oprire tramvaie 2 falcaCumpărarea de tramvaie noi în municipiul Arad este o idee mai veche a primarului Gheorghe Falcă, idee care s-a născut cam o dată cu vestitul tramvai Imperio, construit (asamblat susţin cunoscătorii) la Arad. După doi ani de aşteptări, visul primarului Gheorghe Falcă a început să se transforme în realitate, astfel că, în urmă cu trei săptămâni, acesta ne anunţa că s-a demarat procedura pentru achiziţionarea a şase tramvaie noi, pentru care municipalitatea a contractat un credit de 13 milioane de euro, din care 8,7 milioane de euro vor merge efectiv către tramvaie. Bani mulţi, pentru care arădenii vor plăti ani de zile de acum înainte, astfel că este nevoie de o licitaţie corectă şi în folosul cetăţenilor, care până la urmă dau banii pentru aceste tramvaie.
Numai că, aşa cum se zvoneşte de vreo doi ani de zile, licitaţia pentru cele şase tramvaie noi pare dedicată unei firme anume, iar ziarul nostru va prezenta câteva lucruri cel puţin bizare în săptămânile care urmează, care par a da dreptate zvonacilor. De altfel, informaţiile conform cărora ar exista o înţelegere între primarul Gheorghe Falcă şi patronul unei firme sunt de mai bine de doi ani, iar gurile rele spun că Gheorghe Falcă ar fi promis realizarea acestei afaceri, în schimbul sprijinului oferit de acel om de afaceri, prin trustul său de presă, la alegerile locale din 2012 şi nu numai. Sprijin pe care l-a putut observa toată lumea de-a lungul ultimilor trei ani.
În ancheta noastră, vom încerca să arătăm că Primăria Arad a pregătit toată această licitaţie pentru cineva anume, cineva pentru care probabil a fost pregătită şi cea de la Cluj, unde au fost achiziţionate în cele din urmă tramvaie noi de la firma poloneză PESA. Şi acolo, presa locală acuza că licitaţia este făcută special pentru o firmă, doar că până să fie organizată, primarul Sorin Apostu a fost arestat, iar primarul interimar n-a mai avut curajul să intre în astfel de combinaţii. O situaţie asemănătoare avem şi la Arad, unde luni, aflăm verdictul în procesul de corupţie al primarului Falcă şi s-ar putea ca de marţi, Doamne fereşte, să se ocupe vicele Ţiţirigă de această licitaţie, moment în care suntem convinşi că toate înţelegerile anterioare vor pica. Până atunci însă, avem datoria de a prezenta arădenilor cum se pregăteşte o licitaţie de milioane de euro, bani pe care noi îi vom plăti cu greu ani de zile, fiind luaţi împrumut de la BERD.
Licitaţie ascunsă de ochii arădenilor
În data de 23 mai 2013, primarul Gheorghe Falcă susţinea o conferinţă de presă, în care anunţa cu surle şi trâmbiţe că a fost demarată procedura pentru achiziţionarea celor şase tramvaie noi. Într-un comunicat de presă, care este postat şi pe site-ul Primăriei (nu are rost să-l ştergeţi, fiindcă îl avem salvat) se precizează faptul că „Primarul Municipiului Arad, dl. Gheorghe Falcă, a anunţat în cadrul confe­rinţei de presă susţinute joi, 23 mai, că licitaţia pentru achiziţia de tramvaie moderne pentru Municipiul Arad a fost publicată pe SEAP, iar ofertele sunt aşteptate până în data de 1 iulie 2013. Edilul a precizat că până la acest moment au fost cumpărate cinci caiete de sarcini“.
Având în vedere anunţul oficial al Primăriei Municipiului Arad, am încercat să vedem şi noi ce anume e trecut în acel caiet de sarcini, ce condiţii trebuie să îndeplinească participanţii şi ce anume vrea să cumpere municipalitatea de 13 milioane de euro, bani pe care, repetăm, îi ia Aradul împrumut şi îi plăteşte înapoi tot Aradul. Numai că, surpriză, această licitaţie nu există pe SEAP. La început, am crezut că nu ne pricepem. Am apelat la specialişti, la birouri de achiziţii publice din firme private şi diverse instituţii respectabile. Acelaşi răspuns, nu există această licitaţie pe SEAP, deşi, cum am văzut, însuşi primarul Gheorghe Falcă ne dă asigurări că licitaţia e pe SEAP, printr-un document oficial, aflat pe site-ul Primăriei Arad.
Dacă lucrurile stau aşa şi nu e cumva o eroare de sistem, atunci avem de a face cu un fapt extrem de grav, pentru care ar trebui sesizat DNA, având în vedere că vorbim de o licitaţie de 13 milioane de euro din bani publici, care e ascunsă în birourile Primăriei Arad. Deocamdată, constatăm doar acest fapt de o gravitate extremă, adică lipsa licitaţiei de pe SEAP. În zilele următoare, ziarul nostru va sesiza oficial SEAP-ul, pentru a cere explicaţii în acest caz şi, de asemenea, îi vom sesiza pe cei de la Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP).
