IancuComisarii arădeni de la Protecţia Consumatorilor au pus gând rău băncilor care încearcă prin orice mijloace să-şi înşele clienţii. Zeci de procese au fost deschise împotriva unităţilor bancare, după ce debitorii s-au trezit cu tot felul de clauze abuzive în contractele de credit. „Anul trecut am avut 20 de reclamaţii referitoare la clauze abuzive, la introducerea comisionului de risc în comisionul de administrare, contrar prevederilor Ordonanţei 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori”, a declarat Gheorghe Iancu, comisar şef adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Arad.  Acesta susţine că, în conformitate cu prevederile legii, sesizările făcute de consumatori sunt verificate la agentul economic reclamat, iar dacă se constată existenţa unei clauze abuzive, se întocmeşte un proces verbal care se trimite judecătoriei pe a cărei rază teritorială s-a săvârşit fapta sau pe raza căreia îşi are sediul contravenientul. „În cazul în care instanţa stabileşte că au existat clauze abuzive aplică o sancţiune contravenţională şi dispune, sub sancţiunea daunelor, modificarea clauzelor contractuale sau desfiinţarea contractului, cu daune interese, după caz”, a mai spus Iancu.
În condiţiile în care Ordonanţa 50/2010 respectă nomele europene în domeniu, este şi normal ca procesele intentate de Protecţia Consumatorilor să fie pierdute de băncile care fac orice pentru a obţine profituri cu orice preţ. „În ultimul timp, am înaintat instanţelor aproximativ 20 de reclamaţii. În cazul unora dintre procese s-a şi dat soluţie, în timp ce alte dosare sunt pe rol”, a continuat Iancu.
În ultimii ani, băncile care au  impus clienţilor clauze abuzive au fost bune de plată. După ce judecătorii le-au obli­gat să elimine din contracte prevederile care încalcă legea, au fost şi cazuri în care s-a dispus restituirea comisionului încasat abuziv. Într-o cauză, instanţa a decis că banca trebuie să restituie banii încasaţi fără drept din 2007 până la sata sentinţei. Fiind vorba despre un contract în franci elveţieni, suma primită de arădeanul înşelat nu a fost de neglijat.
De altfel şi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a dat câştig de cauză Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în cazul unui litigiu cu o bancă care impunea clienţilor acceptarea unui comision de risc perceput în mod abuziv. Astfel, Curtea Europeană de Justiţie a stabilit că România poate limita numărul comisioanelor bancare percepute de creditori.  Mai mult, orice consumator se poate adresa direct autorităţii de protecţie a consumatorilor, făra a avea obligaţia de a recurge, în prealabil la procedurile de soluţionare extrajudiciară prevăzute de legislaţia naţională.

Recomandările redacției