BIRAUÎntre direcţiile  de acţiune prioritare ale politicilor  europene se enumeră şi aceea a transportului public. Iar asta înseamnă un volum mare de pasageri  transportaţi în unitatea de timp, cu costuri rezonabile. Pe de altă parte, un alt scop este şi acela al reducerilor emisiilor de gaze poluante în atmosferă, adică acela al protec­ţiei mediului. Aşadar mai multe teme de făcut. Aceste chestiuni sunt deja repere pe care le are în viziune şi conducerea Companiei de Transport Public Arad. De aproape un an, de zile noile tramvaie Imperio au intrat deja în peisajul public şi parcă sunt acolo de când lumea. Mai ales în aceste zile caniculare, aerul condiţionat a devenit deja o necesitate şi nu un lux, pentru o călătorie în condiţii civilizate. „Mie îmi place formularea prin care se spune că transportul public este «coloana vertebrală» a transporturilor la modul generic”, a spus ing. Mariana Birău director general la C.T.P. Arad. Drept urmare,  compania are în vedere îmbunătăţirea continuă a serviciilor oferite pentru publicul călător.  Dar pentru asta bunele intenţii trebuie susţinute de investiţii permanente. Care înseamnă bani şi nu puţini. „Împreună cu cei de la Primărie şi Consiliul Judeţean Arad am identificat nevoile publicului călător. Desigur că vom continua modernizarea atât a staţiilor de tramvai cât şi a liniilor. O intenţie serioasă este aceea de a accesa fonduri europene prin proiecte. Dacă ar fi să ne luăm după dorinţe, ar trebui să achiziţionăm un număr de 60 de tramvaie noi. Iar asta nu se poate face peste noap­te. La acest moment avem în circulaţie un număr de şase tramvaie noi, fabricate la Arad. Acestea sunt foarte fiabile și au un consum de energie electrică mai redus cu aproximativ 30% faţă de alte tramvaie aflate în trafic”, a adăugat directoarea Birău.
Până atunci însă, o direcţie de acţiune va fi modernizarea unui număr de 20 de tramvaie. Este vorba de o investiţie de circa două milioane de euro. Pe fiecare dintre aceste tramvaie va fi montată şi o instalaţie de aer condiţionat. Deocamdată pro­iectul se află în faza de licitaţie pentru selectarea unui executant. Dorinţa realistă a CTP Arad este ca în cursul anului viitor aceste lucrări să fie finalizate. Un alt domeniu important este şi segmentul de transport auto. În ultimii ani, prin Consiliul Judeţean Arad s-au achiziţionat 40 de autobuze şi microbuze noi, ceea ce înseamnă că 30% din parcul auto este nou. „Dorinţa noastră este de a face faţă cât mai bine cerinţelor oamenilor. Normal că am vrea ca tot parcul auto să fie nou, însă trebuie să fim realişti şi să vedem poate suporta bugetul”, a adăugat directoarea Mariana Birău. O parte dintre cititorii noştri consideră că  sunt zone din Arad care nu sunt foarte bine acoperite de  trasee de autobuz. „Noi suntem sensibili la toate dorinţele publicului călător. Cunoaştem si­- tuaţia şi aş răspunde cu un exemplu clar. În urmă cu câ­ţiva ani, am  primit o mulţime de adrese  prin care se cerea un traseu de autobuz care să facă legătura cu strada Constituţiei. Am făcut acest lu­cru, dar faptele ulterioare au arătat că între dorinţă şi realitate a fost o diferenţă foar­te mare. Media de călători era foarte scăzută, astfel încât după opt luni de zile a trebuit să sistăm acest traseu”, a punctat ing. Mariana Birău. În ce priveşte transportul auto, CTP Arad a făcut paşi importanţi pentru acoperirea cât mai bună a traseelor care leagă Aradul de localităţile limitrofe. Chiar în aceste zile se caută soluţii pentru a amplasa o nouă staţie de autobuz în Sânleani. O altă investiţie foarte importantă va fi reabilitarea traseului de tramvai Arad- Ghioroc, în lungime de 25 de kilometri. Proiectul există deja, iar costurile sale se ridică la 187 milioane de lei, adică aproximativ 40 milioane de euro.
„Este o sumă foarte mare, care nu poate fi suportată din bu­getele locale. O soluție foarte bună ar fi acoperirea acestor costuri prin fonduri europene. Există programe dedicate secțiunii transporturi. Totul este ca aceste fonduri să fie accesate, într-un orizont de timp cât mai apropiat”, a punctat directoarea generală, Mariana Birău. Așadar la Arad transportul public are nu doar o istorie, ci și un  prezent care pune zi de zi, bazele viitorului.

Recomandările redacției