Cea mai mare piedică pentru administrația județeană este blocarea modernizării Arad-Șiria-Pâncota – unul dintre cele mai grave cazuri de acest gen din țară. La final de an, cei de la Consiliul Județean (CJA) se declară nemulțumiți și revoltați că drumul a fost blocat de contestații la licitații și piedici birocratice. Reamintim că, INTECO HOLDING SRL – firma câștigătoare la licitație, nu poate începe lucrările din cauza litigiilor, întrucât alți constructori au făcut contestații nejustificate.

Cei de la CJA susțin că piedicile birocratice, legile imperfecte, activitatea ruptă de realitatea din județe a unor instituții de la București au făcut ca lucrările să fie blocate, deși există toți banii pentru plata lor.

Este una dintre cele mai grave situații din România, după părerea mea, și nu numai din cauza calității drumului, ci și pentru că pune degetul pe o rană mare a statului român: lipsa de eficiență a instituțiilor de la București care ar trebui să ajute activitatea Consiliului Județean, dar din păcate nu numai că ne încurcă, dar ne și pun piedici”, a declarat Iustin Cionca.

Președintele Consiliului Județean Arad este de părere că drumul va intra în lucru anul viitor, dar putea deja să fie un șantier deschis, ca tronsonul Pâncota-Târnova-Buteni, unde lucrările avansează bine.

1.100 zile de la accesarea fondurilor

 Șeful CJA reamintește faptul că, au trecut peste 1.100 de zile de când Consiliul Județean a depus documentația pentru drumul județean Arad-Horia-Șiria-Pâncota. „Am vrut ca aici să se lucreze și noaptea, ca firma să demonstreze că are suficiente utilaje și muncitori și să acorde o garanție extinsă pentru lucrare, adică să își asume răspunderea pentru lucrare.  Și ce au făcut instituțiile statului, în loc să ne ajute? Ne-au blocat. O spun și o repet cu supărare: ne-au blocat! Au blocat o investiție pe fonduri europene, cu pretextul că trebuie să dăm contractul firmei care oferă prețul cel mai mic, indiferent de consecințe. Am așteptat trei ani să primim undă verde pentru începerea lucrărilor, și când în sfârșit licitația a fost organizată, ne-am trezit în această toamnă că este contestată de firma care execută lucrări de întreținere pe drumul județean respectiv. Asta înseamnă altă amânare, până în primăvară. Sunt foarte dezamăgit, ceea ce se întâmplă pe drumul Arad-Horia-Șiria-Pâncota ar trebui să fie o lecție de predat la facultățile de Administrație Publică, despre greutățile pe care le are un Consiliu Județean, unde se muncește”, a subliniat Iustin Cionca.

„În 2019 s-a lucrat mai mult ca niciodată“

Conducerea Consiliului Județean susține că a luat în calcul și varianta realizării unui covor asfaltic pe drumul județean Arad-Horia-Șiria-Pâncota, dar legea nu permite ca, după o astfel de lucrare, timp de trei ani să se realizeze o intervenție pentru reabilitare, fondurile europene câștigate pentru drumul respectiv trebuind să fie consumate. „Dacă făceam covorul asfaltic și nu mai puteam începe lucrarea de modernizare timp de trei ani, pierdeam finanțarea europeană. Interesul nostru este ca drumul respectiv să fie modernizat” – a accentuat Iustin Cionca.

Am mai spus-o și repet: legislația românească, și susțin asta cu toată responsabilitatea, descurajează investițiile administrațiilor locale în infrastructură, prin reglementări stufoase și prevederi care împiedică încredințarea lucrărilor către firme care nu lucrează ieftin, dar lucrează bine. Am fost atacați permanent pentru starea drumurilor, iar noi am explicat mereu că pentru fiecare kilometru de asfalt este nevoie de un metru de acte și de proceduri birocratice greoaie. Concluziile anului 2019 sunt, pentru Consiliul Județean Arad, următoarele:

Niciodată în istoria Consiliului Județean Arad nu s-a lucrat atât de intens la drumurile județene, ca în anul 2019! Avem în lucru aproximativ 256,1 km de drumuri județene în perioada 2016-2019!

Solicităm revizuirea legislației stufoase, care blochează investițiile în infrastructura rutieră!” – a conchis Iustin Cionca.

         

 

Recomandările redacției