TURISMNinsorile şi viscolul dau peste cap multe planuri de călătorie cu avionul: aeroporturile din Uniunea Europeană îşi reduc activitatea, provocând anularea sau întârzierea unor zboruri. Dar, fie vremea cât de rea, drepturile noastre ca pasageri trebuie respectate.

Drepturile pasagerilor nu pot fi “înzăpezite”, spune Irina Chiriţoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor din România. Ca cetăţeni ai UE, suntem protejaţi de legislaţia europeană privind drepturile consumatorilor în transportul aerian. Ce înseamnă asta mai exact? Că beneficiem de următoarele drepturi:

  • Asistenţă

Cât timp petrecem înzăpeziţi pe un aeroport din UE, trebuie să ni se ofere gratuit mese şi băuturi răcoritoare (numărul acestora fiind direct proporţional cu timpul de aşteptare); de asemenea, avem dreptul la două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax.

  • Cazare şi transport

Dacă ora de plecare anticipată este la cel puţin o zi după ora de plecare anunţată iniţial, avem dreptul la cazare hotelieră gratuită şi la transportul dintre aeroport şi locul cazării.

  • Rambursare

Când întârzierea este mai mare de 5 ore şi decidem să renunţăm la călătorie, trebuie să ni se ofere rambursarea, în termen de şapte zile, a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului. În plus, se asigură, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil.

  • Redirecţionare

În cazul anulării zborurilor, trebuie să ni se ofere posibilitatea de a alege între: a) rambursare (în condiţiile descrise mai sus); b) redirecţionare, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil; c) redirecţionare, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară (la alegerea noastră, ca pasageri, dar sub rezerva existenţei unor locuri disponibile).

Păstrează actele doveditoare

Păstrează bonurile şi chitanţele pentru cheltuielile cu masa, cu hotelul sau cu transportul dintre aeroport şi hotel pe durata aşteptării unui nou zbor. Când ajungi la destinaţia finală, transmite companiei o solicitare de rambursare a acestor cheltuieli, plus, dacă e cazul, cererea de rambursare a costului biletului. Dacă nu primeşti răspuns în 30 de zile sau primeşti unul nesatisfăcător, contactează CECR: www. eccromania.ro, e-mail: office@eccromania.ro, tel.: 021.31.57.149.

Sursa: Libertatea.ro

Recomandările redacției