DN 76, un drum european pe care se circulă în condiţii sub orice critică

0
171

Modul defectuos în care s-au derulat lucrările de reabilitare a DN 76 (Deva-Oradea) care este şi drum european (E 79) a făcut să curgă râuri-râuri de cerneală. Ziarul nostru a tras nenumărate semnale de alarmă cu privire la ceea ce se întâmplă în zonă, conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) i-a tras sau s-a făcut că-i trage de urechi pe constructori, dar cu siguranţă a dat publicităţii o serie de comunicate de presă, pentru a comunica opiniei publice constatările făcute. Rezultatul nu este, cel puţin până acum, vizibil. Lucrările au început în urmă cu aproximativ patru ani şi nu au fost finalizate nici în momentul de faţă.

În urma unei documentări pe care am făcut-o în cursul săptămânii, am avut prilejul să constatăm că localnicii din zona Vârfurile nu exagerează deloc atunci când spun că se iau cu mâinile de cap ori de câte ori sunt nevoiţi să circule cu maşinile pe porţiunea de drum care se află încă în reabilitare. Carosabilul era decapat pe o distanţă de câţiva kilometri, astfel încât toţi şoferii care doreau să nu-şi facă praf maşinile erau nevoiţi să facă manevre peste manevre, de parcă ar fi participat la curse cu jaloane. Asta, în condiţiile în care ar fi fost cât se poate de normal ca lucrările să se fi încheiat de câţiva ani. În plus, dacă de la Vârfurile o iei înspre Oradea, DN 76 (E 79), se transformă, pe partea dreaptă, din cauza lucrărilor, e drept, din drum naţional şi european în drum de şantier. Astfel încât numai călător de la Deva la Oradea să nu fii, că ajungi să îţi rogi moartea dacă o iei cu maşina pe o astfel de „şosea”.

În ceea ce ne priveşte, sperăm că lucrările nu vor mai dura mult.

Un drum european lăsat mult timp de izbelişte

Vă reamintim că încă din 2014, ziarul nostru scria că lucrările de reabilitare a DN 76 se desfăşoară într-un ritm nesatisfăcător. Motivul? Reabilitarea porţiunii de drum care străbate judeţul Arad a fost oprită, la un moment dat, localnicii spunând că acest lucru s-a întâmplat din cauza lipsei de fonduri. În 2014, constructorii s-au apucat din nou de lucru, însă firmele cărora li s-au repartizat diferite tronsoane îşi îndeplineau obligaţiile contractuale în mod diferit. „De la Ioneşti, până la Groşi şi până la intrarea în judeţul Bihor se lucrează fest. În schimb, între Vârfurile şi judeţul Hunedoara nici vorbă de aşa ceva. Lucrările stagnează de multă vreme, nu vezi niciun muncitor pe marginea drumului, pe utilaje s-a prins rugina, iar noi, care suntem nevoiţi să circulăm pe aici ne distrugem nervii aşteptând la semafoare. Pe de o parte şi alta a drumului sunt făcute săpături, iar pe Dealul Şortocului, s-a început să se facă două consoloidări de ziduri, una la începutul pantei de urcare de la Hălmagiu, alta la o distanţă câţiva zeci de metri”, ne povestea atunci un şofer revoltat.

La începutul anului trecut, lucrările au fost reluate, însă localnicii povesteau că nu s-a lucrat cum scrie la carte, în urma muncitorilor rămânând o serie de gropi care, pe timp de ploaie, au provocat pagube şoferilor ce nu le-au văzut din cauza apei. La începutul anului în curs ziarul nostru trăgea încă un semnal de alarmă, în condiţiile în care carosabilul era aproape impracticabil în zona comunei Hălmagiu.

Măsuri mai eficiente sau mai puţin eficiente

Cum scriam mai sus, reprezentanţii CNADNR au făcut între timp o serie de controale la faţa locului şi au dispus o serie de măsuri. Unele au fost mai eficiente, iar altele mai puţin eficiente, pentru că altfel nu ne putem imagina de ce lucrările trenează atât de mult. În cele ce urmează vă prezentăm concluziile unui control făcut acum o lună, aşa cum au fost puse la dispoziţia noastră, prin intermediul unui comunicat de presă.  „Având în vedere importanța drumului național DN 76, Deva – Oradea, km 0+000 – km 184+390, CNADNR SA face următoarele precizări: Lucrările drumului național DN 76 au fost împărțite pe mai multe loturi, respectiv: Şoimuș – Brad, km 0+000 – km 30+436, lot 1, Antreprenor Asocierea Selina şi Doprastav a.s., stadiul fizic (56,72%). Acest lot a înregistrat o ușoară evoluție. În cazul în care proiectantul nu va transmite detaliile de execuție pentru podețe și proiectul de parapete într-un termen rezonabil, care să nu afecteze desfășurarea lucrărilor, se vor face toate demersurile în vederea executării asigurării profesionale a acestuia și realizarea acestor proiecte cu un alt operator economic. Termenul limită pentru realizarea acestora este 15 mai 2016, având un stadiul fizic de 56%; Lotul 2, Brad– Ionești, km 35+432 – km 55+425 – Stadiul fizic 90%, Antreprenor PORR Bau GmbH, lucrările sunt executate conform graficului de lucrări; Lotul 3, Ionești – Vârfurile, km 55+425 – km 69+350, Antreprenor Asocierea Construcciones Lujan SA/Viales y Obras Publicas SA, contract reziliat; În data de 23.09.2014 s-a deplasat o comisie a CNADNR în şantier şi s-a constatat lipsa de  mobilizare a personalui şi de echipamente a Antreprenorului. În data de 24.09.2015, CNADNR S.A a emis înştiinţarea de reziliere a contractului 5R11, Ionesti-Varfurile, km 55+425-km 69+350. Decizia privind rezilierea contractului a fost luată ca urmare a repetatelor constatări din teren referitoare la slaba mobilizare a antreprenorului şi a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de către antreprenor, fapt ce a atras după sine aplicarea clauzelor contractuale, respectiv rezilierea contractului”, se arată în comunicat.

În continuare, cei de la CNADNR, au ţinut să precizeze că au  început demersurile necesare pentru organizarea unei noi licitaţii a lucrării dintre Ioneşti şi Vârfurile. În ceea ce priveşte tronsonul Vârfurile-Ştei, unde lucrează Construct Mod SRL, perioada de execuţie a lucrărilor a expirat la 1 iunie 2015, însă s-a acordat un nou termen.

„Un proces greoi”

Toate contractele de reabilitare ale drumului național DN 76, Deva – Oradea, au ca termen de finalizare luna noiembrie 2016. „Reabilitarea pe DN 76 ca şi pe alte drumuri naţionale a fost un proces greoi, cu multe întârzieri şi chiar blocaje. Pe bună dreptate oamenii sunt nemulţumiţi de starea drumurilor şi ritmul lent de lucru. La o scurtă radiografie, am identificat cauzele întârzierilor şi am încercat să găsim soluţii. În acest moment, solicit antreprenorilor şi tuturor factorilor implicaţi să depăşească animozităţile existente şi să conclucreze pentru finalizarea proiectului. N-aş vrea să ajungem la măsuri extreme precum rezilierea contractelor, relicitarea lor şi din nou amânarea finalizării, dar dacă va fi cazul, fără ezitare, o vom face”, susţinea, luna trecută, Cătălin Homor, directorul general CNADNR SA.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.