Sezonul rece a venit din nou cu veşti proaste pentru arădeni. Conform reprezentanţilor Uniunii Locale a Asociaţiilor Locative Arad (ULALA) facturile consumatorilor au crescut cu aproximativ 10%, cu toate că temperatura agentului termic furnizat pe timpul nopţii a cam lăsat de dorit. „Aşa cum ne-am obişnuit, odată cu venirea Sărbătorilor de Iarnă vin şi facturile mari aferente încălzirii locuinţelor. Comparativ cu sezonul anterior, acestea sunt mai mari cu circa 10%. Potrivit multor sesizări din partea asociaţiilor de proprietari, trebuie să subliniem faptul că agentul termic nu a fost furnizat la parametrii contractuali. Ne aşteptam la facturi mai mici ţinând cont că nu a fost foarte cald în locuinţe şi ne-au ajutat şi temperaturile de afară care au fost peste  limitele normale pentru această perioadă. Arădenii plătesc în continuare o utilitate scumpă la o calitate îndoielnică”, susţine Dorina Lupşe, preşedintele ULALA. Aceasta mai spune că arădenii au avut, anul acesta noroc, că în noiembrie nu au fost temperaturi foarte scăzute, pentru că altfel situaţia ar fi fost şi mai rea. „Foarte mulţi locatari s-au plâns că, pe timpul nopţii, caloriferele nu au fost suficient de calde, astfel încât temperatura din apartamente a scăzut. Norocul nostru a fost că în noiembrie nu a fost foarte rece, pentru că nu ştiu ce am fi făcut. Şi până acum cei de la CET au mai făcut manevre, reducând temperatura agentului termic furnizat, dar nu se simţea nicio diferenţă în apartamente. Acum oamenii s-au plâns că scăderea de temperatură s-a simţit mai multe nopţi la rând. Întrebarea este cum de a fost posibil ca valoarea facturilor să crească, iar calitatea agentului termic să aibă de suferit. Şi în octombrie, pentru cele zece zile în care s-a furnizat căldura facturile au fost cam mari având în vedere temperatura din apartamente”, ne-a mai declarat Dorina Lupşe.

„Eforturi de faţadă”

În continuare, aceasta susţine că deşi problema CET-ului este una veche, ea este folosită de politicienii arădeni care au nevoie de subiecte fierbinţi în anii preelectorali şi electorali precum şi pentru a-şi plăti poliţe unii altora. „Considerăm că toate eforturile care se fac pentru salvarea CET-ului sunt doar de faţadă pentru că personajele implicate au avut şi foarte mult timp şi pârghiile necesare pentru rezolvarea acestei probleme. Până când cineva va răspunde pentru situaţiile cum este şi cea a CET-ului din Arad, problemele vor continua şi cetăţenii vor avea de suferit. Dar suntem «bucuroşi»  că se reduce numărul câinilor la stână şi creşte în blocurile de locuinţe (situaţie pentru care nu există reglementări legale). Motivul? Poate pentru că parlamentarii noştri votează legi şi modificări de legi stufoase, inutile şi fără sancţiuni iar aplicarea acestora este tot mai ignorată. Şi că urare, vă dorim s-aveţi pensii speciale!”, a mai spus Dorina Lupşe. În încheiere, preşedintele ULALA întreabă Instituţia Prefectului ce măsuri a luat pentru a rezolva problemele cu care se confruntă CET-ul, în condiţiile instituţia reprezintă Guvernul în teritoriu.

Lucian Cozma, purtătorul de cuvânt al Prefecturii susţine, pe de altă parte, că Prefectura a sprijinit Primăria ori de câte ori au fost făcute „solicitări legale” la Bucureşti. „Instituţia Prefectului şi-a oferit sprijinul pentru Primărie, atunci când au fost făcute diferite solicitări Guvernului. Mai mult, Instituţia Prefectului a informat Ministerul Energiei, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Ministerul Finanţelor despre situaţia CET”, a declarat Cozma.

Reprezentanţii CET-H se apără

La rândul lor, reprezentanţii CET Hidrocarburi au prezentat o situaţie a căldurii furnizate în luna noiembrie 2015, comparativ cu noiembrie 2014 şi că facturarea se face în funcţie de înregistrările de la contorul de branşament a imobilului.  „Cantitatea de energie termică facturată populaţiei în luna noiembrie 2014 a fost de 18 519 Gcal, respectiv 17 475 Gcal  în noiembrie 2015. Comparând cele două consumuri ale lunii noiembrie 2014 – noiembrie 2015 rezulta un consum mai redus de Gcal cu 5,6% pentru luna noiembrie 2015. Facturarea consumului de energie termică se face conform înregistrării contoarelor de branşament a imobilelor. Furnizarea agentului termic se realizează în funcţie de temperatură medie exterioară. Temperatura din interiorul apartamentului poate să depindă de mai mulţi factori: perioada în care a fost proiectată instalaţia interioară; starea de funcţionare a instalaţiei; apartamentele deconectate; lipsa echilibrării hidraulice; izolarea termică a imobilului”, susţin angajaţii CET-H.

Recomandările redacției