele”, a declarat Liviu Hotico, purtătorul de cuvânt al RETIM, care a recunoscut de altfel că nu știe cum stă treaba cu depozitarea. În ceea ce privește presiunile despre care vorbesc reprezentanții asociațiilor de proprietari, Hotico susține că nici vorbă de așa ceva, dar totuși a adus în discuție sintagma „amenzi foarte mari” „Nu se fac niciun fel de presiuni. Există o legislație care presupune anumite lucruri, există niște reglementări europene pe care România și le-a asumat și care trebuie respectate. În cazul celor care nu le respectă, există pericolul să plătească mai mult. Amenzile sunt foarte mari”, a mai spus purtătorul de cuvânt al RETIM. În încheiere, acesta a precizat că societatea pe care o reprezintă dă dovadă de toată deschiderea, pentru lămurirea tuturor aspectelor legate de contractele de salubrizare.

Glasul Aradului

Portalul aradenilor de pretutindeni