Consiliul Concurenţei a finalizat un raport cu privire la funcţionarea firmelor de asigurări auto şi trage un semnal de alarmă în ceea ce priveşte deficienţele poliţelor RCA. Ceea ce şoferii şi presa susţin de mult timp este confirmat de o instituţie  a statului, deşi este vorba despre o asigurare obligatorie, poliţa RCA devine din ce în ce mai puţin atractivă din cauza preţurilor exorbitante solicitate de firmele de asigurări, care urmăresc doar să-şi maximizeze profitul, fără a ţine cont de interesele clienţilor. „În cadrul investigaţiei sectoriale privind piaţa asigurărilor auto, Consiliul Concurenţei a identificat probleme cu impact concurenţial, determinate de o serie de ineficienţe în funcţionarea sectorului asigurărilor auto. Analiza a arătat că se înregistrează creşteri ale barierelor de intrare pe piaţă, financiare şi reputaţionale, în cazul asigurărilor auto facultative, în timp ce accesul la ca­nalele de distribuţie este îngreunat în cazul asigurării de răspundere civilă. Consiliul Concurenţei a remarcat că are loc o reducere constantă a numărului de societăţi de asigurare, atât în segmentul CASCO, cât şi în segmentul RCA. Ieşi­rea Astra va accentua tendinţa de creştere a ratei de concentrare, în special în segmentul RCA”, se arată într-un comunicat de presă al Consiliului Concurenţei. În continuare, reprezentanţii instituţiei vorbesc despre faptul că anumite firme de asigurare folosesc practici incorecte, de natură să aducă atingere principiului liberei concu­- renţe. „Există indicii ale unor comportamente inadecvate în rândul societăţilor de asigurare, unele practici putând crea avantaje competitive unor societăţi: specularea gradului redus de cunoaştere al asiguraţilor cu privire la drepturile pe care aceştia le au şi forţarea unei plăţi parţiale a despăgubirilor; interpretarea de o manieră proprie a condiţiilor de producere a accidentului auto, astfel încât să nu despăgubească victima accidentului. Consiliul Concurenţei a identificat faptul că unii asi­guratori auto nu evidenţiază corect şi complet daunele apărute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigură la nivel corespunzător”, se mai arată în comunicat.
Ceea ce este foarte grav este că şoferii au ajuns să se gândească de două ori înainte de  a-şi face o poliţă de asigurare obligatorie pentru maşină, ceea ce ar trebui să le dea serios de gândit atât celor aflaţi în fruntea firmelor de asigurări, cât şi şefilor de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).  „Analiza Consiliului Concurenţei a relevat faptul că gradul de cuprin­dere în asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasi­gurate RCA sunt suportate de şoferii corecţi. O altă problemă identificată de Consiliul Concurenţei se referă la nivelul re­dus de cunoaştere a sistemu- lui bonus-malus (de exemplu, în ceea ce priveşte posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobândit. Unele practici adoptate de societăţile de asigurare şi unităţile de reparaţii auto afectează negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioară sau prin întârzierea plăţii reparaţiilor efectuate. Cu privire la evoluţia primelor tarifare în piaţa RCA, Consiliul Concurenţei, pe baza datelor puse la dispoziţie de către ASF şi având în vedere rata inflaţiei a constatat că: prima tarifară medie pentru persoa­ne fizice a crescut în perioada 2011-2014 cu aproximativ 16%; prima tarifară medie pentru persoane juridice a crescut în perioada 2011-2014 cu aproximativ 29%”, mai susţin cei de la Consiliul Concurenţei.
Taximetriştii ameninţă cu proteste
Nemulţumiri cu privire la explozia preţurilor poliţelor RCA au fost în toată ţara. La Arad, reprezentanţii taximetriştilor au anunţat, luna trecută,  că şoferii pe care îi reprezintă au ajuns la capătul răbdării, drept pentru care se pregătesc să organizeze un miting de protest. „Solicităm scăderea RCA-ului. Tariful RCA a crescut cu 300% în ultimele şase luni pentru activitatea de transport persoane şi marfă, inclusiv pentru taxi”, declara atunci Daniel Tomuţa, preşedintele Camerei Taximetriştilor. Mai mult, membrii Camerei cereau schimbarea urgentă a algoritmului de calcul a poliţei RCA, după criterii relevante profilului de risc al asiguratului. Potrivit reprezentanţilor Camerei Taximetriştilor, 50% din tariful RCA ar trebui să fie determinat de către caracteristicile tehnice ale autovehicului, iar 50% să fie determinat de cazierul auto al şoferul autovehiculului (identificat după CNP). „Un asemenea mod de calcul al poliţei RCA atrage după sine modificarea comportamentului unui asigurat RCA, în sensul creşterii responsabilităţii în trafic şi implicit, a creşterii siguranţei rutiere. De asemenea, ar trebui să existe posibilitatea ca reparaţia unui autovehicul în cazul unui eveniment rutier acoperit de o poliţă RCA să se poată face în baza propriei asigurări RCA, ulterior asiguratorul RCA care a achitat dăuna să aibă posibilitatea de regres asupra asiguratorului RCA al persoanei vinovate. În acest fel, se vor modifica criteriile de selecţie în momentul achiziţiei unei poliţe, responsabilizând pentru prima dată cumpărătorul unui astfel de produs de asi­gurare cu caracter obligatoriu. Pe de altă parte trebuie să ştiţi că s-a ajuns ca în condiţiile actuale, asigurarea să coste, în cazul unui Opel din 2005 înregistrat pe firmă, 809 lei/şase luni, iar în cazul unui Ford din ’95, înscris pe PFA să coste 250 de lei/şase luni, în timp ce pentru un Logan înre­gistrat pe un SRL, în regim de taxi,  asigurarea variază între 6.000 – 16.302 lei/an”, a mai spus Tomuţa.
La sfârşitul anului trecut, deputatul liberal de Arad, Eusebiu Pistru, a tras, la rândul său,  un semnal de alarmă asupra efe­c­telor catastrofale pe care le va avea nivelul aberant al asigură­rilor RCA asupra economiei româneşti. „Imposibilitatea firmelor de transport de a plăti aceste sume astronomice pentru RCA va conduce la falimentul firmelor mici de transport rutier şi la mutarea în alte ţări a firmelor medii şi mari de transport rutier din România şi poate conduce la o creştere a RCA pentru cei care supravieţuiesc captivi în sistemul obligatoriu de asigurări RCA din România la valori care pot trece de 1.000 de euro pentru un Logan. Nu este normal ca o maşină să redevină un lux pe care nu şi-l pot permite nici măcar cetăţenii cu venituri decente”, declara Pistru.
Unii arădeni renunţă la poliţă
Mai trebuie spus că unii dintre arădenii cu venituri mici au ajuns să renunţe la poliţele RCA, cel puţin pe perioada iernii. „Sunt pensionar şi am o pensie de doar 1.000 de lei. Sunt bolnav, trebuie să dau câteva sute în fiecare lună pe medicamente, mai trebuie să plătesc între­ţinerea aşa că nu mai am bani şi pentru a face RCA-ul la maşină. Acum pe timp de iarnă o las în faţa blocului, aşa că nu-i mai fac nici asigurare. La primăvară voi vedea cum stau cu banii. Mă gândesc serios să o vând, pentru că aşa nu se mai poate”, susţine Mihai M., un pensionar din municipiu. Din păcate, mulţi alţi locuitori din Arad se află într-o situaţie similară.

Recomandările redacției