În numerele trecute ale ziarului nostru vă informam că vânatul din pădurea de la Frumuşeni este pus în pericol ca urmare a faptului că un drum forestier a fost închiriat de Direcţia Silvică, astfel încât este folosit de camioane de mare tonaj, care transportă piatră şi alte produse similare extrase din cariera deţinută de SC Del Bono& Co S.A. Vă reamintim că deşi camioanele cu pricina au la dispoziţie un drum de acces prin câmp, societatea a încheiat un protocol cu reprezentanţii Direcţiei Silvice pentru a folosi un drum forestier care trece prin pădure. Cum era şi normal, drumul e prevăzut cu bariere, pe acolo având dreptul să circule doar personalul silvic şi cei de la asociaţia de vânătoare care gestionează fondul cinegetic. Cu toate că impactul pentru floră şi faună este unul enorm, ca urmare a faptului că zeci de camioane de mare tonaj, încărcate până la refuz, trec zilnic prin pădure, Direcţia Silvică nu ia nicio măsură. Vânătorii cu care am stat de vorbă ne-au povestit că „vânatul e praf; când este secetă, toată vegetaţia de lângă drum e acoperită cu un strat de praf de două degete.” După cum scriam, reprezentanţii Asociaţiei de Vânătoare „Lazăr Hunting”, care gestionează fondul de vânătoare de la Frumuşeni, au fost şi sunt în continuare extrem de revoltaţi de ceea ce se întâmplă cu acel drum. „Este vorba despre un drum forestier, dar Direcţia Silvică l-a dat în exploatare celor de la Del Bono. Şoferii care circulă cu camioanele pe acolo abuzează de dreptul pe care l-au primit, circulă cu viteză mare şi distrug habitatul animalelor. Acestea au nevoie de linişte, după ce se hrănesc şi se adapă. Întregul fond de vânătoare are aproximativ 15.400 de hectare, iar pădurea vreo 740 de hectare. În afara acestei păduri, animalele nu au unde să se adăpostească. În plus, din cauza tonajului au deviat puţin drumul şi au pătruns în zona administrativă. Din cauză este aproape de canton, pereţii acestuia au început să crape. Când a fost construit a fost pentru a fi un drum forestier, pentru maşini de tonaj mic”, ne-a declarat Ioan Gligor, şeful Serviciului de Pază din cadrul Asociaţiei „Lazăr Hunting”.

A fost sesizată Garda Forestieră Oradea

Cum era şi normal Asociaţia de Vânătoare „Lazăr Hunting”a făcut demersuri către Direcţia Silvică, pentru interzicerea accesului camioanelor prin pădure, însă acestea nu au fost încununate de succes, cu toate că, după câte povesteşte Glogor, şeful Ocolului Silvic Iuliu Moldovan a avut ocazia să se convingă pe pielea lui de pericolul reprezentat de camioane, când o maşină de mare tonaj care circula cu viteză era să-l lovească. Acum,  cei de la „Lazăr Hunting” au depus o sesizare la Garda de Mediu instituţie care a efectuat un control în pădurea de la Frumuşeni. De asemenea, pentru soluţionarea problemelor de ordin cinegetic şi silvic, precum şi legalitatea utilizării drumului forestier de o firmă privată care pune în pericol vânatul, sesizarea a fost redirecţionată către Garda Forestieră Oradea. „Pentru activităţile de exploatare agregate minerale din albia Mureşului, instituţia noastră a identificat două societăţi comerciale (dintre care o societate are activitatea sistată din luna ianuarie 2016), acestea fiind autorizate din punct de vedere al protecţiei mediului. Pentru utilizarea drumului forestier, cele două societăţi deţin contract de închiriere încheiat cu Direcţia Silvică Arad – Ocolul Silvic Iuliu Moldovan”, se arată în răspunsul primit de Asociaţia de Vânătoare „Lazăr Hunting” de la Garda de Mediu. De altfel, din informaţiile pe care le deţinem, drumul ar fi fost închiriat pe o sumă infimă de silvicultori, astfel încât vânătorii se întreabă cine are totuşi de câştigat de pe urma acestei afaceri, de pe urma căreia, cu excepţia Del Bono, toată lumea are de pierdut. Poate că un control serios făcut la Direcţia Silvică Arad ar putea să lămurească şi această problemă.

Reprezentanţii Del Bono, mult mai reţinuţi în declaraţii

Deşi data trecută şi-au prezentat punctul de vedere, acum reprezentanţii Del Bono nu au vrut să dea prea multe detalii cu privire la suma pe care o plătesc lunar pentru folosirea drumului forestier. „Pot doar să infirm că noi plătim acea sumă infimă după cum spuneţi dumneavoastră”, s-a mulţumit să declare Adriana Mihăilescu, unul dintre directorii Del Bono, fără a preciza care este suma pe care societatea o plăteşte către Direcţia Silvică.

La fel cum ne-a obişnuit deja, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Silvice Arad, acesta nu ne-a răspuns nici de data aceasta la telefon, astfel încât suntem în imposibilitatea de a prezenta şi punctul de vedere al instituţiei pe care o reprezintă.

În încheiere trebuie spus că poate ar fi bine, pe viitor, ca angajaţii Direcţiei Silvice să se intereseze cam cât costă închirierea unui loc în piaţă, cam cât plătesc vânzătorii ambulanţi de mărţişoare şi alte produse similare, pentru a putea să-şi desfăşoare activitatea câteva zile pe străzile din municipiu şi abia apoi să închirieze drumurile forestiere. Asta, bineînţeles dacă maşinile, camioanele sau utilajele care vor circula pe acolo nu pun în pericol fauna.

Recomandările redacției