Falcă are și legislația de partea sa, de ce refuză să o finanțeze pe UTA precum majoritatea administrațiilor locale din țară?

Chiar dacă Marius Stan va deveni noul manager al clubului UTA, bugetul de salarii al echipei arădene pentru sezonul 2018-2019 rămâne în aer. Sau, cel puțin la ora la care vorbim, chiar și fostul președinte al celor de la Oțelul Galați, oricâte planuri viabile ar avea pentru Campioana Provinciei, admite faptul că finanțarea are fisuri când vorbim despre fondul de salarii.
Însă, lucrurile pot fi atât de simple dacă autoritățile locale, ce se confundă cu primarul Gheorghe Falcă, ar citi și înțelege modificările făcute recent în Legea Sportului. O să facem o scurtă demonstrație bazată pe acte oficiale din Legea Sportului 69/2000 modificată:
Art. 18^1 alin. (3) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000 (modificat Legea nr. 90/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 18^1 alin. (3) prevedea: „(3) Autoritățile administrației publice locale pot aloca sume pentru finanțarea activității potrivit alin. (1) și (2) în limita a maximum 5% din bugetul aprobat”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 18^1 alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:
„(3) Autoritățile administrației publice locale pot aloca sume pentru finanțarea infrastructurii și activității sportive, potrivit alin. (1) și (2), din bugetul aprobat”.
Art. 18^1 alin. (1) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000 (modificat Legea nr. 90/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 18^1 alin. (1) prevedea:
„(1) Prin hotărâre a autorităților deliberative ale administrației publice locale se pot aloca sume din bugetul local, pentru finanțarea activității sportive a structurilor sportive care au calitatea de ordonator de credite aflate în subordinea sa, cu respectarea legislației naționale și comunitare din domeniul ajutorului de stat”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 18^1 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Prin hotărâre a autorităților deliberative ale administrației publice locale se pot aloca sume din bugetul local pentru finanțarea activității sportive a structurilor sportive care au calitatea de ordonator de credite aflate în subordinea acestora”.
Și dacă am pomenit de Art. 18^1 alin. (1) vi-l redăm și pe acesta, modificat:
4. se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 181. –(1) Prin hotărâre a autorităților deliberative ale administrației publice locale se pot aloca sume din bugetul local, pentru finanțarea activității sportive a structurilor sportive care au calitatea de ordonator de credite aflate în subordinea sa, cu respectarea legislației naționale și comunitare din domeniul ajutorului de stat.
(2) Prin hotărâre a autorităților deliberative ale administrației pu­blice locale se pot aloca sume din bugetul local, cu respectarea legislației naționale și comunitare din domeniul ajutorului de stat, și pentru:
a) finanțarea programelor sportive ale cluburilor sportive de drept public înființate pe raza unității administrativ-teritoriale;
b) finanțarea programelor sportive ale cluburilor sportive de drept privat înființate pe raza unității administrativ-teritoriale, constituite ca persoane juridice fără scop patrimonial, deținătoare ale certificatului de identitate sportivă; (LA ACEST CAPITOL SE INCADREAZĂ ȘI ONG-ul SUB CARE E ORGANIZAT UTA)
c) finanțarea programelor sportive organizate în raza unității administrativ-teritoriale de către asociațiile județene/municipiului București pe ramuri de sport, afiliate la federațiile sportive corespondente;
d) finanțarea programelor sportive desfășurate în raza unității administrativ-teritoriale de către federațiile sportive naționale, direcțiile județene pentru sport și tineret, respectiv a municipiului București, ori inspectoratele școlare județene, respectiv a municipiului București;
e) finanțarea programelor sportive derulate de către Comitetul Olimpic și Sportiv Român pentru înalta performanță sportivă;
f) premierea, în condițiile legii, a performanțelor deosebite obținute la competițiile sportive interne și internaționale oficiale.
Bun, să zicem că Falcă și majoritatea din Consiliul Local chiar vor atribui și altfel decât pe baze de proiecte, unde se specifică că banii pot fi folosiți și pentru achitarea salariilor sportivilor și antrenorilor. Vă oferim în faximil partea din Legea Sportului referitoare la finanțarea activității sportive, lege publicată demult în Monitorul Oficial:
Așadar, se specifică clar că participanții la activitatea sportivă sunt și sportivii, antrenorii etc…Adică, odată alocați bani de la bugetul local inclusiv către un ONG (așa cum am demonstrat mai sus) prin ridicarea unor mâini în Consiliul Local, aceștia pot fi folosiți fără probleme inclusiv la achitarea salariilor către fotbaliști și antrenorii lor, dar și restul perso­nalului de la echipă. Nu degeaba sunt o grămadă de exemple în țară care au înțeles „speța” și finanțează după acest model destule entități sportive, nu numai fotbalistice. Doar la Arad nu se poate și l-am întreba direct pe primarul Falcă oare de ce? Mai ales că bugetul Aradului nu va fi afectat, căci UTA nu are nevoie de bani mai mulți decât cei primiți prin proiecte, care – oricum – nu se pot cheltui în întregime (pe echipamente, deplasări, vitaminizări, achitarea chiriilor pentru bazele sportive, etc.) și se întorc la final de an înapoi, în bugetul orașului.