Ioan Holender și-a adus fiica să concerteze la Arad

0
126

Seara de 23 mai 2019 este o seară cu invitați speciali la Filarmonică, mezzosoprana Aura Twarowska, solistă a Operei din Viena, și violoncelista Alina Holender, fiica lui Ioan Holender, cel care a condus destinele teatrului vienez de operă aproape două decenii.

Sincronizare ideală de partituri de o valoare excepțională și interpreți de top ai scenelor de muzică clasică, concertul vocal simfonic de la ora 19.00 reprezintă un vârf al anului muzical, un eveniment conturat din titluri detașate de inspirația comună.

Rapsodia pentru alto, cor bărbătesc și orchestră op.53 și Cântecul destinului op.54 de Johannes Brahms, lucrări de importanță capitală în creația corală a lui Johannes Brahms inspirate din poeme de Johann Wolfgang von Goethe si Friedrich Hölderlin, evidențiază componenta vocal simfonică a programului, prin implicarea corului academic, coordonat de Robert Rădoiaș, din Ploiești, în timp ce ultima lucrare “americană” a lui Antonin Dvorak, Concertul pentru violoncel și orchestră în si minor op.104, subliniază abilitățile simfonice ale aparatului orchestral, condus în această seară de maestrul Matei Pop.

Matei Pop se numără printre valoroșii tineri muzicieni pe care îi poate etala România în prezent. După studii de dirijat (cu Petre Sbârcea) şi compoziţie (cu Cornel Țăranu) la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca (absolvită în 2005 ca șef de promoție), la care s-au adăugat stagii internaționale de perfecţionare şi cursuri de măiestrie cu maeştri reputaţi ai dirijatului, între care Gianluigi Gelmetti (Accademia Chigiana, Siena, Italia), Zoltán Pesko (International Bartók Festival and Seminar, Szombathely, Ungaria) sau Peter Eötvös (Abbaye du Royaumont, Asnières-sur-Oise, Franța), Matei Pop a optat pentru o carieră muzicală multiplană, urmărind trei direcții: dirijatul de orchestră, compoziția și didactica universitară.

Cu tenacitatea, seriozitatea și talentul său deosebit și-a construit deja o solidă carieră dirijorală, evoluând ca invitat la pupitrul majorității orchestrelor filarmonice de stat din România (Iași, Bacău, Botoșani, Craiova, Ploiești, Pitești, Râmnicu Vâlcea, Sibiu, Târgu Mureș, Arad, Oradea, Satu-Mare), al Orchestrei de cameră a Radiodifuziunii din Bucureşti, al Operei Maghiare din Cluj-Napoca sau al Teatrului Muzical „Nae Leonard” din Galați.

Peste hotare a dirijat Orchestra „Danubia” din Budapesta, Orchestra „Savaria” din Szombathely (Ungaria), Orchestra Operei din Ruse (Bulgaria), Orchestra Simfonică Națională a Companiei „Teleradio-Moldova” și Orchestra Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici” din Chișinău (Republica Moldova).

Ca dirijor permanent al Ansamblului de muzică contemporană „adHOC” al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca (2011-2019), a susţinut concerte apreciate în cadrul festivalurilor internaționale de profil („Cluj Modern”, „Săptămâna Internațională a Muzicii Noi” – București, Festivalul Muzicii Româneşti – Iaşi, Toamna Muzicală Clujeană, „Meridian” – București, „Intrada”-Timişoara).

În cadrul Festivalului „Les Choralies” (Vaison-la-Romaine, Franța) a colaborat cu ansamblul Percussions Claviers de Lyon (ediția 2013).

În sfera proiectelor finanțate din mijloace private, a dirijat următoarele formații muzicale: Orchestra și corul „Opera Vox” (Cluj-Napoca), Orchestra „Camerata romanica” (Cluj-Napoca) și Orchestra de cameră „Diletto musicale” (Cluj-Napoca).

Dintre soliștii cu care a colaborat în calitate de dirijor îi amintim pe Daniel Goiți, Horia Mihail, Viniciu Moroianu, Horia Maxim, Răzvan Dragnea, Cristina Anghelescu, Gabriel Croitoru, Fedor Rudin, Ioana Cristina Goicea, Adela Zaharia, Brigitta Kele.

