Muzicienii români s-au bucurat dintotdeauna de o largă apreciere atunci când au activat în afara granițelor țării noastre. Lista celor care au marcat arta interpretativă la nivel mondial este foarte lungă. Începând de la dirijori, interpreți, soliști vocali sau pur și simplu instrumentiști sau coriști în cadrul ansamblurilor simfonice de renume, românii au demonstrat peste tot talentul lor uriaș. Asta în ciuda tuturor ideilor preconcepute și răutăcioase despre români, în general, însă mai ales a lipsei unei culturi mari. Deși dureros, trebuie să admitem că în afara lui Enescu, muzica românească nu a dat nici un alt mare compozitor care să fie recunoscut la nivel mondial. Așadar, fără o școală componistică reprezentativă, România scoate paradoxal, an de an, nume importante pentru arta interpretativă mondială. Dacă Angela Gheorghiu este considerată de ani buni de zile cea mai mare soprană din lume de după Maria Callas, nume noi încep să își facă simțită prezența pe cele mai renumite scene de spectacole din Europa: Cristian Badea, Ion Marin, Florin Prunariu, Cristina Păsăroiu, Florin Petean, Leontina Văduva și mulți alții. De asemenea, multe ansambluri valoroase din lume au în componența lor instrumentiști apreciați, originari din România. Cam în același context, prestația unui grup de muzicieni arădeni, membri în cadrul Corului Academic și al Orchestrei Simfonice arădene, prezenți la unul dintre cele mai apreciate festivaluri de operă din lume, este unanim apreciată de către critica de specialitate. Romersteinbruch St. Margarethen este unul dintre cele mai bine cotate festivaluri de operă în aer liber din lume. La 40 de kilometri de Viena, un grup de întreprinzători au transformat o fostă carieră de piatră care datează încă din timpul romanilor, într-o adevărată citadelă a operei și a spectacolului. Timp de aproape două luni, cele peste 5.000 de locuri în aer liber sunt ocupate în totalitate, spectatorii înfruntând capriciile vremii pentru a viziona un spectacol de calitate. Festivalul se desfășoară în perioada 1 iulie – 17 august, repertoriul cuprinzând opera Aida de Giuseppe Verdi. Cu o investiție masivă, incluzând aici amenajarea spațiului în care se desfășoară festivalul, decorurile impresionante, calitatea artiștilor, focurile de artificii care au loc la terminarea fiecărei seri de spectacol, alegerea artiștilor care se efectuează cu mare responsabilitate, audițiile debutând cu câțiva ani înainte, proiecțiile cu laser și jocurile de lumini, au făcut ca festivalul de la St. Margarethen să fie declarat în acest an al patrulea cel mai bun din lume, într-un clasament realizat de către critica de specialitate. Pe prima poziție în acest clasament se găsește Arena din Verona (Italia), urmată de Les Choregies d’Orange (Franța) și Santa Fe Opera (America). Chiar dacă festivalul se desfășoară în Austria, ansamblul muzical, orchestra și corul, este alcătuit în totalitate din români, iar după cum spuneam o mare parte dintre aceștia sunt din Arad. Deși festivalul impresionează în primul rând prin grandoarea spectacolului, prestația muzicienilor români a jucat un rol însemnat în declararea Romersteinbruch St. Margarethen al patrulea festival de Open Air din lume.

Recomandările redacției