imperio Marele tramvai Imperio, produs de cei de la Astra Vagoane Călători, atât de râvnit de primarul Aradului, Gheor­ghe Falcă, cel care ne anunţă de vreo doi ani că vrea să-l cumpere, nu primeşte note bune la licitaţiile la care participă. Ultimul eşec al celor de la Astra Vagoane Călători s-a petrecut la Sofia, cei din capitala bulgară nefiind încântaţi de „supermodelul“ de tramvai produs de Astra Călători, model pe care probabil îl vom vedea cât de curând pe străzile Aradului, aşa cum ne tot promite Gheorghe Falcă de vreo doi ani încoace.
Ciuca bătăilor la licitaţii
Astra Vagoane Călători s-a prezentat la o licitaţie organizată de Primăria din Sofia, după cum scrie economica.net, un portal care prezintă pe larg această licitaţie, în valoare de peste 33 de milioane de euro. Cei de la Astra Călători au încercat să introducă tramvaiul Imperio pe piaţa bulgară, însă fără succes, având în vedere că la licitaţie s-au prezentat şi polonezii de la PESA, cei care au câştigat în faţa Astrei Călători o altă licitaţie, la Cluj, unde au oferit tramvaie cu 450 de mii de euro mai ieftine decât Imperio. De data aceas­ta, cei de la PESA au reuşit să le dea o nouă lovitură celor de la Astra Vagoane Călători, astfel că „Primăria sofiotă a încheiat, în 21 iunie, un contract de 33,5 milioane de euro cu PESA pentru achiziţia a 20 de tramvaie cu podea joasă, adică circa 1,7 milioane de euro pentru fiecare tramvai. Suma include şcolirea vatmanilor şi piese de schimb pe cinci ani, a anunţat presa bulgară“, conform economica.net.
Tramvaiul Imperio – un mare necunoscut
Licitaţia de la Sofia a fost pierdută de Astra Vagoane Călători dintr-un motiv foarte simplu: tramvaiul nu circulă niciunde, nici măcar în România, aşa că era şi culmea să-l ia cei din Ca­pitala Bulgariei să facă experimente, cum vom face noi la Arad. Chestiunea este prezentată chiar de patronul Astra Vagoane Călători, Valer Blidar, tot pentru economica.net, unde se văita că sunt discriminaţi, motiv pentru care sesizează Comisia Europeană. Bine că nu le-a făcut vreo plângere penală celor de la Sofia. Probabil, doar la Arad îşi permite astfel de gesturi. „Am fost cu 150.000 de euro pe tramvai mai ieftini decât PESA şi tot am pierdut. Ni s-a cerut o dovadă că aceste tramvaie circulă pe undeva, referinţe. Ei bine, acest tramvai circulă în vreo 20 de oraşe din Germania, numai că acelea sunt produse în Germania. Dacă sunt făcute la noi, brusc nu mai sunt bune. Noi chiar am depus un memoriu de protest la Comisia Europeană pentru că trebuie să se înceteze cu discriminarea” , a spus, pentru economica.net, patronul Astra Călători, Valer Blidar, care este supus unor persecuţii fără precedent din partea celor care organizează licitaţii, precum şi din partea presei, care nu-l ajută să-şi vândă tramvaiul. Nu contează că e bun sau nu, că nu circulă pe niciunde, el trebuie vândut, că aşa s-au învăţat unii de pe la Astra Călători, să primească la simpla pocnire din degete contracte babane, vezi cazul CFR, despre care vom vorbi în zilele următoare.
La Cluj a fost eliminată experienţa
pesaCum se vede, problema Astra Călători este faptul că tramvaiul Imperio nu circulă niciunde. Aceeaşi problemă a fost sesizată şi de presa din Cluj, care a scris în urmă cu un an şi jumătate des­pre „dedicaţiile“ din caietul de sarcini, unde tocmai asta nu se prevedea, că tramvaiul trebuie să mai circule şi prin alte zone, să nu fie Clujul cobaiul Imperio. Cei de la Ziua de Cluj scriau, în 23 noiembrie 2011, faptul că,
„Caietul de sarcini aferent procedurii are însă o serie de elemente des­pre care specialiştii din piaţă spun că se mulează pe o procedură «cu dedicaţie». În caietul de sarcini conceput de municipalitate se solicită o experienţă similară de construcţie, în general, nu pentru tramvaie. «O singură societate din România poate furniza tramvaie în şase luni, în condiţiile din caietul de sarcini. Documentaţia nu prevede ca modelul de tramvai pe care îl va cumpăra primăria să fi fost vândut şi în alte locuri. Se prevede doar ca ofertantul să fi furnizat echipamente în trei oraşe diferite, fără să se specifice că acestea trebuie să fie tramvaie ca cele care urmează să fie livrate primăriei. Ofertantul poate să prezinte dovada că a livrat prototipuri, nu echipamente din aceeaşi gamă ca cele din caietul de sarcini»”, arătau cei de la Ziua de Cluj.
