e tiketingCarduri inteligente, dispozitive de vânzare şi reîncărcare a cardurilor, sisteme de informare electronic a pasagerilor, dar şi access Wi-Fi la internet la bordul tramvaielor şi autobuzelor şi în staţii sunt doar câteva dintre caracteristicile sistemului electronic de taxare a biletelor, e-tiketing, care va fi implementat în municipiul Arad.

Sistemul va fi finanţat din cel de-al treilea credit BERD, contractat de Primăria Arad şi implementat de Compania de Transport Public Arad, care va deveni concesionara serviciului pe o perioadă de zece ani.

Conform hotărârii privind aprobarea Studiului de fundamentare a deciziei de concesionare pentru serviciul de implementare şi mentenanţă a sistemului e-tiketing în municipiul Arad, aprobate de consilierii locali, se propune concesionarea serviciilor prin licitaţie deschisă, pe o perioadă de 10 ani, recuperarea investiţiei urmând să fie făcută în rate, de 16 la sută din totalul venitului operatorului.

Pe termen lung, sistemul e-tiketing urmăreşte controlul operaţional mai bun în ceea ce priveşte fluxul pasagerilor, reducerea costurilor actuale cu forţa de muncă asociată pentru vânzarea biletelor, creşterea nivelului de folosire a transportului în comun.

Consultantul acestui proiect, Ardanuy Ingineria, a propus municipalităţii concesionarea serviciului e-tiketing prin licitaţie deschisă, pe o perioadă de 10 ani, către un operator privat.

“CTP va deţine în continuare baza materială concesionată de municipiul Arad şi obligaţia asigurării transportului public de persoane la nivel local, şi păstrează şi

dreptul exclusiv de a colecta veniturile generate de folosirea serviciului de transport public. CTP trebuie să achite în continuare o redevenţă anuală către municipiul Arad pentru dreptul de exploatare a serviciului public de transport local  CTP trebuie să plătească spre municipiul Arad redevenţa sa, să reţină procentul cuvenit sieşi prin contractul de concesiune şi să transfere în contul Operatorului Economic procentul din încasări datorat acestuia prin contractul de concesiune”, se arată în hotărârea CLM.

Costurile acestei investiţii se ridică la 8,5 milioane de euro, din care peste 900.000 de euro reprezintă achiziţia echipamentelor, peste 660.000 euro reprezintă serviciile de instalare, iar 4,8 milioane de euro sunt serviciile de mentenanţă a sistemului pe o perioadă de 10 ani. De asemenea, peste 1,4 milioane de euro va costa sistemul GPS şi peste 610.000 euro se va investi în sisteme auxiliare.

Sistemul recomandat pentru implementarea pe tramvaiele si autobuzele din Arad are în vedere o combinaţie de bilet care va putea fi cumpărat prin SMS, card inteligent, şi card de hârtie.

În ceea ce priveşte echipamentele pentru vânzarea biletelor, se propune implementarea de dispozitive de vânzare a cardurilor inteligente, de dispozitive automate pentru încărcarea cardurilor, în varianta de oferire de rest şi fără rest şi dispozitive de vânzare a biletelor ocazionale. De asemenea, s-a propus cumpărarea de echipamente de validare pentru citirea cardurilor inteligente, care să fie amplasate la fiecare intrare a vehicolului, dispozitive de citire portabile pentru inspector.

Totodată, consultantul a propus implementarea unui sistem GPS pentru localizarea flotei în timp real, dar şi un sistem de informare a cetăţenilor în staţii şi vehicule, un sistem de supraveghere la bordul vehiculului, şi un sistem de numărare a pasagerilor pentru un set de 10 vehicule.

Consultantul a avut în vedere şi un sistem de acces WI-FI la internet la bordul vehiculelor şi în staţii.

Recomandările redacției