De la o extremă, la alta…

Avem în România 7,7milioane de autovehicule, din care aproape jumătate de milion au intrat în ţară doar în 2017. Dintre acestea, imensa majoritate sunt, cum altfel, maşini la mâna a doua. Însă la o socoteală şi mai amănunţită, 2,28 milioane de unităţi au vechimea cuprinsă între 11 şi 15 ani, 1, 77 milioane au vârsta între 16 şi 20 de ani, iar 1,71 milioane de unităţi au vârsta mai mare de 20 de ani. Asta înseamnă că mai bine de trei sferturi din parcul auto din România este mult prea vechi. Sigur, asta este o măsură foarte exactă şi a puterii de cumpărare a românilor. A sărăciei mai exact. Normal, aproape orice om vrea o maşină în această viaţă. Iar când taxa de mediu a fost scoasă, s-a înregistrat un adevărat boom al importului de rable. În medie la un autoturism, cunoscătorii zic că se economisesc echivalentul a 7-800 de euro. Să recunoaştem, o sumă importantă pentru cei mai mulţi dintre români. Dar asta ar fi deja o altă discuţie – de ce am ajuns în această situaţie. Pe lângă poluarea imensă, o maşină de 500 de euro implică şi alte pericole potenţiale: cum ar fi un sistem de direcţie sau de frânare, care ar putea ceda în orice clipă. Or, foarte multe dintre accidentele cu victime sau cu răniri foarte grave, care necesită îngrijiri medicale şi tratamente costisitoare, au la origine maşini care sunt destul de vechi. De aceea, trebuie judecat foarte bine ce se pierde şi ce se câştigă când se elimină o astfel de taxă. În plus, chiar starea drumurilor de la noi şi penuria de autostrăzi nu pemite o aşa mare densitate de maşini. Străinii se bucură că li se scot din ţară gunoaiele pe patru roţi, ai noştri conaţionali sunt fericiţi că au găsit chilipirul motorizat. Iar peste câţiva ani nu vom mai şti ce să facem nici cu asemenea munţi de maşini, care în final nu vor mai putea fi utilizate. Sunt multe de făcut. Acum trebuie ca în câțiva ani să mărim parcul auto electric și hibrid, dar și numărul stațiilor de încărcare electrică rapidă. Iar asta urgent, în câțiva ani, mai exact până la 31 decembrie 2020. Asta ne spune Comisia Europeană. Până acum nu prea ne-a ieşit. Şi aşa am ajuns… cimitirul de fiare vechi al întregii Europe. Nu avem mai nimic în sensul… electric, dar noi suntem şi mai… scrupuloşi la datorie. De exemplu acum la Primăria Bucureşti există un proiect care propune ca de la anul să fie scoase din circulaţie maşinile cu norma de poluare Euro 1 şi Euro2, între orele 6 şi 22. Apoi, gradual urmează a fi scoase şi cele cu Euro 3 şi Euro 4, până în anul 2021. Sigur, este un proiect dar, probabil lucrurile se vor precipita, mai ales în contextul celor amintite mai sus. Unde le vom… arunca, cum le vom neutraliza și toate celelalte chestiuni, mai mult sau mai puțin administrative, sunt soluţii încă… necunoscute. Iar în final va veni nota de plată, care oricum am suci lucrurile, va fi foarte usturătoare. În loc să gândim soluţii viabile, mai degrabă suntem tentaţi să sărim dintr-o extremă, în alta…