Bătaia de joc continuă

  • RETIM își recunoaște neputința
  •  Multe zone din municipiu au rămas invadate de gunoaie.
  • Autoritățile se întrunesc în comitete și comisii.
  • Directorul RETIM promite că firma se va mobiliza și va rezolva problema până la… 1 Mai

Situația colectării deșeurilor menajere în municipiu pare să fi scăpat de sub control. Deși au trecut trei zile de când noul operator, RETIM, a preluat de la Polaris activitatea de colectare a deșeurilor, multe zone din municipiu au rămas invadate de gunoaie. În tot acest timp, autoritățile se întrunesc în tot felul de comitete și comisii, însă problema rămâne, în ciuda explicațiilor celor responsabili.
Dacă în cursul zilei de miercuri, Primăria a reacționat mult prea târziu, „trăgându-i de urechi pe cei de la RETIM” prin aplicarea unor amenzi care totalizau 20.600 de lei, ieri, lucrurile s-au pus în mișcare puțin mai din timp. La ora 12 a fost convocată o „întâlnire de urgență”, la care au participat viceprimarul Călin Bibarț, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Arad, Sergiu Bâlcea, directorul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară – Sistem Integrat de Gestionare a Deşeurilor, Adrian Ţolea şi conducerea RETIM. „Situaţia alarmantă generată de noul operator de salubritate este motivul acestei întâlniri. Reprezentanţii RETIM vor trebui să explice motivul pentru care nu-şi îndeplinesc obligaţiile contractuale şi mai ales să vină cu soluţii concrete şi rapide de rezolvare a situaţiei de criză. Vă reamintim faptul că Primăria municipiului Arad prin intermediul Direcţiei Generale Poliţia Locală a sancţionat deja operatorul RETIM. Ieri seara au fost încheiate primele procese verbale, sancţiunile însumate ridicându-se la 20.600 lei. În continuare Primăria Arad va fi cu ochii pe operatorul de salubritate şi se va asigura că acesta a înţeles care sunt obligaţiile contractuale în ceea ce priveşte municipiul Arad”, se arată într-un comunicat de presă al Primăriei, prin care a fost anunțată „întâlnirea de urgență”.
Pericol de epidemie
Între timp, nici Prefectura nu s-a lăsat mai prejos, fiind emis un ordin pentru constituirea „Grupului de Suport Tehnic pentru gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii”. Numai să audă cineva de existen­ța unui astfel de grup și problema este pe jumătate rezolvată. „Având în vedere mo­dul defectuos în care este gestionată activitatea de salubrizare la nivelul munici­- piului Arad, respectiv posibilitatea izbucnirii de epidemii, Prefectul Județului Arad, Florentina Horgea, a emis un ordin prin care s-a constituit Grupul de Suport Tehnic pentru gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii. Acesta func­ționează pe lângă Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Arad, având în componență reprezentanții la vârf ai Direcției de Sănătate Publică a Județului Arad, Direcției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Arad, Serviciului de Ambulanță Județean Arad, ai UPU SMURD Arad, ai Crucii Roșii Române – Filiala Arad, ai Inspectoratului de Poliție al Județului Arad, ai Inspectoratului de Jandarmi Județean Arad, ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență Vasile Goldiș al Județului Arad, ai Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Arad, respectiv ai Serviciului Român de Informații”, se arată într-un comunicat de presă al Prefecturii, instituția anunțând și că Grupul de Suport Tehnic pentru gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii se va întruni în regim de urgență ori de câte ori va fi nevoie.
„Din păcate, ne confruntăm cu o situa­ție fără precedent, asupra căreia trebuie să ne concentrăm întreaga atenție, fiind vorba de sănătatea populației, lucru care nu poate fi lăsat la voia întâmplării!”, a ți­nut să menționeze prefectul Florentina Horgea.
Așteptăm 1 Mai
După „întâlnirea de urgență” care a avut loc la Primărie, reprezentanții RETIM, ADI Deșeuri și ai Primăriei au dat declarații de presă, în încercarea de a calma populația. „După două zile de la începerea colectării, sunt zone, în special de blocuri, unde s-au acumulat deșeurile. Am avut discuții constructive cu autoritățile, vom aloca mai multe mașini, astfel încât până la 1 Mai lucrurile să intre într-o anumită normalitate”, a declarat Dan Pascu, directorul RETIM. Cu alte cuvinte, până la 1 Mai, nu trebuie să ne așteptăm la minuni.
„Presa din Arad urla că nu sunt bune contractele!”
