Cea de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Clasic s-a încheiat duminică, după nouă zile în care publicul arădean a fost martorul unor experienţe teatrale unice. Performanţe actoriceşti, abordări regizorale de înalt rang, cabaret, dramă, comedie, teatru social, poezie, renaşterea modernă a unor simboluri demult apuse, toate acestea reunite în treisprezece spectacole autentice, producţii de marcă, multe dintre ele abia ieşite din matca artiştilor creatori. Ediţia de anul acesta a singurului festival de teatru clasic din România şi-a găsit resorturile în interpretarea modernă a clasicului, un traseu normal dar dificil, adoptat din ce în ce mai temeinic de creatorii momentului.

Teatrul „Regina Maria” Oradea, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul Mic, Teatrul Odeon, Teatrul „L.S. Bulandra”, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” Bucureşti, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, Teatrul „Maria Filotti” Brăila, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara şi un recital excepţional de poezie susţinut de Ion Caramitru şi Adrian Naidin au fost pilonii care au oglindit acest „clasic modern” propus de selecţionerul festivalului, teatrologul şi criticul Maria Zărnescu, formând astfel imaginea unei ediţii valoroase, ajunsă la deplina sa maturitate. Un cadou oferit Festivalului, trupelor participante şi publicului au fost cele două seri speciale din Boeme Cafe Teatru, acolo unde preţ de două ore, trupa „Blue Monday” născută tot la un festival de teatru – „Pledez Pentru Tine(ri)” de la Piatra-Neamţ – a reuşit să trezească amintiri frumoase prin melodiile celebre interpretate cu o firească notă de umor ce le-a adus aplauze furtunoase.

Finalul Festivalului a fost o sărbătoare, cum, de altfel, a fost întreaga ediţie din acest an, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad şi Teatrul Naţional Pécs din Ungaria aniversând un deceniu de colaborare. Un parteneriat special cu debutul în 2005, concretizat în schimburi anuale de spectacole, care au făcut dovada că mobilitatea culturală este reală, funcţionează şi este durabilă. „Beznă de mină”, piesa scrisă de arădeanul Csaba Székely, în regia lui Bérczes László, a fost obiectul „schimbului cultural” de anul acesta şi a purtat un mesaj pacifist adresat comunităţilor universale, mânate de răul etern care seamănă discordii de tot felul. Reprezentaţia a fost urmată de o întâlnire la care au participat Bogdan Costea – managerul Teatrului Clasic „Ioan Slavici” Arad, Gulyas Denes – directorul Operei Naţionale din Pécs, Bognar Levente – viceprimarul municipiului Arad, regizorul şi actorii spectacolului, echipa de organizare a Festivalului, precum şi reprezentanţi ai presei arădene. Arădenii sunt aşteptaţi în luna ianuarie la maratonul de teatru „Luna plină”.

Recomandările redacției