Taxa de trecere peste poduri a fost introdusă din motive pur financiare, dar suntem în prezența unei duble impuneri, atâta timp cât utilizatorii drumurilor publice din România plătesc rovinieta, care reprezintă o taxa pentru utilizarea drumurilor și podurilor amplasate pe drumurile naționale și autostrăzile din România.

În statele traversate de Dunăre (Serbia, Ungaria, Austria), nu există taxe similare pentru trecerea podurilor peste Dunăre, susțin zeci de senatori care discută în prezent în Senat un proiect de lege care prevede eliminarea taxei de pod Fetești-Cernavodă.

Taxa de utilizare a podurilor Giurgeni- Vadu Oii și Fetești – Cernavodă nu reprezintă decât o suprataxare a utilizatorilor drumurilor publice din România, fără o justificare obiectivă: banii colectați merg la bugetul de stat; podurile se află într-un stadiu avansat de degradare, deși această taxă se colectează de peste un deceniu; legislația comunitară nu impune o asemenea taxare, ci ea este rezultatul deciziei autorităților române, care au considerat de cuviință să mai impună o nouă sursă de venituri la bugetul destat.

În acest fel au justificat inițiativa legislativă din Senat zeci de parlamentari care au semnat că susțin un proiect de lege ce prevede eliminarea taxei de pod. CNADNR încasează între 10 și 15 milioane de euro din taxa de pod de la Fetesti într-un an, susțin cifre apărute în media.

Mai mult decât atât, această taxa este profund discriminatorie, în special pentru locuitorii din zona Dobrogei. Această taxa este plătită, într-o proporție foarte mare, de cei care sunt nevoiți să facad drumuri sau să tranziteze aceste sectoare de drum. Atât persoanele fizice, cât și cele juridice care își au domiciliul/sediul pe rază teritorială a județelor Constanța, Tulcea și Ialomița sunt obligate să plătească această taxă de trecere ori de câte ori au probleme de sănătate sau trebuie să rezolve probleme administrative, fie în Capitală, fie în alt oraș al țării. Puternic afectați sunt agenții economici care distribuie mărfuri în toată țara. Taxa se regăsește de cele mai multe ori în prețul final al produselor. Altfel spus, și cine nu trece cu mașină peste cele două poduri tot plătește taxa de pod!”, susțin parlamentarii.

Proiectul de lege a primit deja aviz de la Consiliul Legislativ și acum a fost trimis spre avizare la Guvern. Procedura de urgență este justificată de parlamentari de faptul că legea încalcă fragrant principiul internațional al evitării dublei impuneri (două taxe pentru același bun public), precum și de faptul că o adoptare în procedură de urgență ar elimina ambuteiajele care se formează în continuare la punctele de taxare, în perioada primăvară – vară.

Recomandările redacției