Persoanele care au achitat deja taxa auto sub diverse forme nu vor mai intra sub incidenţa timbrului de mediu iar aceia cărora le-a fost restituită taxa de înmatricularea pot circula pe drumurile publice fără să mai plătească taxa, a arătat, vineri, într-o dezbatere publică, Rovana Plumb, ministrul Mediului şi Schimbărilor Climatice.

‘Cei care deja au plătit taxa de mediu nu vor mai plăti, iar cei cărora li s-a restituit această sumă în baza unei legi care nu a fost corectă din punct de vedere al principiilor europene, vor putea să circule cu vehiculele fără să mai plătească taxa. Dar în situaţia în care pot vinde automobilul, viitorul cumpărător va achita timbrul de mediu pentru că el este un instrument de taxare care se aplică pe toată durata de viaţă a autoturismului. În ceea ce priveşte vechimea maşinii, valoarea timbrului de mediu cum este ea calculată este influenţată printr-un coeficient de reducere, în funcţie de vechime. În momentul în care vom adopta Ordonanţa pe site-urile Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice şi Administraţia Fondului pentru Mediu va exista un calculator pentru calcul taxei’, a arătat ministrul mediului.

Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice (MMSC) supune, în prezent, dezbaterii publice, prin intermediul propriei pagini de internet, o primă variantă a proiectului de ordonanţă pentru modificarea şi completarea Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Potrivit documentului, varianta actuală a taxei de primă înmatriculare ar urma să fie denumită ‘Timbrul de mediu’, iar modalitatea de calcul este simţitor simplificată.

Practic, în calcul taxei se va ţine cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi înmulţită cu valoarea în euro a fiecărui gram şi cu cota de reducere a timbrului exprimată în funcţie de vechime. Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia, se precizează la articolul 6, alineatul 5 al Ordonanţei de modificare.

Formula de calcul pentru timbrul de mediu se aplică numai în cazul autovehiculelor încadrate pe segmentul M1 (dotate cu cel mult opt locuri, fără scaunul şoferului), cărora le corespund norma de poluare Euro 3, Euro 4 şi Euro 5.

Dezbaterea publică iniţiată de către MMSC a draftului de proiect de ordonanţă pentru modificarea şi completarea Legii nr.9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, eventualele propuneri/opinii/sugestii pot fi transmise în termen de cinci de zile lucrătoare de la data publicării (23 ianuarie 2013), respectiv până în 30 ianuarie 2013, pe adresa MMSC, Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM).

Forma iniţială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, a reintrat în vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusă cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule.

Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

 

Recomandările redacției