În altă ordine de idei, Pascu a încercat să arunce în spatele arădenilor care nu au încheiat încă contracte cu RETIM o parte vina colectării deficitare a gunoaielor. Asta, după ce anterior fusese sfătuit să facă acest lucru de cineva care încerca să dea vin și pe presă, pentru că „presa din Arad urla că nu sunt bune contractele”. „Există mulți utilizatori care n-au încheiat încă cu noi contractele de salubrizare, astfel încât nu am putut să organizăm niște rute care să-i cuprin­dă. Noi facem însă eforturi să strângem deșeurile, să nu producem probleme mai mari”, susține Dan Pascu, cu toate că anterior, cu prilejul unei conferințe de presă susținute la ADI Deșeuri declara că firma este obligată să strângă deșeurile de la toată lumea, și de la cei care au contracte și de la cei care nu au, iar aceștia din urmă trebuie să se descurce apoi cu Primăria, care îi va pune la plată, deci, acuzațiile nu stau în picioare.
De menționat că Pascu a refuzat să comenteze însă informația potrivit căreia autoutilitarele RETIM nu sunt compatibile cu anumite tipuri de containere existente în momentul de față și nici faptul că un anumit număr de mașini de colectare nu aveau, marți, ITP-ul făcut, astfel încât nu puteau circula și nici nu puteau fi folosite. În continuare, acesta a anunțat că firma va suspenda pentru moment și operațiunea de distribuire a tomberoanelor. „La centrele de distribuire a recipientelor, în ultima vreme a fost o afluență mare de cetățeni, am observat că timpul de așteptare este foarte mare și că rămânem fără stocuri. Oprim deocamdată distribuția”, a mai spus directorul, recunoscând implicit un nou eșec al companiei.
„O situație de criză”
Adrian Țolea, directorul ADI Deșeuri recunoaște că Aradul trece printr-o periadă de criză, dar promite că lucrurile vor reintra în normalitate. „Suntem din păcate într-o situație de criză. Noul operator își desfășoară activitatea în Arad de doar două zile. Din păcate, lucrurile n-au decurs foarte bine în ultima periadă. Trebuie însă spus că trebuie să se asigure serviciul de salubrizare în toate localtățile din Zona 1. Pe de altă parte, aș vrea să spun că operațiunea de distribuire a recipientelor va fi suspendată până după 1 Mai, după care o vom relua și poate vom găsi și o modalitate de a le aduce mai aproa­pe de cetățeni”, a declarat Țolea. În ceea ce privește incompatibilitatea unor autoutilitare cu anumite tipuri de containere, directorul ADI Deșeuri a ținut să declare că este o problemă temporară, având în vedere că recipi­en­tele de colectare urmează să fie schimbate. Bine-bine, întrebăm noi, și până atunci?
La rândul său, viceprimarul Călin Bibarț, a ținut să menționeze încă din capul locului că Municipiul Arad are doar calitate de beneficiar în toată această poveste urât mirositoare, contractul fiind semnat între ADI Deșeuri și RETIM. „Noi nu suntem parte în contract. Avem doar calitatea de beneficiar. În ceea ce privește discuția de astăzi, a fost scurtă și clară: RETIM are o singură misiune. Să adune gunoiul din oraș. Până atunci, vor continua să fie amendați. Sper să se țină de promisiunile pe care le-au făcut. Noi, am luat legătura cu cei de la groapa de gunoi, propunând să fie deschisă până seara târziu și chiar noaptea, pentru ca mașinile RETIM să poată lucra în mai multe schimburi. Cele mai afectate zone sunt zonele de blocuri, unde sunt munți de gunoaie. Cei de la RETIM nu au comunicat cetățenilor că s-a schimbat orarul strângere a gunoiului. În altă ordine de idei, noi vom insista în continuare ca tomberoanele să le fie aduse acasă, oamenilor”, a declarat Bibarț.
 Oameni disperați
În timp ce autoritățile organizează întâlniri peste întâlniri, arădenii sunt disperați. „Eu stau peste drum de sediul IPJ. Lângă noi e un magazin și mormane de gunoi. Pe de altă parte, suntem obligați să cărăm tomberoanele de la o distan­ță foarte mare. Cum pot eu, o femeie de 80 de ani, să fac acest lucru. Să dau bani pe taxi, sau să plătesc pe cineva să mi le ducă? Normal era să facă Primăria un serviciu care să deservească populația Aradului”, susține Elena Vlad, una dintre cititoarele ziarului nostru.