Agent termic mai rece: ULALA cere compensații pentru clienții CET

Nu mai este de mult niciun secret pentru nimeni că arădenii plătesc printre cele mai mari prețuri din țară pentru energia termică. Anul acesta însă, lucrurile par a fi scăpat de sub control, având în vedere că asociațiile de proprietari acuză faptul că au observat o creștere a facturilor, comparativ cu anul trecut, când am avut parte de temperaturi mult mai scăzute. Mai mult, locatarii care sunt încă racordați la CET au putut observa o scădere a temperaturii agentului termic furnizat, ceea ce a stârnit mari nemulțumiri.
„În iarna aceasta, Uniunea Locală a Asociațiilor Locative Arad (n.r. ULALA) a primit mai multe constatări, observații, sesizări de la asociațiilor de proprietari din Arad, referitor atât la facturile crescute-mărite față de iarna trecută, mult mai friguroasă și lungă, dar mai ales la temperatura necorespunzătoare a apei calde de consum și a încălzirii livrate de SC CET Hidrocarburi SA. Asociațiile de proprietari au sesizat că apa caldă de consum este livrată la 40 de grade Celsius în loc de 55-60 de grade Celsius cum prevede Ordinul nr. 91/2007 al ANRSC și pentru care au plătit. În anul 2010, ULALA a cerut Primăriei Municipiului Arad să prezinte stadiul înlocuirii contoarelor vechi cu contoare noi care măsoară debitul și temperatura apei. Atunci Primăria a confirmat înlocuirea acestora începând din 2011, însă au trecut șapte ani și contoarele de energie termică prevăzute de Ordinul nr. 91/2007 al ANRSC nu au fost în totalitate schimbate. Lunile decembrie 2017, ianuarie și februarie 2018 au înregistrat temperaturi anormal de ridicate pentru lunile de iarnă, și pentru că nu s-a făcut reglarea parametrilor agentului termic conform climatului exterior, asociațiile de proprietari au fost încărcate, fără să fie necesar, cu facturi mari de încălzire”, susține Dorina Lupșe, președintele ULALA.
Compensațiile și baza lor legală
Având în vedere temperatura mai scăzută a agentului termic care a ajuns în casele arădenilor, ULALA consideră că asociațiile de proprietari sunt îndreptățite la compensații. Conducerea uniunii invocă în sprijinul doleanțelor sale, prevederile Ordinului ANRSC nr. 91/2007, art. 133, alin. 5) și 142, alin. 3) redate mai jos. „În luna februarie 2018, presa a informat că reprezentanții SC CET Hidrocarburi SA au recunoscut furnizarea sub parametri normali a energiei termice. Conform art. 133, alin. (5) din Ordinul 91/2007, «în cazul furnizarii agentului termic cu o temperatura mai mică decât cea stabilită prin diagrama de reglaj, utilizatorul are dreptul să solicite o compensaţie echivalentă cu contravaloarea energiei termice furnizate pentru o zi întreagă, corespunzătoare abaterii maxime de temperatură din acea zi, indiferent de perioada de timp cât s-a produs abaterea în acea zi. Valorile astfel calculate se scad din factura curentă. La art. 142, alin (3) se arată că „în cazul în care temperatura apei calde de consum are o abatere mai mare decât cea prevăzută la alin. (2) lit. g), utilizatorul are dreptul să solicite o compensaţie echivalenta cu contravaloarea energiei termice furnizate pentru perioada respectivă, determinată pe baza înregistrărilor de la staţia/punctul termic, corectate cu reducerea de temperatură până la punctul de delimitare sau dovedite de utilizator»”, a încheiat Dorina Lupșe.