Viitorul Aeroportului Arad, ce depinde de fonduri acordate de stat și Consiliul Județean a fost din nou, subiect de dezbatere și chiar dispută, la Consiliul Județean. Conducerea Consiliului Județean susține că, cea mai bună soluție pentru Aeroport ar fi fuzionarea cu Aeroportul Timișoara. Și asta pentru că, după cum se știe, aeroportul arădean este pe pierdere, chiar și cu cursele estivale, iar pentru ca acesta să poată funcționa, administrația trebuie să infuzeze bani, an de an. Fuzionarea cu aeroportul vecin este o dorință veche. 

De subliniat însă că, în ultimii ani, după reintrarea în circuit interațional, pe Aeroportul Arad, traficul de pasageri a crescut simțitor și activitatea a fost în trend crescător. De asemenea s-au mai continuat și unele investiții în ceea ce privește infrastructură aeroportuară.

În ședința ordinară trecută a Consiliul Județean a trebuit să fie supuse votului, două proiecte de hotărâre ce vizează Aeroportul Internațional Arad. Este vorba de reglementarea modului de utilizare de către S.C. Aeroportul Arad S.A., a transferurilor care se alocă din bugetul județului Arad, în vederea finanțării activităților de natură neeconomică și a efectuării de investiții în infrastructura și în echipamentele necesare pentru desfășurarea activităților neeconomice. Cel de al doilea proiect a vizat aprobarea acordării unui ajutor de stat de exploatare pentru Aeroportul Arad.

Soluția – fuzionarea cu Aeroportul Timișoara

Cele două proiecte de hotărâre au dat curs discuțiilor în contradictoriu între consilierii opoziției și cei ai puterii. „Ce se poate face la Aeroport? Putem accepta așa ușor că este pe pierdere?! “, a spus consilieru Petru Moț.

„Din punct de vedere economic sunt probleme. Vara, când există cursele charter, situația este mai bună. În materie de investiții s-a făcut ce s-a cerut. S-a încheiat plata terminalului. Am făcut din nou solicitare la Ministerul Transporturilor, pentru preluare în vederea unificării cu Aeroportul Internațional «Traian Vuia». Am făcut și anii trecuți, însă fără vreun răspuns. Sperăm că anul acesta, ministerul va analiza propunerea noastră. Unificarea cu Timișoara ar fi soluția, unele curse putând f i operate de pe Arad, altele de pe Timișoara. După cum știm, Aeroportul nu are pasageri doar arădeni pe perioada verii. Este mare păcat să pierdem lupta după atâtea eforturi, cu atât mai mult cu cât, în sezonul estival situația este bună. “, a spus Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad, în cadrul ședinței CJA.

În discuție a intervenit și Ovidiu Moșneag, directorul Aeroportului Arad:  „Trebuie să se înțeleagă că, în Româna cel puțin, niciun aeroport nu se poate susține singur, din veniturile proprii“.

Consilierul județean Petru Moț a spus apoi că, personal nu era pro desfințării aeroportului prin intervenția făcută, ci doar vroia să dezbată tema deficitului de aici. „Am cerut înțelegere la minister, pentru fuzionarea cu Aeroportul Timișoara. Să putem avea și noi curse interne. Cred că, pentru un municipiu care se respectă, cum este Aradul, existența unui aeroport este importantă“, a conchis președintele CJA, Iustin Cionca.

Infuzii de milioane de la CJA

Consiliul Județean a alocat aproape 6,5 milioane de lei, către SC Aeroportul SA, pentru prestarea serviciului de interes economic, pentru anul acesta. Conform documentelor, alocarea s-a făcut ținând seama de veniturile realizate. Cel mai probabil, această specificație se referă la banii atrași în perioada de vară, prin curse charter estivale. Veniturile atrase atunci sunt mici, în contextul necesităților aeroportului.

Aeroportul va primi și ajutor de stat, în tranșe, pentru cheltuielile de exploatare, ajutor care se ridică la câteva milioane de lei.

Pentru Aeroportul Internațional Arad, administrația a dispus elaborarea unui plan de afaceri – un document strategic financiar care urmărește funcționarea aeroportului.

Proiecte și discuții fără concretizare

Fuzionarea cu Timișoara este un deziderat vechi, înăbușit mereu din diverse motive și interese cu tentă politică. În 2016, aerogara din Arad a fost inclusă în masterplanul național de transport, iar un studiu de fezabilitate trebuia să stabilească dacă fuziunea celor două aeroporturi este oportună. Se avea în vedere și faptul că, prin unificarea cu Timișoara, Aradul ar putea accesa bani europeni pentru aeroport. La acea vreme, Aeroportul Arad, care dispunea de un terminal nou, nu avea niciun operator interesat să opereze zboruri. Ei bine, studiul a rămas în coadă de pește, dar cu sprijinul CJA s-au introdus cursele externe.

În 2018, o altă tevatură era iscată pe fondul refuzului companiei de Tarom, de a opera de la Arad și tot politicul era invocat ca fiind în spatele acestei opuneri. De atunci, compania Tarom s-a arătat la un moment dat interesată să opereze de la noi. Cel puțin asta s-a arătat public. A existat chiar și un contract parafat în toamna anului 2018, prin care, Tarom promitea să introducă curse, dar nu s-a concretizat nimic. Mai apoi, anul trecut în primăvară, Tarom a intrat în vizor la nivel central, pentru diverse nereguli.

A fost declanșată atunci o anchetă parlamentară prin care să se verifice cum îşi desfăşoară activitatea compania şi modalitatea de înstrăinare a două aeronave în anul 2018. Litigiile companiei și planurile de investiții au fost urmărite. Despre Tarom și Arad nu s-a mai pomenit public nimic după asta.

Revenind la 2019-2020, concomitent cu solicitările CJA pentru unificarea cu aeroportul din orașul de pe Bega, cei de la CJA mai caută operatori dispuși să introducă curse interne de pe Arad.

În vara acestui an, de pe Arad se va putea pleca spre Turcia ( 2 curse) și Tunisia (o cursă).

Recomandările redacției