Partea favorită a fiecărui elev când vine vorba de școală e începutul ei. Fiecare toamnă este un nou început! Cei timizi vor să își facă prieteni, cei nepopulari vor să ajungă populari. E ca și ciclul vieții, inevitabil. Și ca să poți avea acest nou început în fiecare toamnă trebuie să ai mereu lucruri noi. Ghiozdanul tău, te definește. La fel și penarul, și caietele și copertele acestora. Pixul sau stiloul ocupă, de asemenea un loc de cinste. Și în fiecare toamnă se dă aceeași mare bătălie într-o clasă. Dacă le ai pe toate „ultimul răcnet”, vei fi acceptat, vei fi lăudat. Și astfel toți copiii își imploră părinții ca la fiecare început de septembrie să meargă la cumpărături…
Prețurile au crescut enorm
De acest fapt și-au dat seama și conducerile librăriilor, hipermarketurilor și a fiecărui magazin în parte. Și-au dat seama că au nevoie de lucruri care mai de care mai frumoase pentru a atrage clienți. De la ghiozdane cu Batman și Barbie, până la tot felul de chichițe de firmă, magazinele sunt pline ochi de rechizite. Și de copii care abia așteaptă să vadă ce lucruri noi au mai apărut față de anul precedent.
Așa am ajuns dimineața devreme într-o librărie. Într-adevăr, prețurile au crescut enorm față de când eram eu elevă, dar câte lucruri sunt acum și atunci nu erau! De la caiețele de notițe cu mesaje până la pixuri cu unicorni, librăria este acum plină de spiritul copilăriei. Fiecare caiet are povestea lui, fiecare penar se asorteză cu ghiozdanul lui, fiecare personaj de poveste sau desene animate are poza sa pe câte una-alta. Cu fiecare an care trece se inventează tot mai multe rechizite care le fac viața elevilor mult mult mai ușoară.
După ce m-am uitat bine jumătate de oră la caiete cu 30 de lei, penare cu 100 și ghiozdane cu mult mai mult de atât m-am hotărât să întreb un angajat dacă există vânzări (la asemenea prețuri…) „La noi e mereu lume dar într-adevăr, vânzările cresc considerabil când se apropie începerea școlii. Librăria se umple de copii entuziasmați cu părinții urmându-i și sunt uimiți de frumusețiile pe care le găsesc aici. Poate că prețurile nu sunt atât de rezonabile, sau alte rechizite sunt mai ieftine în alte părți, dar uite, toate sunt drăguțe, cu o semnificație, care de care mai frumoase și mai colorate pentru a le face pe plac micuților elevi”, susține angajatul. Întrebat dacă cumpărătorii s-au plâns vreodată de prețuri, acesta a răspuns: „De când lucrez eu aici cred că o singură dată s-a plâns cineva că e prea scump. Clienții sunt conștienți că aici vor găsi mereu lucruri de calitate și cele mai frumoase pentru copiii lor, de unde și prețurile. Dar și noi avem produse care sunt mai ieftine decât în alte părți. Avem seturi complete de rechizite pentru școală, tot ce are nevoie un copil mai puțin manuale, părinții mereu întreabă de manuale. Dar avem o secțiune cu cărți din programa școlară.”
Hipermarketurile au mai mult lipici la clienți
Și așa am plecat spre un hypermarket, în căutarea unui altfel de loc de sursă pentru rechizite. Acolo era plin ochi de ghiozdane, de creioane, markere, penare, mă făcea să mă simt ca și cum mi-aș retrăi copilăria. Prețurile, mult mai rezonabile, dar totuși ceva era schimbat. Aceleași personaje, dar nu aceleași modele, nu aceeași varietate de obiecte. Mai multe, dar mai simple. Și mult mai multă lume era acolo în căutarea fericirii copiilor. Spre deosebire de librărie, la hypermarket am putut observa și haine pentru începutul anului școlar, imitații de uniforme pentru cei mici și tot felul de alte articole de îmbrăcăminte. Am putut vedea de la seturi de caiete cu 30 de lei, la seturi de pixuri cu șase lei. Totul e mult mai rentabil într-un hypermarket, pentru că toate sunt mai de duzină, chiar dacă nu sunt exact ce visează copiii, sunt mai ușor de cumpărat pentru părinți. „Atâta timp cât nu sunt cumpărate în cantități mari, prețurile sunt foarte rezonabile la rechizite. Mi se pare ciudat să plătești bani grei pe un ghiozdan doar pentru că o are pe Violetta sau alt personaj din desene animate pe el. Da, fetița mea mă roagă mereu să îi iau anumite rechizite pe care le vede prin mall sau alte locuri dar poți găsi totul și aici. Îndr-adevăr calitatea e mai bună acolo, dar lor nu le pasă de calitate, oricum la toamnă vor vrea ceva nou”, povestește Corina Popovici, o mămică. „Nu pot să îi înțeleg pe cei ce spun că lucrurile din supermarket care nu sunt de firmă nu sunt nici calitative, e o prostie! Calitatea unui produs se poate observa din prima secundă iar totul ține și de cum îngrijești acel produs. Iar de la copii nu te poți aștepta să îngrijească ceva prea mult timp. Ei mereu sunt în căutare de ceva nou”, este de părere, Adriana Lazăr, o altă mămică cu care am stat de vorbă.
Deci nu toți copiii vor avea același tip de rechizite pentru noul an, dar fiecare dintre ei va fi unic în felul său. Indiferent de unde și-au cumpărat sau le-au fost cumpărate lucrurile, bătălia între ei va fi aceeași, ca de la egal la egal. Ca și cum toți le-ar fi luat din același magazin!
Iulia Boldor

Recomandările redacției