„Se fură ca-n codru”, spune o vorbă din bătrâni, pentru că din pădurile patriei se fura şi se fură încă pe rupte. Având însă în vedere ceea ce se întâmplă, în ultimii ani, în pădurile din judeţul Arad, administrate de Direcţia Silvică Arad, instituţie care este condusă de Teodor Ţigan, expresia „se fură ca-n codru” este mult prea săracă în semnificaţii, pentru că în pădurile din Arad expresia „distruge ca-n codru”, vezi cazul Somoş, sau cazul porcilor domestici ţinuţi de un pădurar în pădurea de la Frumuşeni, este la fel de potrivită. Dacă problema porcilor ţinuţi acolo de pădurarul Fărcuţa a fost rezolvată, după publicarea unor articole de presă, lucrurile nu stau însă la fel de bine atunci când vine vorba despre un drum forestier folosit acum de camioanele de mare tonaj care cară piatră şi alte produse similare extrase din cariera deţinută de SC Del Bono& Co S.A. Deşi camioanele cu pricina au la dispoziţie un drum de acces prin câmp, societatea a încheiat un protocol cu reprezentanţii Direcţiei Silvice pentru a folosi un drum forestier care trece prin pădure. Cum era şi normal, drumul e prevăzut cu bariere, pe acolo având dreptul să circule doar personalul silvic şi cei de la asociaţia de vânătoare care gestionează fondul cinegetic. Cu toate că impactul pentru floră şi faună este unul enorm, ca urmare a faptului că zeci de camioane de mare tonaj, încărcate până la refuz, trec zilnic prin pădure, Direcţia Silvică nu ia nicio măsură. „Vânatul e praf. Când este secetă, toată vegetaţia de lângă drum e acoperită cu un strat de praf de două degete. Nu înţelegem cum s-a făcut acel contract, între Del Bono şi Direcţia Silvică, nu înţelegem care ar putea să fie beneficiile Direcţiei Silvice. Să fie oare vorba de faptul că acele beneficii ajung direct la domnul director Ţigan”, susţin câţiva vânători cu care am stat de vorbă.
Reprezentanţii Asociaţiei de Vânătoare „Lazăr Hunting”, care gestionează fondul de vânătoare de la Frumuşeni, sunt şi ei extrem de revoltaţi de ceea ce se întâmplă cu acel drum. „Este vorba despre un drum forestier, dar Direcţia Silvică l-a dat în exploatare celor de la Del Bono. Şoferii care circulă cu camioanele pe acolo abuzează de dreptul pe care l-au primit, circulă cu viteză mare şi distrug habitatul animalelor. Acestea au nevoie de linişte, după ce se hrănesc şi se adapă. Întregul fond de vânătoare are aproximativ 15.400 de hectare, iar pădurea vreo 740 de hectare. În afara acestei păduri, animalele nu au unde să se adăpostească. În plus, din cauza tonajului au deviat puţin drumul şi au pătruns în zona administrativă. Din cauză este aproape de canton, pereţii acestuia au început să crape. Când a fost construit a fost pentru a fi un drum forestier, pentru maşini de tonaj mic”, ne-a declarat Ioan Gligor, şeful Serviciului de Pază din cadrul Asociaţiei „Lazăr Hunting”.
Mai trebuie spus că Asociaţia de Vânătoare „Lazăr Hunting”a făcut demersuri către Direcţia Silvică, pentru interzicerea accesului camioanelor prin pădure, însă acestea nu au fost încununate de succes, cu toate că, după câte povesteşte Glogor, şeful Ocolului Silvic Iuliu Moldovan a avut ocazia să se convingă pe pielea lui de pericolul reprezentat de camioa­ne, când o maşină de mare tonaj care circula cu viteză era să-l lovească. Acum,  cei de la „Lazăr Hunting” au depus o sesizare la Garda de Mediu şi iau foarte serios în considerare posibilitatea de a face şi o plângere penală, pentru abuz în serviciu.
Del Bono se apără
Pe de altă parte, reprezentanţii SC Del Bono susţin că flora şi fauna din pădure nu au de suferit din cauza camioanelor şi că acestea trec prin pădure cu acordul silvicultorilor. „Avem acordul Ocolului Silvic Iuliu Moldovan, potrivit căruia putem utiliza acest drum. Plătim pentru acest lucru şi avem şi un tractor care udă drumul pe timp de vară, când e secetă. Nu cred că şoferii circulă cu o viteză prea mare pentru că şi camioanele au o anumită durată de viaţă şi dacă nu sunt exploatate aşa cum trebuie se strică mai des. Trebuie să ştiţi că anul trecut am folosit puţin acel drum, din cauza scăderii vânzărilor. Anul acesta s-a întâmplat la fel”, susţine Adriana Mihăilescu, unul dintre directorii Del Bono. În în­cheiere, aceasta a ţinut să men­ţioneze că drumul este folosit şi de şoferii firmelor care au contracte cu balastiera, iar aceştia nu pot fi controlaţi de Del Bono dacă respectă sau nu regimul de viteză.
În ceea ce-l priveşte, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Silvice Arad, acesta nu ne-a răspuns nici de data aceasta la telefon, astfel încât suntem în imposibilitatea de a prezenta şi punctul de ve­dere al instituţiei pe care o reprezintă.

  • Alegătorul spune:

    Ia interesați-va si de drumul făcut pe bani europeni de DS Arad pe teritoriul Nadasu-lui adică pe un teren ce nu aparține DSArad deși au fost anuntați ca terenul este proprietate privată . Oare cât au cheltuit cu depășirea proiectului si cine a beneficiat de acest contract ???

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției