afis filarmonica Biroul de presă al Filarmonicii de Stat Arad

Joi seara – DON PASQUALE va cuceri scena Filarmonicii de Stat Arad

„În Don Pasquale, una dintre bijuteriile comediilor muzicale din secolul al XIX-lea, Donizetti realizează și aici aliajul specific între buf și liric, spiritual și sarcastic, propriu concepției sale teatral-muzicale, impunând unul dintre marile titluri ale repertoriului de operă. După Elixirul Dragostei, opera pusă în scenă în debutul stagiunii trecute, filarmonica arădeană are satisfacția de a oferi publicului său select o altă capodoperă donizettiană.” – dr. Alin Văcean – directorul General al Filarmonicii de Stat Arad

Succesul din 1842 de la Viena al operei Linda di Chamounix l-a determinat pe Gaetano  Donizetti să abordeze şi alte subiecte pentru Opera sau Teatrul Italian din Paris, iar un nou libret inspirat de textul lui Angelo Anelli şi realizat de Giovanni Ruffini, un exilat politic la Paris, cunoaşte o finalitate imediată, prin apariţia la data de 3 Ianuarie 1843 pe scena Teatrului Italian, a operei Don Pasquale.

Scrisă în aproximativ 11 zile, noua creaţie se bucură de un succes spontan, multiplicat în lunile imediat următoare pe scenele din Milano, Viena, Londra şi Bruxelles. Don Pasquale se numără astăzi printre cele trei mari opere comice italiene, de rang egal cu Elixirul dragostei şi Bărbierul din Sevilla (Gioacchino Rossini) şi surprinde prin irezistibilul melanj de comedie, compoziţii de o calitate extraordinară şi melodiile sale memorabile.

Interpretată pentru prima oară pe scena Filarmonicii din Arad, în seara de 3 aprilie 2014, partitura se bucură de prezenţa la pupitru a dirijorului clujean Horvath Jozsef, a soliştilor  Cristian Hodrea (Don Pasquale), Tony Bardon (Ernesto), Sandor Balla (Doctor Malatesta), Yolanda Covacinschi (Norina), David Buzgău (Notarul), a orchestrei simfonice şi corului academic, dirijat de Robert Daniel Rădoiaş.

Portret – Horváth József

Horváth József a început să studieze vioara şi pianul de la vârsta de şase ani. În anul 1999 a absolvit dirijatul coral iar în 2001 dirijatul de orchestră la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj, unde a fost îndrumat de Petru Sbârcea, Florentin Mihăiescu, Cornel Groza şi Gheorghe Victor Dumănescu. A participat la cursurile de măiestrie susţinute de Christfried Brödel, János Fürst, George Pehlivanian, Ghennady Rojdestvensky şi Kurt Masur.  Evoluţia profesională i-a fost influenţată în mod semnificativ şi prin participarea sistematică la repetiţiile şi concertele marilor dirijori Claudio Abbado, Rudolf Barshai, Sir Colin Davis, Adam Fischer, Gianluigi Gelmetti, Valery Gergiev, Philipe Herreweghe, Leonard Slatkin, Pinchas Steinberg, Jesús López-Cobos, Miguel Angel Gomez Martinez şi George Pretre.

Începând din 1999 este dirijor al Operei Maghiare şi în paralel, din anul 2006 şi al Operei Naţionale Române din Cluj. Dintre cele 30 de titluri asumate în repertoriul de operă amintim: Flautul fermecat, Don Giovanni, Elixirul dragostei, Lucia di Lammermoor, Bărbierul din Sevilla, Nabucco, Macbeth, Traviata, Rigoletto, Trubadurul, Simone Boccanegra, Forţa destinului, Bal mascat, Don Carlos, Aida, Otello, Boema, Madama Butterfly, Tosca, Turandot, Carmen, Cavalleria Rusticana, Paiaţe şi Candide.

Ca dirijor invitat a condus orchestrele Filarmonicilor din Arad, Bacău, Braşov, Cluj-Napoca, Satu-Mare, Sibiu, Timişoara, Târgu-Mureş, Orchestra Naţională Radio din Bucureşti, Orchestra de Cameră Radio din Bucureşti, Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română Timişoara, Corul Radiodifuziunii din Budapesta şi Orchestra Simfonică RTVE din Madrid.

A fost iniţiatorul şi directorul artistic al festivalului comemorativ Liszt 200, organizat la Opera Maghiară din Cluj în Octombrie 2011, în cadrul căruia au fost invitaţi printre altele Corul Radio din Budapesta, Corul Academic Radio din Bucureşti, Orchestra de Cameră Liszt Ferenc din Budapesta, organistul Fassang Laszlo, pianiştii Imre Rohmann, Daniel Goiţi şi Csiky Boldizsar. Pe lângă concerte, recitaluri şi un simpozion muzicologic, cu ocazia evenimentului s-a dezvelit o placă memorială pe clădirea fostei Redute unde marele pianist a concertat în anii 1846 şi 1879.

 

Portret – Yolanda Covacinschi

 

Yolanda Covacinschi a absolvit cursurile Academiei de Muzică Gheorghe Dima, iar din anul 2010 este solistă a Operei Maghiare din Cluj Napoca.

A urmat cursuri de măiestrie îndrumate de Mariana Nicolesco (Brăila, 2004), Ion Buzea (Cluj Napoca – 2004) şi Tomm Krause (Sommerakademie Salzburg – 2008), iar în palmaresul ei au fost cuprinse deja Premiul pentru cea mai tânără interpretă – ediţia din 2004 a Concursului şi Festivalului Liedului Românesc din Braşov, Premiul II la ediţia din anul 2005 a aceleiaşi competiţii, Premiul pentru cea mai tânără soprană la ediţia din 2005 a Concursului internaţional de canto Hariclea Darclée şi Premiul Martha Joja la Concursul internaţional de lied Ionel Perlea (2008).

Repertoriul de scenă al sopranei cuprinde roluri din spectacole de secol XVII – Georg Friedrich Händel (Giulio Cesare in Egitto), Jean Philippe Rameau (Pygmalion) şi Henry Purcell (Dido şi Aeneas), opere mozartiene – Flautul fermecat, Don Giovanni, Der Schauspieldirektor – sau partiturile secolului al XIX-lea italian: Gioacchino Rossini (Bărbierul din Sevilla, Contele Ory), Gaetano Donizetti (Don Pasquale, Lucia di Lammermoor), Giuseppe Verdi (Rigoletto, Giovanna D’Arco) şi Giacomo Puccini (Boema, Gianni Schicchi), operele Brankovics Gyorgy, Sarolta şi Hunyadi Laszlo de Ferenc Erkel, dar şi titluri de musical şi operetă: Silvia de Emmerich Kalman, Ali Baba şi cei patruzeci de hoţi de Venczel Peter, Cei trei muşchetari de Farkas Ferenc, Csinom Palko de Karkas Ferenc.

Yolanda Covavinschi a colaborat cu Opera Naţională Română din Cluj Napoca, Opera Naţională din Budapesta, Teatrul Thalia din Budapesta, Teatrul Erkel din Budapesta, Teatrul Tamasi Aron din Sf. Gheorghe şi Filarmonicile din Oradea și Cluj Napoca.

 

 

Recomandările redacției