Liviu Dragnea a sugerat posibilitatea unei ordonanțe pentru adoptarea Codului administrativ pe care el și Sevil Shhaideh l-au elaborat în anul 2015, iar ulterior, în 2016, Vasile Dâncu l-a completat. De atunci, din 2016, proiectul se află la Parlament.
„Dacă va rămâne tot în Parlament, tot în proceduri de revizuire, de reata­care la Curtea Constituţională, riscăm să pierdem şi acest an, pentru că sistemul administrativ din România trebuie uşurat, aerisit, trebuie îmbună­- tăţit. Primarii, consilierii locali, preşe­dinţii de Consilii Judeţene, oamenii au nevoie de o administraţie suplă. Acesta este obiectivul principal al acestui Cod administrativ. Dacă Guvernul va consi­dera oportun, eu susţin cu tărie lucrul acesta“, a declarat Liviu Dragnea. La conferința de presă, Dragnea a fost întrebat dacă susţine un Cod administrativ cu pensii speciale pentru primari şi aleşii locali. Răs­punsul său în doi peri „Aveţi nişte teme, care, după părerea mea, sunt parazite, cu tot respectul“ este de natură să devoaleze unul dintre motivele emiterii ordonanței. Curtea Constituțională a respins pensiile speciale pentru aleșii locali, pe motiv de neconstituționalitate. Repunerea pe tapet a posibilității eludării deciziei CCR ar putea fi o tentativă a lui Dragnea de a recâștiga susținerea primarilor, de care are nevoie ca de aer, atât pentru păstrarea puterii în partid, cât și în perspectiva vii­toarelor scrutinuri electorale. Dacă primarii, dezamăgiți de incapacitatea majorității parlamentare de a le răsplăti devotamentul, refuză să se implice în atragerea electoratului, dezastrul este asigurat.
„Primarii reprezintă un motor uriaş de dezvoltare pentru această ţară şi pentru asta trebuie să li se pună la dispoziţie şi minime avantaje, vorbim de minime avantaje, pentru că ei îşi asu­mă prin semnătură orice proiect se face în acea localitate, orice decizie care trebuie luată în acea localitate”, a motivat Dragnea. Oare, nu cumva exact acordarea de puteri discreționare primarilor a fost unul dintre motivele tergiversării dezbaterii și adoptării în Parlament a proiectului? Nu cumva, prin acest proiect, se urmărește atotputernicia baronilor locali, indiferent de culoarea lor politică, iar țara va continua să fie divizată în baronii locale, la discreția celor două partide mari?
Un al doilea posibil motiv pentru adop­tarea proiectului prin ordonanță a fost sugerat tot de o întrebare la conferința de presă. Întrebat dacă susţine o formă a Codului administrativ care să prevadă posibilitatea comunităţilor locale să traducă documente în limba maghiară, Dragnea a răspuns tot cu jumătate de gură: „Asta e de văzut. Probabil că nu”. Oricum ai întoarce-o, aceasta înseamnă „posibil”. Iar acest posibil nerostit poate fi, în fapt, o promisiune pentru UDMR, care are multe propuneri, unele de-a dreptul scandaloase, pentru Codul administrativ. Pentru ca acest posibil să poată fi transpus în realitate, UDMR trebuie să susțină pe mai departe majoritatea în Parlament. Nu putem ști ce promisiuni o fi făcut Dragnea UDMR-ului, dar faptul că, hodoronc-tronc, după ani de tergiversări, se vrea ordonan­ță, ar putea însemna că Dragnea a cedat presiunilor UDMR, în schimbul voturilor. Alt­fel, nu văd la ce atâta grabă.

Recomandările redacției