Teatrul Clasic a tras cortina peste cea de-a 24-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Clasic chiar duminica trecută, în 25 octombrie, după zece zile de spectacole atent selectate de criticul de teatru Maria Zărnescu. Selecția a reunit 11 titluri, dintre care șapte pro­ducții ale teatrelor din București, un spectacol al Teatrului Clasic „Ioan Slavici” din Arad, un spectacol în coproducție cu Teatrul Nottara, un spectacol în coproducție cu Teatrul Cetății „Gyula” (Ungaria) și Compania Aradi Kamaraszínház, plus un spectacol al Teatrului Național din Pécs (Ungaria). Programul a fost completat de un concert susținut de Cári Tibor împreună cu The Tango Orchestra și invitații speciali Giacomo Medici, Alexandra Guțu și Éder Enikő.
Cele șapte companii din București care au prezentat spectacole pe scena Festivalului sunt Teatrul de Comedie, Teatrul Metropolis, Teatrul Mic, Teatrul Național „I.L.Caragiale”, Teatrul „Nottara”, Teatrul Odeon și unteatru.
Iată și lista spectacolelor jucate la FITCA: 12 oameni furioși de Reginald Rose, regia Méhes László, decorul Rózsa István, costumele Horváth Kata, producător Teatrul Național din Pécs, Ungaria; Apa vie, scenariul de Daniel Chirilă după Frații Grimm, regia și coregrafia Ștefan Lupu, producător Teatrul Mic București; Cursa de șoareci de Agatha Christie, regia Erwin Șimșensohn, scenografia Liliana Cenean, producător Teatrul Na­țional „I.L. Caragiale” din București; D-ale carnavalului de I.L. Caragiale, regia Claudiu Goga, decorul Ştefan Caragiu, costumele Liliana Cenean, producă-tor Teatrul „Nottara” București; Fugarii, după A.P. Cehov, regia Alexandru Dabija, scenografia Helmut Stürmer, costumele Cezarina Iulia Popescu, producător Teatrul Odeon București; La Pulce, după „Puricele în ureche” de Georges Feydeau, regia Horaţiu Mălăele, decorul Lia Manțoc, costumele Anca Răduță, producător Teatrul de Comedie București; Pescărușul de A.P. Cehov, regia Andrei Șerban, scenograf consultant Valentin Vârlan, costume Arkadina Doina Levintza, producător unteatru, București; Rosencrantz și Guildenstern sunt morți deTom Stoppard, regia Tapasztó Ernő, scenografia, decorul Albert Alpár, costumele Papp Janó, o coproducție Teatrul Cetății „Gyula” (Ungaria), Compania Aradi Kamaraszínház și Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad; Titanic vals de Tudor Mușatescu, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, decorul şi costumele Adriana Grand, pro­ducător Teatrul Metropolis Bu­curești; Trei surori de A.P. Cehov, regia Semion Serzin, producători Teatrul Nottara și Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad; [ză]Pes©ăruș, după A.P.Cehov, regia Catinca Drăgănescu, scenografia Andreea Simona Negrilă, producător Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad.
Două dintre acestea au fost spectacole în premieră. Este vorba de [ză]Pes©ăruș, o producție a teatrului arădean și Trei surori, spectacolul realizat în coproducție cu Teatrul Nottara, în urma workshop-ului din cadrul ediției a treia a Laboratorului de Teatru DENS, din septembrie 2018.
FITCA a reunit peste 126 de actori, la care se adaugă regizori, scenografi și echipe tehnice foarte ample. Nu în ultimul rând, spectacolele au adus la Teatru aproape 3.000 de spectatori.

Se trage linia
„Mai puțin de o lună ne desparte de finalul lui 2018. Producțiile noi, festivalurile pe care le-am organizat, cele la care am participat, premiile pe care trupa noastră le-a primit – fac din anul 2018 un an foarte bun. Un an în care am jucat pentru săli pline, în care am bucurat publicul de pe scene importante din țară și străinătate și în care lumea teatrală din Româ­nia și-a dat seama că tru­pa Teatrului Clasic «Ioan Slavici» are ceva important de spus”, a declarat Bogdan Costea, managerul Teatrului Clasic „Ioan Slavici” Arad.
În acest an, iubitorii de teatru s-au putut bucura de nu mai puțin de șase premiere. Este vorba de următoarele producții: Tatăl – regia Radu Iacoban, Să ne cunoaștem mai bine- un concept de Cristian Ban, Disputa – regia Vlad Massaci, [ză] Pes©ăruş – regia Catinca Drăgănescu, Rosencrantz și Guildenstern sunt morţi – regia Tapasztó Ernő și Fetița cu chibriturile – regia Oana Leahu. La acestea se adaugă alte trei spectacole ale căror premieră va vedea lumina rampei în luna decembrie.
„Am avut parte de un an bun și atunci când vine vorba despre proiectele la care am participat. Fie că este vorba despre cele locale (Noaptea albă a instituțiilor de cultură, de exemplu), fie despre cele naționale și internaționale: Atelierul de Teatru Dens, Atelierul Cehov, Campania Artiști pentru artiști sau proiectul Ne știm de 100 de ani, realizat împreună cu Teatrul Tineretului Piatra Neamț, Teatrul «Anton Pann» Râmnicu Vâlcea, Teatrul de Vest Reșița și cu Asociația Ataraxia din Râmnicu Vâlcea”, a mai spus Bogdan Costea.
Anul 2018 a însemnat și continuarea a cinci proiecte foarte importante: Festivalul Interna­țional de Teatru Nou, Festivalul Internațional de Teatru Clasic, Festivalul Internațional de artă a animației Euromarionete, Luna plină de teatru și Săptămâna comedie.
Activitatea artiștilor arădeni a fost, în anul curent, recompensată cu numeroase premii sau nominalizări: Premiu pentru întreaga activitate în cadrul Galei Premiilor Uniter – pentru scenograful Doru Păcurar, nominalizare la categoria Cel mai bun spectacol în cadrul Galei premiilor Uniter pentru spectacolul Orașul nostru, regia Cris­tian Ban, premiul pentru Cel mai bun actor la Festivalul Inter­național de Teatru Scurt de la Oradea – Ovidiu Ghiniță pentru rolul Tatăl din spectacolul omonim, în regia lui Radu Iacoban, nominalizare pentru Cea mai bună scenografie la Festivalul Internațional de Teatru Scurt de la Oradea – Tudor Prodan, pentru scenografia spectacolului Tatăl, regia Radu Iacoban și Premiul special al juriului pentru spectacolul Orașul nostru, la Festivalul Festivalului Comediei Românești – festCO, București.

Recomandările redacției