Dr. Alin Văcean: „Improvizaţia – fenomen procesual în creaţia muzicală în raport cu tehnicile elaborate”

1
97

Semnal editorial

copertaFoarte mulţi dintre cititorii noştri îl cunosc pe profesorul şi compozitorul Alin Văcean, directorul Filarmonicii de Stat din Arad. Au ocazia să-l vadă la fiecare spectacol organizat de către prestigioasa noastră instituţie muzicală, atât la Palatul Cultural, cât şi în diversele alte locaţii – mai puţin convenţionale – din municipiul şi judeţul nostru. Însă, mai puţini sunt aceia care au informaţii şi despre preocupările ştiinţifice ale doctorului în Muzică, Alin Văcean, coordonat pentru obţinerea acestui înalt titlu ştiinţific de către binecunoscutul universitar clujean, prof. univ. dr. Constantin Rîpă. Iată de ce ne simţim datori să prezentăm publicului larg cea mai recentă lucrare ştiinţifică a directorului Filarmonicii de Stat Arad, prof. dr. Alin Văcean, intitulată  „Improvizaţia – fenomen procesual în creaţia muzicală în raport cu tehnicile elaborate”. O lucrare de referinţă în domeniu, publicată la editura „Risoprint” din Cluj-Napoca, în condiţii grafice excelente. „Cartea lui Alin Văcean – menţionează prof.univ.dr. Constantin Rîpă în prefaţa acesteia – este un produs muzicologic de mare valoare, util atât pentru cercetarea ştiinţifică, dar mai ales pentru interpreţi, întrucât conştientizează problema improvizaţiei, care pare să devină din nou subiect de actualitate”. Deşi la prima vedere ar părea un paradox, improvizaţia poate fi cercetată şi din punctul de vedere al rigorii ştiinţifice, iar dr. Alin Văcean demonstrează acest lucru: „Improvizaţia are legile ei şi se supune anumitor reguli şi exigenţe – care nu au fost şi care încă nu sunt întotdeauna clare şi bine explicate. Tinerii instrumentişti trebuie formaţi în această direcţie – metodologia improvizaţiei trebuie să reprezinte aparatul lor de lucru. Se simte aşadar nevoia creării unui cadru organizat al improvizaţiei”. În prima parte a lucrării sale, profesorul şi compozitorul dr. Alin Văcean defineşte sensurile noţiunii de improvizaţie muzicală, propunând şi un recurs la istoriografia problemei. În partea a doua, autorul analizează originile americane ale improvizaţiei muzicale – de unde şi premisa suprapunerii cu jazzul – precum şi extensia europeană  a fenomenului muzical cercetat, inclusiv în ceea ce priveşte şcoala românească de compoziţie. Finalul cercetării prezintă o analiză aplicată a unei lucrări de referinţă pentru aleatorismul românesc – „Ritual pentru setea pământului” de Myriam Marbé.

1 COMENTARIU

  1. Cu tot respectul CUM ISI TOT PUNE ACEST TANAR DOMN DR in fata numelui???CHiar nu realizeaza ca e penibil???Obtinindu-si postul de director din cumetrii politice continua sa ne uimeasca cu pudibonderia cu care isi etaleaza ineptiile … Lumea muzicala te cam vede mai directorasule de tinichea …

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.