Primăria Arad aruncă pisica la BERD
Cum era normal, am vrut să vedem dacă nu e cumva vreo eroare lipsa licitaţiei pentru tramvaie de pe SEAP. Aşa că, am contactat reprezentanţii Primăriei Arad, mai precis purtătorul de cuvânt Corina Drăghici, care ne-a răspuns printr-un e-mail, încercând să ne bage în ceaţă. Nu ne-a trimis la SEAP, cum ne-am fi aşteptat şi cum ne anunţa primarul, ci purtătoarea de cuvânt a Primăriei ne trimite la cei de la BERD, sus­ţinând că „Acesta este link-ul către documentaţia procedurii de achi­ziţie pe site-ul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvol­tare, organism finanțator al pro­iectului. Precizăm că întreaga pro­cedură se deruleză in conformitate cu politicile și normele BERD“.
Am intrat şi pe site-ul BERD indicat de purtătoarea de cuvânt a Primăriei Arad. Acolo, pe lângă date generale referitoare la proiect şi etapele licitaţiei, nu scrie altceva decât faptul că pentru a procura ca­ietul de sarcini trebuie virată suma de 100 de euro în contul… Primăriei Arad, iar dacă sunt probleme este afişat numărul de telefon al unui domn Iulian Morar, şeful Birou Achi­ziţii… Primăria Arad.
Cum ar veni, Primăria Arad se ocupă de licitaţie, aşa cum e normal, pentru că ea este beneficiarul acestor tramvaie, şi nu BERD-ul, aşa cum încearcă cei de la Primărie să inducă în eroare arădenii.
Alba – neagra cu caietul de sarcini
Acest caiet de sarcini nu e degeaba ţinut departe de ochii arădenilor. Dacă n-ar fi existat lucruri ascunse, probabil că toată documentaţia pentru achiziţia celor zece tramvaie ar fi trecut prin CLM, pentru că e vorba de suma de 13 milioane de euro pe care o plătesc arădenii din buzunar, nu Falcă, nu neamurile lui Falcă, nu amicii lui Falcă. Arădenii, care au dreptul să cunoască cum şi pentru ce plătim aceşti bani. Caietul de sarcini pentru iluminatul public (despre care vom mai vorbi, pentru că e o comisie de supraveghere la licitaţie, fiind constatate nereguli grave), de exemplu, a trecut prin CLM, aşa cum au trecut alte zeci de caiete de sarcini. Aici, însă, e tăcere totală, iar nici măcar presa nu poate avea acces la acest caiet de sarcini, pentru a-l prezenta cetăţenilor. Deşi am încercat să intrăm în posesia documentelor, am fost refuzaţi. Nici măcar de la biroul achiziţii nu am putut să le procurăm, chiar contra cost, fiind trimişi la bancă, dacă vrem să intrăm în posesia caietului de sarcini, urmând să-l primim prin poştă. Sperăm că înainte de 1 iulie, când se deschid ofertele. Nu că am avea vreun gând de a câştiga licitaţia, ci pentru a putea informa măcar populaţia şi autorităţile competente despre ce se întâmplă la Primăria Arad.
Dacă un ziar din Arad, care are informaţii legate de activitatea Primăriei, intră foarte greu în posesia unui caiet de sarcini şi are nevoie să dea mai multe telefoane până să se lămurească ce şi cum, vă daţi seama cum vor afla de licitaţie cei din Polonia, de exemplu, de care se teme un anumit patron ca dracul de tămâie, dovadă că împotriva acelei firme au început deja atacuri plătite în presa locală. Sau alte firme, din Italia, Spania, Germania, care nu citesc presa locală unde Falcă a anunţat achiziţia de tramvaie şi care ar putea veni şi ei cu soluţii benefice pentru cetă­ţenii Aradului.
Urmează lucruri interesante
Această licitaţie miroase urât de la mare distanţă, iar zvonuri există, cum spuneam, de aproape doi ani de zile. Cunoscătorii ştiu despre ce vorbim şi despre promisiunile făcute unora şi altora. În zilele care ur­mează, vom face demersuri cum spuneam atât la SEAP, cât şi la ANRMAP, pentru a afla punctul de vedere al celor două instituţii, având în vedere declaraţiile primarului Gheorghe Falcă cum că licitaţia este pe SEAP.
În plus, până ce vom primi răspunsurile şi vom achiziţiona caietul de sarcini, vom prezenta mai multe date din care reiese cum anume s-a pregătit această licitaţie, de când este ea gândită şi pentru cine este pregătită. Vom prezenta şi problemele pe care virtualul câştigător le are cu autorităţile statului, problema licitaţiei de la Cluj, de unde, spre deosebire de Arad, avem toată documentaţia la dispoziţie, prin intermediul SEAP-ului, nefiind nevoiţi să plătim 100 de euro. Iar dacă tot am avut acces la documente am putut să vedem şi unde e dedicaţia pentru o anumită firmă. Sperăm că în caietul de sarcini de la Arad să nu apară din nou uşa dublă din faţă, specifică unui anumit tip de tramvai.
Probabil de subiect vor fi interesaţi, pe lângă arădenii care vor scoate din buzunar o groază de bani, şi cei de la BERD, care nu credem că îşi vor strica imaginea cu astfel de nereguli, dar şi cei de la DNA, poate Timişoara, dar mai ales Bucureşti, unde mai există un dosar legat de tramvaie, de cele din Bucureşti, deschis ca urmare a sesizării Corpului de Control al primului ministru, şi în care sunt implicate firme cunoscute, printre care şi din Arad.

Recomandările redacției