În calitate de compozitor a obținut diverse premii, între care: Premiul I la Concursul European pentru Tineri Compozitori „Roads to Romanticism”, Varșovia (2007), Premiul I și Premiul Special pentru o piesă de mare accesibilitate la Concursul de creație corală „Liviu Borlan”, Baia Mare (2017) sau Premiul I la Concursul Național de Muzică Bisericească „Lăudați pe Domnul”, București (2018). Compozițiile sale au fost interpretate în România, Germania, Polonia, Franța, Brazilia, Ucraina și Republica Moldova. Dintre compozițiile sale reprezentative amintim Diptic simfonic (2001), Burlesca & Rondo pentru ansamblu de trompete (2003), Movimento pentru orchestră de coarde (2004), Patru lied-uri pe versuri de Rainer Maria Rilke pentru mezzosoprană și orchestră (2005), Două coruri pe versuri de Radu Gyr pentru cor mixt (2017), Suitele maramureșene nr. 1 și 2 pentru orchestră (2017-2018), Imn de mângâiere pe versuri de Ioan Alexandru pentru cor mixt și instrumente de percuție (2018), Neam în biruință pe versuri de Daniel Chiu pentru cor mixt, tenor solo și orchestră (2018), Nostalgia – Hommage a Zoltán Kodály pentru ansamblu cameral (2019).

Matei Pop este lector universitar la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, în cadrul Departamentului de compoziție muzicală și dirijat (din 2013).

Aura Twarowska se dedică vieții muzicale încă de la vârsta de 6 ani prin studiul pianului, al mandolinei și cel al cântului, în Lugojul natal. A absolvit Liceul Coriolan Bredicean din Lugoj, Facultatea de Muzică din Timișoara (1996) și Masteratul la Universitatea Națională de Muzică din București (1997).

Formarea sa profesională include deopotrivă studii economice, fiind absolventă a Facultății de Știinte Economice din cadrul Universității Ioan Slavici, specialitatea Contabilitate și informatică de gestiune (2007). Prin îmbinarea celor două specializări a susținut un Doctorat la Universitatea de Muzică din București (2010).

Aura Twarowska debutează în anul 1998 pe scena Operei Române din Timișoara, în rolul titular din opera Carmen de Georges Bizet, fiind angajată a acestei instituții timp de 12 stagiuni, timp în care a susținut un număr de aproximativ 500 de spectacole.

Cariera sa artistică se îmbogățește cu numeroase roluri de operă, alături de și mai multe partituri vocal-simfonice, care îi fac vocea cunoscută și apreciată pe majoritatea scenelor din România.

Colaborările și turneele internaționale îi facilitează întâlnirea cu teatrele europene, toate acestea conducând la angajarea sa ca solistă a Operei de Stat din Viena în anul 2007. Alături de acest colectiv debutează în rolul Marcellina din Nunta lui Figaro în Shanghai, în turneul asiatic al operei vieneze din toamna anului 2007, sub bagheta dirijorului Seiji Ozawa.

Ca solistă angajată a acestei instituții a cântat până în prezent aproximativ 400 de spectacole alături de cei mai mari soliști ai lumii – Anna Netrebko, Angela Gheorghiu, Kiri Te Kanawa, Waltraute Meier, Sonya Yoncheva, Aleksandra Kurzak, Dolora Zajick, Tamar Iveri, Patricia Ciofi, Nina Stemme, Dimitri Hvorostovski, Roberto Alagna, Carlos Alvarez, Jose Cura, Neil Schikoff, Leo Nucci, Ferruccio Furlanetto, Samuel Ramey, Ramon Vargas, Simon Keenlyside, Bo Skovhus, Juha Uusitalo, Mariusz Kweicien, Pavol Breslik, etc. și sub bagheta unor dirijori ca: Zubin Mehta, Seiji Ozawa, Marco Armiliato, Christian Thielemann, Donals Runickles, Franz Welser-Möst, Evelino Pido, Yves Abel, Pier Giorgio Morandi, Bertrand de Billy, Stefan Soltesz, Sasha Götzel, Ulf Schirmer, Ernst Märzendorfer, Sebastian Weigle, Paul Nadler, Cristian Măcelaru, Cristian Mandeal, Horia Andreescu etc.

Aura Twarowska este director artistic al proiectului Spre mâine, cu muzica clasică (2012, 2013, 2014), director artistic al Concursului Internațional de Canto Sabin V. Drăgoi (2015, 2017) și director (fondator) al Festivalului Internațional Lugoj Classic (2016, 2017).

Este decorată de către Președintele României cu Ordinul Meritul Cultural Cavaler al Artelor în grad de ofițer (2004), este Membru de onoare AFAR (2016), Cetățean de Onoare al Municipiului Lugoj (2017) și Membru corespondent al Academiei Româno-Americane de Arte și Științe (2018).

