Doar 20% dintre români pre­feră să cumpere în mod constant produse din pieţele tradiţionale, iar ponderea lor este în scădere, a declarat Teodor Birţ, preşedintele Asociaţiei Administratorilor de Pieţe din România (AAPR), într-o conferinţă de presă. Asociaţia a demarat campania #merglapiaţă, prin care îşi propune să readucă lumea în faţa produselor de pe tarabe, să informeze tinerii că îşi pot lua de aici produse mult mai proaspete decât în hipermarketuri şi mult mai gustoase, încurajând astfel producţia autohtonă. „În prezent, pieţele reprezintă doar 20% din vânzări şi mi-e teamă că ponderea va scădea pe viitor, la cum arată tendinţele. Noi asta încercăm, să atragem cât mai mulţi tineri să cumpere din pieţe, pentru că la piaţă vin mai ales bătrânii, cei care au fost obişnuiţi cu această formă de comerţ. Încercăm prin aceste campanii să aducem şi tinerii alături de noi, să le redeschidem apetitul pentru produsele româneşti, care au o calitate superioară faţă de cele din import”, a precizat Teodor Birţ.
El a arătat că a purtat discuţii şi cu autorităţile locale, în subordinea cărora se află cele mai multe pieţe, pentru a iniţia proiecte de moder­nizare a spaţiilor, astfel încât acestea să devină mai atractive pentru segmentul tinerilor. „Consumul de produse din pieţe duce şi la încurajarea economiei româ­neşti, întrucât majoritatea produselor de aici sunt autohtone şi vin direct de la producători. Spre exemplu, în Piaţa Obor, 70% dintre comercianţi sunt produ­cători, iar 85% dintre produse sunt româneşti“, a continuat Birţ.
AAPR a organizat miercuri o conferinţă de presă pe această temă în Piaţa Obor din Capitală, unde au fost prezenţi mai mulţi bucătari celebri din emisiunile de profil, precum Patrizia Paglieri şi Antonio Passarelli, dar şi nutriţio­nişti, care au explicat oamenilor că produsele din pieţe sunt mult mai gustoase şi mai sănătoase. „Fructele şi legumele de aici, din piaţă, sunt culese ieri. Există etichete cu data când au fost recoltate. La hipermarket, lan­ţul este mult mai lung, marfa se duce la depozitul central, de acolo se aduce în magazin, stă câteva zile în frigidere, apoi sunt scoase afară. Nu avem acelaşi produs. Pierde din cali­tăţile nutriţionale şi din gust, este un produs total diferit“, a spus Antonio Passarelli, chef la un restaurant de lux.
Potrivit datelor Asociaţiei Administratorilor de Pieţe din România, românii mănâncă mai multe produse din import decât din producţia internă, deşi agricultura ro­mânească este capabilă să hră­- nească întreaga populaţie a ţării. Acest lucru face ca, de 10 ani, de­ficitul comercial să fie afectat ma­siv de comerţul cu produse agro­a­- limentare. Potrivit ultimului raport INS, în perioada ianuarie-mai 2018, deficitul comercial este mai mare cu 546,8 milioane de euro faţă de 2017, ajungându-se astfel la 5 miliarde de euro. „După datele MADR, România a înregistrat şi anul trecut un deficit record de 853,9 milioane de euro în co­merţul cu produse agroalimen­tare, în creştere cu 53% faţă de 2016, importurile ajungând la 7,1 milioane de euro faţă de 6,51 miliarde de euro.”, a adăugat Teodor Birţ.( AGERPRES)

Recomandările redacției