Dacă la Cluj n-a fost nevoie de experienţă dar s-au lovit de preţul mai mic al polonezilor de la PESA, iată că de data asta preţul arădenilor a fost mai mic, dar n-au îndeplinit criteriul ca tramvaiul să circule prin alte locuri, semn că cineva acolo sus îl iubeşte tare pe domnul Valer Blidar.
Fratele Falcă salvează situaţia
Ghinionul celor de la Astra Călători se va sparge însă la Arad, fiindcă noi, arădenii, nu suntem chiar aşa de exigenţi încât să solicităm ca acest tramvai să circule pe undeva. Sau dacă solicităm, acceptăm şi ca măcar o piesă din tramvai să fi circulat. Dacă avem oglinzile de la tramvaiul original Siemens, totul e în regulă, Astra Vagoane Călători poate merge mai departe şi chiar să câştige, eventual cu preţul cel mai mare, că doar plăteşte arădeanul creditul de 13 milioane de euro.
Că aşa se va întâmpla, ne-a spus-o Gheorghe Falcă, încă de la lansarea Imperio, fiind încântat de tramvai după ce l-a condus prin curtea fabricii Astra Vagoane Călători, singurul loc prin care circulă şi astăzi, după doi ani, semn că e un produs foarte reuşit. Iar, ca lucrurile să fie clare, faptul că Imperio urmează să fie achiziţionat de Primăria Municipiului Arad este confirmat şi de patronul Valer Blidar. Nu la noi în ziar, nu vă speriaţi, noi discutăm cu domnul Blidar doar prin intermediul procurorilor şi judecătorilor. Sau domnia sa cu noi. În schimb, a discutat zilele trecute cu cei de la economica.net, unde se văita cum am mai auzit pe unul văitându-se acum vreun an, când Falcă îşi făcea campanie cu tramvaiul Imperio şi noi ceream intervenţia DNA. Potrivit acestuia (n.r Blidar), proiectul Imperio se învârte într-un cerc vicios: nu vinde pentru că nu are referinţe şi nu are cum să aibă referinţe dacă nu se vinde. „Nu ne susţine nimeni. Anul trecut, la Cluj, ne-au pus românii noştri beţe în roate, ce pretenţii să avem de la bulgari? În Polonia, când PESA a scos un nou model de tramvai, sta­tul a făcut imediat o comandă de 100 de tramvaie. La noi, nimic”, se plânge Blidar.
Nu e nimic pierdut însă, fiindcă vine salvarea de la Arad, altfel nu se explică ultima remarcă a celor de la economica. Net: „Totuşi, acesta este convins că în perioada următoare va vinde primele tramvaie, la un an după ce a ieşit prototipul“. Iată, dacă mai era nevoie, şi de ultima confirmare că totul este bătut în cuie la Arad, unde tocmai s-au deschis plicurile ofertanţilor necunoscuţi, pe care Primăria Arad se chinuie să-i ţină departe de ochii arădenilor plătitori de taxe şi impozite, încercând să evite un scandal de proporţii.
Arădenii ar trebui să-şi pună întrebarea, de ce vrea Gheorghe Falcă să cumpere un tramvai care nu circulă pe niciunde şi pierde toate licitaţiile la care participă? De asemenea, ar fi interesant de ştiut, pe ce se bazează patronul Astra Călători când afirmă că în scurt timp va livra primele tramvaie? Poate ne răspund cei de la BERD şi consu­lantul iC consulenten Ziviltechniker GmbH – Technoma Consulting / Marke­ting GmbH, fiindcă cei de la Primăria Arad fug ca dracul de tămâie când e să răspundă la întrebări legate de această licitaţie.

Recomandările redacției