Repertoriul Aurei Twarowska cuprinde roluri din opere de Vincenzo Bellini (Norma – Adalgisa, La sonnambula), Gaetano Donizetti (La Fille du Regiment – La Marquise de Berkenfield),Giuseppe Verdi (Aida – Amneris, Nabucco – Fenena, La forza del destino – Preziosilla, Rigoletto – Maddalenna, Otello – Emilia, Il trovatore – Azucena, La Traviata – Flora Bervoix, Un ballo in maschera – Ulrica), Giacomo Puccini (Madama Butterfly – Suzuki, Suor Angelica – Zia Principessa), Pietro Mascagni (Cavalleria Rusticana – Lola și Lucia), Georges Bizet (Carmen), Charles Gounod (Faust – Marthe Schwertleine, Romeo et Juliette- Gertrude), Piotr Ilici Ceaikovski (Evgheni Oneghin – Olga, Larina și Filipijewna, Pique Dame – Polina, Principessa și Guvernanta), Modest Petrovici Musorgski (Boris Godunov- Cârciumăreasa), Richard Wagner (Die Walküre – Waltraute și Schwertleite, Götterdämmerung – Erste Norn și Floßhilde, Der fliegende Holländer – Mary), Richard Strauss (Arabella – Die Kartenaufschlägerin, Elektra – Die zweite Magd), Maurice Ravel – L’enfant et les sortileges – Maman, La tasse chinoise și La libellule), Bela Bartók (Castelul lui Barbă Albastră), George Enescu (Œdipe, Jocasta și Sfinx), Erich Wolfgang Korngold (Die tote Stadt – Brigitta), Johann Strauss (Die Fledermaus – Orlovsky), Mikis Theodorakis (Elektra – Clythemenestra).

Literatura vocal-simfonică abordată este la fel de cuprinzătoare: Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater, Antonio Vivaldi – Gloria, Johann Sebastian Bach – Magnificat, Johannes Passion, Hohe Messe in H Mol, Weihnachtsoratorium, Georg Friedrich Händel – Messiah, Israel in Egypt, Joseph Haydn – Missa in tempori belli, Nelson Messe, Johann Michael Haydn – Missa Trinitatis, Wolfgang Amadeus Mozart – Krönungsmesse, Requiem, Ludwig van Beethoven – Missa Solemnis, Simfonia a IX-a, Karl Ditters von Dittersdorf – Missa Solemnis Ex C, Robert Schumann – Das Paradies und die Peri, Johannes Brahms – Rapsodia pentru alto, cor bărbătesc și orchestră op. 53, Gioachino Rossini – Stabat Mater, Petite Messe Sollenelle, Felix Mendelssohn Bartholdy – Elias, Paulus, Giuseppe Verdi – Requiem, Antonin Dvořak – Misa în C, Stabat Mater, Requiem, Serghei Prokofiev – Cantata ”Nevski”, Gustav Mahler – Simfonia a II-a, Simfonia a III-a, Simfonia a VIII-a, Kindertotenlieder, Das Lied von der Erde, Des Knaben Wunderhorn, Hector Berlioz – La damnation de Faust, Anton Bruckner- F Moll Messe.

Născută în 1998 la Viena, Alina Holender începe studiul pianului la vârsta de cinci ani. Patru ani mai târziu, la nouă ani, începe să studieze violoncelul sub îndrumarea profesorului Vladimir Malinovski, fiind admisă în anul 2012 la Universitatea de Muzică din Viena, la clasa profesorului Robert Nagy, prim solist al Filarmonicii din Viena. Din anul 2014 studiază cu renumitul profesor Reinhard Latzko.

În anul 2012 a câștigat premiul I la concursul național “Prima La Musica” – Judenburg (Austria), premiul I cu excelență la competiția de la Viena și premiul III la concursul internațional de violoncel de la Liezen (Austria). Este câștigătoarea concursului național “Paul Constantinescu” (Ploiești) și a concursului “George Georgescu” (Tulcea).

A cântat acompaniată de orchestra Filarmonicii de Stat Banatul din Timișoara concertele pentru violoncel și orchestră de Camille Saint-Saens, Dmitry Kabalevsky, Edward Elgar și Variațiunile Rococo op. 33 de Piotr Ilici Ceaikovski, alături de Filarmonica Moldova din Iași concertele de Camille Saint-Saens si Joseph Haydn (Re major), celebra partitura haydniană reluând-o pe scena Filarmonicii de Stat din Sibiu și la Ateneul Român, acompaniată de orchestra Filarmonicii George Enescu sub bagheta lui Horia Andreescu.

Alina Holender a participat la cursuri de măiestrie îndrumate de Marin Cazacu, Frans Helmerson, David Geringas, Jens-Peter Maintz, Wolfgang Emanuel Schmidt, Troels Svane, Gustav Rivinius și Marko Ylönen. Este bursiera Academiei Muzicale Internaționale din Liechtenstein, luând parte la săptămânile intensive și activitățile curente ale prestigioasei academii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.