DN 76 pagina

Sectorul atribuit firmei spaniole a fost lăsat în părăsire

Lucrările de reabilitare a DN 76 se desfăşoară într-un ritm nesatisfăcător. Începută în urmă cu aproximativ doi ani, reabilitarea porţiunii de drum care străbate judeţul Arad a fost oprită, la un moment dat, localnicii spunând că acest lucru s-a întâmplat din cauza lipsei de fonduri. Anul acesta, constructorii s-au apucat din nou de lucru, însă firmele cărora li s-au repartizat diferite tronsoane îşi îndeplinesc obligaţiile contractuale în mod diferit. Dacă pe tronsonul Ioneşti-Groşi-limită cu judeţul Bihor, drumarii de la Construct Mod Oradea pot fi văzuţi la muncă, iar rezultatele se observă cu ochiul liber, nu acelaşi lucru se poate spune de firma spaniolă, care a câştigat licitaţia pentru a reabilita Vârfurile-limită cu judeţul Hunedoara. Mai mulţi şoferi din zonă, ne-au contactat, extrem de nemulţumiţi de condiţiile în care sunt nevoiţi să circule. „De la Ioneşti, până la Groşi şi până la intrarea în judeţul Bihor se lucrează fest. În schimb, între Vârfurile şi judeţul Hunedoara nici vorbă de aşa ceva. Lucrările stagnează de multă vreme, nu vezi niciun muncitor pe marginea drumului, pe utilaje s-a prins rugina, iar noi, care suntem nevoiţi să circulăm pe aici ne distrugem nervii aşteptând la semafoare. Pe de o parte şi alta a drumului sunt făcute săpături, iar pe Dealul Şortocului, s-a început să se facă două consoloidări de ziduri, una la începutul pantei de urcare de la Hălmagiu, alta la o distanţă câţiva zeci de metri”, povesteşte un şofer revoltat. Un alt localnic susţine că dacă vine iarna, situaţia va fi şi mai grea. „Vedeţi şi dumneavoastră, pe drum este o adevărată harababură. Va fi vai de noi dacă lucrurile nu se rezolvă până la iarnă”, susţine bărbatul. De asemenea, mulţi dintre cei cu care am stat de vorbă, inclusiv simplii angajaţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) se întreabă de ce lucrarea a fost atribuită unei firme spaniole care nu-şi face treaba aşa cum scrie la carte, iar firmele româneşti sunt lăsate să intre în faliment. „Aşa se întâmplă când în loc să fie lăsaţi să lucreze românii noştri, contractele sunt date unor străini. Dacă ar fi să mă întrebaţi pe mine, cei care nu-şi fac treaba, ar trebui să fie înlocuiţi”, susţine un angajat al CNADNR, care doreşte să-şi păstreze anonimatul.

În grafic?

Deşi am încercat să obţinem un punct de vedere din partea reprezentanţilor firmei spaniole, aceştia nu a dorit să stea de vorbă cu noi, mulţumindu-se să spună că sunt în grafic, dar că firma nu lucrează atâta timp cât nu i-au fost alocaţi banii necesari.

În condiţiile în care reprezentanţii Regionalei de Drumuri şi Poduri Timişoara din cadrul CNADNR susţin că pot răspunde doar solicitărilor făcute în scris, am trimit câteva întrebări pe adresa instituţiei. Astfel, am dorit să aflăm când a fost atribuit contractul de reabilitare a respectivului tronson; care este termenul de finalizare a lucrărilor; care este lungimea sectorului de drum atribuit firmei spaniole; dacă din punctul de vedere al CNADNR graficul de execuţie este respectat; care este valoarea contractului; dacă plăţile către executant au fost făcute la termen şi ce măsuri se vor lua împotriva constructorului, în condiţiile în care se dovedeşte că şi-a încălcat obligaţiile contractuale.

Voicu Sida

Lucian Şerban

Recomandările redacției