Membrii Consiliului Local Municipal sunt chemaţi, luni, începând cu ora 10, să voteze 20 de proiecte de hotărâre. Printre acestea, la punctul 17 pe ordinea de zi a şedinţei, se va afla un proiect întocmit la iniţiativa primarului, privind aprobarea unui contract de credit între Municipiul Arad şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare în vederea contractării şi garantării unei finanţări rambursabile externe în valoare de până la 20.000.000 de euro. După cum se arată în expunerea de motive, creditul trebuie restituit în următorii 12 ani, iar până atunci se va institui o ipotecă asupra veniturilor proprii ale municipiului. Că e bine, că e rău, ca arădenii să fie înglodaţi în datorii timp de trei mandate de primar, rămâne la latitudinea consilierilor să decidă, iar viitorul va arăta dacă investiţiile ce urmează să fie făcute de Primărie vor fi realizate cu cap şi în folosul arădenilor.

18 rate semestriale

Până atunci, trebuie spus că la art. 1 al proiectului de hotărâre se arată că „se aprobă încheierea de către Municipiul Arad cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare a Contractului de Credit cu privire la acordarea unei finanţări rambursabile externe în valoare de maximum 20.000.000 euro care va fi rambursată în 18 rate semestriale egale (sau egale într-o cât mai mare măsură) la fiecare dată de plată a dobânzii (astfel cum acest termen este definit în contractul de credit), începând cu data de plată a dobânzii care urmează imediat după cea de-a treia aniversare a datei contractului de credit şi în totalitate la data de 18 iunie 2028”. Potrivit proiectului, creditul este luat  în scopul implementării unui sistem modern de administrare a parcărilor, precum şi a investiţiilor asociate acestuia, „astfel cum se propune spre desfăşurare prin proiectul «Regenerare urbană a spaţiilor dintre blocuri din cartierele Alfa, Faleza Mureş, Confecţii, Micălaca, Vlaicu şi Centru, inclusiv zona protejată ale municipiului Arad»”.

Este evident că Aradul stă cât se poate de prost la capitolul parcări, astfel încât este de aşteptat ca investiţia ce urmează să fie făcută de Primărie să uşureze viaţa şoferilor, la fel cum este de dorit ca proiectul să nu fie pus în practică într-un mod defectuos, cum s-a întâmplat cu proiectul de construire a pistelor de biciclete.

Garantează cu banii arădenilor

Mai trebuie spus că la art.2 al proiectului se prevede că „se aprobă proiectul contractului de credit care urmează a se încheia între Municipiul Arad şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare în limba română şi în limba engleză”, iar în art. 3 se arată că „se aprobă garantarea de către Municipiul Arad a obligaţiilor sale de plată a tuturor sumelor datorate şi plătibile în baza contractului de credit şi a oricăror alte obligaţii prevăzute în acordurile de finanţare (astfel cum acest termen este definit în contractul de credit), prin intermediul unui contract de ipotecă asupra veniturilor şi conturilor având ca obiect constituirea unei ipoteci mobiliare asupra veniturilor proprii ale municipiului, aşa cum sunt definite în Legea Finanţelor Publice Locale, şi asupra conturilor municipiului în care asemenea venituri sunt încasate, în condiţiile şi termenii prevăzute în respectivul contract şi al unui contract privind contul escrow al serviciului datoriei având ca obiect reglementarea finanţării, administrarea şi controlul asupra contului escrow al serviciului datoriei, cele două contracte urmând a se încheia între Municipiul Arad şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare la o dată ulterioară, astfel cum se prevede în contractul de credit”. Cu alte cuvinte, Primăria garantează, în fond, cu banii arădenilor, ce urmează să fie plătiţi sub formă de taxe şi impozite. Pe de altă parte, trebuie spus că nu ar fi de dorit, sub nicio formă ca aceste taxe şi impozite să crească în viitor, pentru ca Primăria să-şi poată plăti datoriile.

Recomandările redacției